Find mere om:
Test: Lidt for dyre familieflyttere | bil.guide.dk

Test: Lidt for dyre familieflyttere

Hyundai IX20 vinder over Toyota Verso-S. Men de er for dyre i forhold til en stationcar.

Mens multibiler med plads til syv som Renault Grand Scenic og VW Touran hitter over alt i Europa, kniber det i klassen under.

Mindre modeller som Citroën C3 Picasso og Kia Venga har ikke opnået samme popularitet, formentlig fordi de kun har plads til fem og ofte nøjes med et bagagerum, der er for lille til børnefamilien med barnevogn, og så har de også konkurrence fra den klassiske stationcar,som fås til samme pris eller ofte endda er billigere.

Vi har prøvet to af de nyeste: Hyundai IX20 kender vi bedst, for den er teknisk og designmæssigt nært beslægtet med den glimrende Venga, mens Toyotas bud er den spritny Verso-S.

Begge spiller på alle tangenter for at ramme tidens toner, der klinger af bekymring for både økonomi og miljø. Og gør det med et kompakt, men rummeligt karrosseri og beskedne benzinmotorer, som passer til de bilister, som fortrinsvist kører i byområderne.

Ved første øjekast ligner det godt nok to vidt forskellige biler: Hyundai ser grandios ud med de lidt buttede linjer, selv om den kun er 4,10 meter lang. Til gengæld er den høj og bred, og det er lykkedes at få plads til fem separate sæder og en barnevogn, hvis man har dét behov.

Toyota Verso-S ser mindre ud, og måler da også kun 3,99 meter i længden og er hele seks cm smallere, hvorfor det kniber mere med pladsen til barnevognen.

Til gengæld er de begge dyre. Japanerne forlanger knap 229.675 kroner for den lille Toyota med 1,3 motor med 99 hk, som er eneste valgmulighed i Danmark, kombineret med det pæne T2-udstyr. Det er lidt billigere end Hyundai IX20 med 1,4 benzinmotor, 90 hk og det omfattende Premium-udstyr til 243.675 kroner.

God plads

Selv om en grundig test afslører flere betydelige forskelle, er der også en del ligheder. Først og fremmest er der forbløffende god plads inde i begge vogne, trods deres lidne udvendige mål.

Målt på benplads, ligner det remis, mens det er tydeligt, at rejsende bagi IX20 nyder godt af bilens ekstra bredde. Koreaneren er samtidig den mest fleksible, da bagsædet kan længdeforskydes, hvilket giver mulighed for at udvide bagagerummet med alle fem stole i brug. Dermed ligner Hyundai det bedste alternativ til familien med små børn og barnevogn, der sagtens kan få både badedyr og Playstation med på ferieturen.

Udstyrsmæssigt er vi næsten i luksusland. Med Premium-udstyret får man automatisk klimaanlæg og radio med Bluetooth-opkobling til mobiltelefon, der betjenes fra rattet og fartpilot. Hos Toyota må man nøjes med simpel aircondition, mens man må kigge langt efter fartpilot.

I en snæver vending er Hyundais bagagerum også det største, og det er lettere at få plads til barnevognen.

Letkørte i byen

Fordelen ved de to bilers lidne størrelse er oplagt: Bilerne fylder mindre og er ganske enkelt lettere at køre rundt med i byen og ikke mindst, når der skal rangeres under parkering.

Forskellene hober sig dog hurtigt op. Stik imod almindelige forventninger er kabinen i IX20 klart den mest gedigne. Her er der dumpe dørsmæk, bløde plastmaterialer og bedre sæder, mens Verso overalt har rå og gravkammersort plastik. Selv albuestøtten i dørsiderne er hård som sten, og fl ere steder skal der kun en lang negl til at lave grimme ridser i overfladen

Køreegenskaberne klemmer ikke i nogen af bilerne, men Toyota er klart den sjoveste at manøvrere rundt med. Det skyldes især et lækkert læderrat, et glimrende styretøj og en utroligt præcis gearkasse. Her er fjedrene tilpas hårde til at sikre en god vejbeliggenhed og ikke mindst, at bilen ikke bliver nervøs, når et skarpt sving nærmer sig.

