Anmeldelse:
Anmeldelse: 3 out of 6
Find mere om:
Test af VW Caddy 1,6 TDI Comfortline | bil.guide.dk

Test af VW Caddy 1,6 TDI Comfortline

Caddy har fået et facelift og er en billig indgangsmodel. Men det lækre udstyr koster.

At køre VW Caddy var tidligere næsten som at snuppe en tur i en tidsmaskine. Rejsen gik tilbage til halvfjerdserne. Til dengang statsministeren hed Anker og noget så simpelt som et ur var ekstraudstyr i familiebilen.

Den bovlamme dieselmotor var ikke meget kvikkere end forne tiders VW boble. Men ellers var meget ved det gamle. Ingen anden moderne VW var så basal og skrabet som Caddy. Det gælder ikke længere. Tyskerne har kælet for Postmand Per typen, der nærmest har fået festtøjet på. Væk med de rå stålfælge, de lakerede karrosseriplader, der titter frem alle steder inde i kabinen.

Caddy handler fortsat om komfortabel transport i faste sæder med masser af albuerum og panoramaudsigt gennem widescreenruder. Men nu virker den ikke længere rustik. En rejsevogn med plads til både familien og den indre ro.

Det værste ved den gamle Caddy var dog nogle alt for høje priser. Det er der også ændret på. Nyt er en basismodel til små 164.000 kroner. Med moderne 1,2 turbobenziner, men uden aircondition, der dog kun koster omkring 10.000 kroner ekstra. På mange områder ligner den billigste Caddy det bedste valg. De fleste bør i hvert fald køre uden om testbilen, som virker for dyr.

Vi er nemlig ombord i noget, der ligner topmodellen, 1,6 TDI Bluemotion Technology med Comfortline-udstyr, der koster hele 275.672 kroner. Selv om det er med a/c, alufælge, fartpilot, en ordentlig radio og læder på rattet, er det hele 50.000 dyrere end basisversionen, Trendline, med samme dieselmotor.

Fin økonomi

Til gengæld er dieselmaskineriet med 102 hk lige i øjet.

Den er nemlig overraskende støjsvag, kørte næsten 16 km/l i gennemsnit under testen, og hvad den mangler i hestekræfter, har den i sejtræk. Fuldt læs op ad bakke kan ikke kvæle hestene. Bare glem alt om kvikke overhalinger. Her minder Caddy om sin fjerne forfader.

På ét andet punkt er Caddy dog bedaget. Bagakslen er stiv og forsynet med bladfjedre som en gammel hestevogn. Selv om den skam fjedrer ganske udmærket, kan den ikke løbe fra, at konstruktionen hører forne tider til.

Hvor andre VW er omvendte tidsmaskiner med skarpe, moderne køreegenskaber, er Caddy mere adstadig med lidt upræcis styring og en undervogn, der ikke formår at formidle meget kontakt til chaufføren.

Det gør dog ikke så meget, for den høje og ganske smalle familieflytter indbyder ikke til sportslig adfærd i trafikken, snarere til at være en trofast vuggestuevogn.

Masser af plads

Det tyske rumuhyre viser sig også at have indre kvaliteter. Først og fremmest plads. Fuldvoksne passagerer kan brede sig på bagsædet som i en ministerlimo. Bagagerummet sluger en opslået barnevogn, og er du træt af buler i bagdørene, fordi ungerne bestandigt klapper dem op i garagemuren og i nabobiler på p-pladsen, er de to skydedøre en effektiv løsning på det problem.

Netop skydedørene er sammen med den billige basismodel de to store fordele ved den nye Caddy.

VW Caddy 1,6 TDI Comfortline

Overblik:

  • Pris: 275.672 kr.
  • Forbrug: 19,2 km/l
  • CO2/ km: 136 g.
  • Grøn ejerafgift, halvårlig: 1610 kroner
  • Sikkerhed: 4 stjerner
  • Garanti: 2 år.
  • L/B/H: 441/ 179/ 185cm
  • Ydelse: 102 hk/ 4.000 omdr.
  • Motor: Firecylindret dieselmotor på 1,6 liter
  • Moment: 250 Nm/1500 omdr.
  • Topfart: 170 km/t.
  • 0-100 km/t: 12,9 sek.
  • Bagagerum: 750 liter

Kort og godt:

Den faceliftede VW Caddy er blevet mere gedigen og har fået moderne motorer. Gå efter basismodellen, der fås fra under 170.000 kroner, plus aircondition. Testbilen med diesel og højt udstyrsniveau er alt for dyr, derfor er der kun tre stjerner.

Vurdering:

Test: Plads til den store familie

19-02-2013: Der er ikke mange biler med regulær plads til syv. Vi har fundet tre af slagsen. Læs artikel

Nyhed: Nyt liv til familieflytter

01-03-2015: VW Caddy kommer i ny aftapning med mere avanceret sikkerhedsudstyr og en superspare-diesel, der klarer 25,0 km/l. Læs artikel

Guide: Undgå de billigste brugte storfamiliebiler

20-10-2012: Familieflyttere med plads til syv personer er superpopulære som brugte, men de ældste og billigste er dårlige køb og farlige at fragte familien rundt i. For få penge ekstra, får man mere sikkerhed. Læs artikel

Test: Tre familieflyttere under 170.000 kr.

01-05-2012: Det er ikke let at blive forældre. Og her tænkes hverken på bleskift, priserne på institutionspladser eller manglen på nattesøvn. Læs artikel

Test af Opel Zafira 1,4 T Cosmo 140, Volkswagen Touran 1,4 TSI Comfortline

16-02-2012: Opel Zafira lokker med sit design. Rækker det mod en kedelig, men velkonstrueret VW Touran? Læs artikel
Læs også
Loading...
Mest læste
Loading...