Anmeldelse:
Anmeldelse: 4 out of 6
Find mere om:
Test af Fiat Punto Evo Sport | bil.guide.dk

Fiats frækkert

Fiat Punto Evo Sport med 135 hestes turbomotor er den bedste Punto i mands minde. Desværre er den en kende for dyr.

Bekymrede Fiat-fans kan godt droppe klagebrevet til paven i Rom. Mod alle odds har Fiat lavet en Punto Evo, der sidder lige i skabet. Efternavnet, Sport, er nemlig lig med en meget bedre undervogn, et mere præcist styretøj og en elastisk turbomotor, der både har latinsk temperament og er nøjsom med dråberne.

Alt sammen noget, som gør den ellers middelmådige Punto Evo til en markant bedre bil og en helt anden oplevelse at køre. Testbilen var med tre døre, og det gør den mildest talt upraktisk, hvis mama skal med på b agsædet. Med f em d øre s tiger p risen med 6000 kroner. Og det gør prisniveauet for den iltre Fiat lidt for højt.

Man vil nemlig have 240.580 kroner for hele herligheden. Og det vil nok desværre sætte sin begrænsning på udbredelsen af den ellers køreglade italiener.

Velfriseret

Designet sidder ellers lige i skabet som en italiensk Armani-habit. Om den lidt bidske udstråling fra en ellers ydmyg mini er vellykket, er selvfølgelig en smagssag, men under testen høstede Punto Sport mange opadvendte tommelfingre fra især yngre bilister. Testbilens opsigtsvækkende stafferinger er dog ekstraudstyr.

De nydelige 17 tommer alufælge er til gengæld standard, sammen med spoilerkittet og ikke mindst sportsundervognen, der udvirker mirakler for den lidne bil fra Støvlelandet.

Den køremæssige syndsforladelse venter da også omkring første sving. Den opfører sig modent og afbalanceret med fjedre, der nok er faste, men sluger ujævnheder uden at kny, og en let og præcis styring. Men desværre et gearskifte, der ikke altid falder i hak, med korte, eksakte bevægelser.

Men skal det være fast, så lad det være fast. Fiaten mestrer nemlig også veje, der snor sig som spaghetti al dente, hvor den underholder, og sportssæderne holder chaufføren fast. Drej på rattet, og forenden dykker hurtigt, fladt og villigt ind i kurverne. Det er velkendt, latinsk køreglæde.

Fremragende motor

Der er også sydlandsk drama i maskinrummet. Den 1,4 benzinmaskine med 135 hk er en perle, som vi også kender fra Alfa Mito. Her er der kræfter allerede fra lave omdrejninger, og der går ikke mere end 8,5 sekunder, før minibilen er oppe på 100 km/t, hvis du har travlt.

Og det bedste er økonomien, som på papiret siger 17,9 km/l. Et tal, der er nærmest var umuligt at nå til daglig, vi kørte 15 km/l, men som sikrer en lav grøn ejerafgift. Tilmed er maskineriet støjsvag og befriende fri for vibrationer.

Ud over den lidt høje pris, er Punto Evo Sport et vellykket køretøj og med en motor og undervogn, som den ordinære Punto misunder den.

Fiat Punto Evo Sport

  • Pris: 240.580 kr.
  • Forbrug km/l: 17,9 km/l
  • Grøn ejerafgift: 760 kr. halvårligt.
  • Co2/km: 129 gram
  • Sikkerhed: 5 Euro-NCAP stjerner
  • Garanti: 2 år
  • L/B/H: 407/169/149 cm
  • Akselafstand: 251 cm
  • Ydelse: 135 hk/5000 omdr.
  • Motor: Firecylindret benzinmotor på 1,4 liter
  • Moment: 206 Nm/1.750 omdr.
  • Topfart: 205 km/t
  • 0-100 km/t: 8,5 sekunder
  • Bagagerum: 275 liter

Kort og godt:

Fiat Punto Evo Sport er den rigtige Punto. Velfriseret, velkørende og med en tilpas dosis motorkraft og benzinøkonomi.

Test af Fiat Punto Evo

21-11-2009: Mens nogle producenter nøjes med nye lygter for at kalde det for et facelift, går Fiat langt videre - bl.a. med nye motorer. Læs artikel

Nyhed: Ny model fra Fiat er forløber for en ny familie

30-05-2015: Sedan-model med projektnavnet Ægea – den første i den nye Fiat-familie i Golf-klasse størrelse. Læs artikel

Test af Seat Leon 2,0 TDI Style

08-03-2013: Samme teknik som Volkswagen Golf og væsentlig lavere pris. Den nye Seat Leon ligner på papiret en klar vinder over dens tekniske tvilling, der scorede den sjældne karakter seks stjerner. Men hvad siger virkeligheden? Læs artikel

Test af Audi A1 Sportback

28-10-2012: På trods af to ekstra sidedøre mangler Audi A1 Sportback plads og anvendelighed. Men lækkert design, sporty køreegenskaber og økonomisk dieselmotor trækker op. Læs artikel

Test af Fiat Punto 0,9 Twinair 85 hk

01-03-2012: Punto får nu også en mere harmonisk version af mærkets tocylindrede Twinair-teknologi. Læs artikel
Læs også
Loading...
Mest læste
Loading...