Find mere om:
Guide: Samtale forebygger bilstridigheder | bil.guide.dk

Guide: Samtale forebygger bilstridigheder

Mange reparationstvister handler om teknik. Men en del stridigheder opstår ved uklarhed om, hvad der skal laves ved bilen. Så få en klar aftale.

Problemer med teknik fylder meget. Men også uenighed om, hvad der præcist er aftalt, når bilen skal repareres, eller en nyindkøbt bil leveres, er et tilbagevendende tema i mængden af klager, som Ankenævn for biler får.

Det blev i fjor til 580 klager fra bilejere, som var kørt fast i dialogen med deres værksted eller forhandler. Tre ud af fire sager handler om bilkøb, mens resten er reparationer, hvor især tvister om tandremme, gearkasser og turboer fylder godt op. De uklare aftaler er dog noget, som man selv kan forebygge.

B972304320Z.1_20160531124830_000+GTFSL9O7.2-0.jpg

»Det er ofte forventningerne til, hvad der er aftalt, som giver anledning til klagerne. Derfor gælder det om at være klar i spyttet og få klarlagt, hvad der er aftalt. Så er der mindre anledning til konflikter,« siger Nikolaj Andreasen, sekretariatschef i Ankenævn for biler.

Få skriftlig aftale

Hos FDM har man i de senere år sammen med dele af bilbranchen arbejdet målrettet for at få indført dokumenter, som kunde og værksted underskriver, før en reparation går i gang, så der ikke er noget, som kan misforstås. Det vil tage brodden af en række problemer, mener Lennart Fogh, advokat hos FDM.

»Det tager kun fem minutter at underskrive dokumentet. På den måde undgå man misforståelserne, før de opstår,« siger Lennart Fogh. Tag mærkeværkstedet! Eller?

Samtidig skal værkstederne huske at tage kunden i ed, når der opstår behov for yderligere reparationer undervejs. I takt med, at bilerne bliver mere komplicerede, ser FDM i stigende grad sager, hvor værkstederne går i gang med at reparere, før fejlsøgningen er tilendebragt.

»Her skal værkstedet tage den tid, det kræver, for at lave fejlsøgning og undersøge sagen til bunds, før man går i gang, så kunden ikke bliver prøveklud. Tag dialogen med kunden undervejs. Nogle gange kan reparationen nemlig blive så dyr, at bilen lige så godt kunne være skiftet ud,« siger Lennart Fogh.

Annonce skal harmonere

På bilsalgssiden ser nævnet løbende sager, hvor der er en uoverensstemmelse mellem de fakta om bilen, der er oplyst i salgsannoncen, og hvordan bilen ser ud i virkeligheden. Det kan f.eks. være, om en bil har aftageligt eller fastmonteret anhængertræk, om der er aircondtion eller omkring årgang. Her må juraen ofte træde i kraft.

Services vil gøre livet lettere for bilejerne

»Hvis en handel er endeligt afsluttet, så gælder ordlyden i annoncen. Den skal man kunne regne med, uanset om der her tages forbehold for fejl,« siger Lennart Fogh fra FDM. Udgangspunktet er, at sælgeren skal have mulighed for at rette annoncen. Men hvis det ikke sker, er den gældende, medmindre der er gjort undtagelser i slutsedlen. Ellers kan køberen kræve kompensation. Man kan være på forkant med få råd.

»Gør hjemmearbejdet godt. Læs annoncen grundigt, få tjekket tilstanden på bilen, og tag imod rådgivning, så de fleste fejl er løst. Så har du på forhånd taget hånd om problemerne,« siger Lennart Fogh.

FDM dumper 6 af 10 slutsedler

Ankenævnet skeler dog altid til, om kravene står mål med prisen på bilen.

»Det handler om forventningsafstemning. Folk har nogle gange urealistiske forventninger til, hvad de kan få for 15.000-20.000 kr.,« siger Nikolaj Andreasen fra Ankenævn for biler.
 

 

Bilklager afgøres stadig langsomt

Ventetiden på at få afgjort en sag ved Ankenævn for biler klares nu på 5,4 mdr. i gns., mod tidligere 8-9 mdr.

Det tager stadigvæk næsten et halvt år at få afgjort en sag ved Ankenævn for biler.

