Find mere om:
Guide: Folk udlejer leasingbilen - men pas på.. | bil.guide.dk

Guide: Folk udlejer leasingbilen - men pas på faldgruberne

Delebiler hører byerne til, og der er risikoen for skader højere, advarer forbrugerøkonom.

Det kan lyde tillokkende at få dækket en del af leasingydelsen ved at leje leasingbilen ud til andre.

Alligevel opfordrer bilistorganisationen FDM bilisterne til veje fordele og ulemper nøje op mod hinanden, inden de springer på et af de tilbud, som eksempelvis samkørselsportalen GoMore tilbyder i samarbejde med leasingselskabet LeasePlan Danmark.

Leasingbil med tilskud til ydelsen

FDM har tidligere advaret private bilejere om at udleje bilen til andre. Som bilejer skal man ikke gøre det for pengenes skyld, for at det er svært få en overskudsforretning ud af det, da lejeindtægten som udgangspunkt er skattepligtig.

Læs mere hos FDM

At lease bilen og efterfølgende leje den ud er dog en bedre løsning, fordi værditab og slitage på bilen således er taget ud af regnestykket.

»GoMore har nogle skarpe priser, køberne vil hele tiden have en ny bil og der er flere kilometer med, end der ofte er i leasingaftaler. Det gør regnestykket mere attraktivt, end hvis man som privat bilejer lejer sin bil ud. Derfor kan det være en løsning, der appellerer til nye bilister. Men man skal ikke tro, at man kan gøre det gratis, som GoMore også antyder,« forklarer Allan Skytte Christensen, der er forbrugerøkonom hos FDM.

Privatleasing buldrer frem

Han peger i stedet på nogle faldgruber.

»Først og fremmest er der uklarhed om, hvilke udgifter bilejerne eller leasingkunderne rent faktisk kan trække fra. Hvordan dokumenterer man som bilejer eksempelvis slitage på bilen over for Skat. Det har FDM efterlyst svar på flere gange,« siger Allan Skytte Christensen.

Samtidig peger han på, at hele princippet om at dele biler mest taler til byboere. Men hvis man bor i byen, kan man så udnytte de 24.000 km, som man betaler for i leasingaftalen,« spørger forbrugerøkonomen.

Skal du lease eller købe din næste bil?

Og hvad med ridser og buler?

»Hvis bilen kun kører i byen, er risikoen for ridser og parkeringsbuler højere. Derfor må man forudse, at der måske kan komme en efterregning, når bilen skal afleveres til leasingselskabet,« tilføjer Allan Skytte Christensen.

Guide: Flexleasing vinder frem – her er den store fælde

21-04-2016: En BMW-sportsvogn for 3.500 kr. om måneden. Eller Maserati for 7.000 kr. Det er klart, at flexleasing – både for firmaer og for private – lokker mange til. Og ja, flexleasing er en billigere måde at komme bag rattet i en drømmebil. Men systemet har én afgørende fælde: afskrivningen. Er den for stor – opgiv det. Er den tilpas: Overvej det. Læs artikel

Guide: Leasing eller ej: Kampen mellem Citroën, Peugeot og Toyota

20-04-2016: Leasing tager sig jo tillokkende ud. Men er leasing nu også den klogeste måde at skaffe sig ny bil på? Peugeot siger ja. Toyota både og. Mens Citroën siger nej da – det er klogest at købe. Se, hvordan tre forskellige firmaer sælger den samme bil på tre forskellige måder. Læs artikel

Nyhed: Travlhed i rustbranchen: Få år gamle drømmebiler plages af begyndende rustangreb

09-01-2016: Rust: En tre år gammel tidligere leasingbil er en genvej til en stor bil til en fornuftig pris. Men den skal undersøges for begyndende rust, inden du kører bort i drømmebilen. Læs artikel

Guide: FDM siger ja til privatleasing

18-09-2015: Helt ny bil, lav førstegangsydelse og ingen bekymringer om værditab. Det er ifølge FDM de store fordele ved at lease i stedet for at eje. Men måske er der en anden og endnu billigere vej at gå. Hør hvad forbrugerøkonom Allan Skytte Christensen foreslår. Læs artikel

Guide: Lease eller købe ny bil? To bilmærker – to anbefalinger

18-09-2015: De to førende bilmærker i Danmark er lige nu Peugeot og Volkswagen. Den ene satser på, at kunderne leaser, den anden på, at kunderne køber. Hvorfor to så forskellige metoder? Læs artikel
Læs også
Loading...
Mest læste
Loading...