Men behandlingstiden er dog faldet fra otte-ni måneder for et par år siden til 5,4 måneder i gennemsnit i fjor. Det er væsentligt mere end de tre-fire måneder, som nævnet selv angav som mål, da det blev skabt.

Det kan være svært at få flere sager igennem hurtigere, mener Nikolaj Andreasen, der er sekretariatsleder.

B972304326Z.1_20160531125456_000+GTFSLA99.2-0.jpg

»Vi er nu nede på 5,4 måneder. Målet er at fastholde sagsbehandlingstiden på under seks måneder. Der er trods alt grænser for, hvor langt man kan komme ned, da der også er retssikkerhedsmæssige hensyn,« siger Nikolaj Andreasen.

FDM er enige.

»Vi har i Ankenævn for biler haft stort fokus på at nedbringe sagsbehandlingstiden og har tilført flere ressourcer. Så sagsbehandlingstiden i dag er nedbragt, og den pukkel af sager, som tidligere tyngede, nu helt er afviklet,« siger Thomas Møller Thomsen, adm. direktør i FDM.

»Den nuværende sagsbehandlingstid på fem en halv måned er et gennemsnit. Mange sager afgøres væsentlig hurtigere, mens komplicerede sager tager længere tid og trækker sagsbehandlingstiden op. Det betyder ikke, at vi er i mål, og vi arbejder for at nedbringe tiden yderligere. Men vi må også være realistiske og sige, at korrespondancen parterne imellem samt det logistiske aspekt, hvis der skal findes en skønsmand, som skal passe begge parter, kan få tiden til at gå hurtigt. I forhold til sagsbehandlingstiden i andre ankenævn er fem en halv måned tilfredsstillende,« siger han. Af de 580 klager, som nævnet modtag i fjor, blev der før nævnsbehandlingen fundet en løsning mellem parterne i en tredjedel af tilfældene.

Her er de gode værksteder – og de dårlige

»Selv om der er en konfliktoptrapning i en klage, så er det i mange tilfælde noget, som bringer folk sammen,« siger Nikolaj Andreasen, der peger på, at antallet af klager er forsvindende lille i forhold til, hvor mange reparationer samt nye og brugte biler, der sælges herhjemme.

Sådan virker det

Bilklage

  • Ankenævn for biler findes på bilklage.dk
  • Det behandler forbrugerkøb over 10.000 kr. og værkstedsregninger over 1.500 kr.
  • Nævnet er oprettet af Dansk Bilbrancheråd, Autobranchen Danmark, Bilbranchen og FDM.
  • Afgørelserne har retslig virkning. Virksomheder, der ikke retter sig efter dette, kommer i et elektronisk udhængsskab.
  • Nævnet modtog i 2015 580 klager. I hver tredje blev der fundet forlig før nævnsbehandling.
  • Antallet af sager svarer stort set til niveauet fra 2014. I de sager, som blev behandlet af nævnet, fik bilejerne medhold i 40 pct.

Guide: Fart, cykelholdere, og vægt koster dyre dråber

18-07-2016: Ferieoppakning og tung speederfod hæver forbruget. Du kan spare meget brændstof med få enkle tips. Læs artikel

Nyhed: Så stor er forskellen på bilservice-priser

18-01-2016: Det kan godt betale sig at undersøge markedet grundigt, inden du kører din bil til service. Der er flere tusinde kroner at spare. Læs artikel

Nyhed: Travlhed i rustbranchen: Få år gamle drømmebiler plages af begyndende rustangreb

09-01-2016: Rust: En tre år gammel tidligere leasingbil er en genvej til en stor bil til en fornuftig pris. Men den skal undersøges for begyndende rust, inden du kører bort i drømmebilen. Læs artikel

Nyhed: Landsbymekanikeren snart fortid

28-09-2014: Stadig flere af de små værksteder bliver del af en stor kæde. Det er en fordel for kunden, lyder det fra FDM. Læs artikel

Guide: Pas på fup-rustbeskyttelse

08-12-2013: En række tilbudssites tilbyder billig undervognsbehandling, men mange kunder får ikke den lovede rustbeskyttelse. Læs artikel
Læs også
Loading...
Mest læste
Loading...