Værre står det til med IX20, der måske nok har en mere komfortabel undervogn, men er så svampet, at det af og til kan være svært at vide, hvor vognen helt præcist er på vej hen. Mens en meget lang gearstang og en upræcis fornemmelse af skiftene trækker yderligere ned.

Til gengæld tårner problemerne sig op for Versoen, når vi bevæger os ud på motorvejen. Her larmer den lille motor ganske enkelt for meget, og det skyldes især, at gearingen er ganske lav, så der skal alt for mange omdrejninger til for bare at køre de 130 km/t, som er tilladt mange steder.

Så går det mere støjsvagt til i Hyundai, hvor man også har fornemmelsen af at køre i en større og mere komfortabel langtursbil.

Hårdtprøvede motorer

Ude i de stumpnæsede fronter ligger de beskedne benzinmotorer dog og hiver efter vejret som storrygere efter et 400 meter løb.

Toyota-maskinen er klart den mest køreglade, og den kvikkeste under acceleration. Men der skal konstant skiftes gear, hvis det skal gå lidt tjept, Toyota plejer ellers at lave fremragende, højtydende motorer, men denne 1,3 liter er ikke en af dem. På papiret leverer den 99 hk - de opleves snarere som 80. Bundtræk er der intet af. Selv med omdrejningstælleren nær det røde felt, letter Verso aldrig rigtigt.

Her går det mere harmonisk til i Hyundai. trods omdrejninger på blender-niveau, irriterer den aldrig som i japaneren.

Vi er altså ikke alt for begejstrede for nogen af bilerne, men Hyundai er klart det bedste kompromis af de to. Kan du undvære aircondition og andre behageligheder fås Toyotaen fra godt 200.000 kroner, men hvem vil sidde og svede i en ny familiebil i 2011? Her er du bedre hjulpet i en Hyundai med Comfort-udstyr til 220.000 kroner.

Dermed er bilerne klar til kampen mod de etablerede stationcars og større mpv-typer, som dog sikkert vil blive ved med at løbe af med kunderne.

Hyundai IX20 1,4 Premium

  • Pris: 243.675 kr.
  • Forbrug: 17,9 km/l (fabriksopgivelse)
  • Co2/km: 130 gram
  • Sikkerhed: 5 stjerner
  • Grøn ejerafgift: 760 kr. halvårlig
  • Garanti: Fem år
  • L/B/H: 410/177/160 centimeter
  • Motor: 1,4 benzinmotor
  • Ydelse: 90 hk /6.000 omdr.
  • Moment: 137 nm/ 4.000 omdr.
  • Topfart: 167 km/t
  • 0-100 km/t: 12,9 sekunder
  • Bagagerum: 440 liter

Kort og godt:

Hyundai IX20 er et bedre bud til familien end Toyota Verso-S. Det skyldes, at den er større, og fås i et meget større udvalg af motorer og udstyr, så den samlet set passer til de flestes behov.

Vurdering:

Toyota Verso-S T2

  • Pris: 229.675 kr.
  • Forbrug: 18,2 km/l (fabriksopgivelse)
  • Co2/km: 127 gram
  • Sikkerhed: Ej testet
  • Grøn ejerafgift: 510 kr. halvårlig
  • Garanti: Tre år
  • L/B/H: 399/170/160 centimeter
  • Motor: 1,3 benzinmotor
  • Ydelse: 99 hk /6.000 omdr.
  • Moment: 125 nm/ 4.000 omdr.
  • Topfart: 170 km/t
  • 0-100 km/t: 13,3 sekunder
  • Bagagerum: 363 liter

Kort og godt:

Toyota Verso-S skuffer i forhold til Hyundai. Selv om den kører godt og er fint udhulet, bliver den overhalet af Hyundai, som gir mere bil for pengene.

Vurdering:

Test af Toyota Verso 1,6 D-4D T Toyota Touch

06-05-2014: Toyota Verso klar med fornuftig BMW-dieselmotor på 112 hk, der klarer 22,2 km/l. Kræfterne rækker lige akkurat. Læs artikel

Test af Toyota Verso 2,0 4-d T2 Touch, Renault Grand Scenic 7p 1,6 DCI

30-06-2013: Toyota Verso og Renault Grand Scenic er aktuelle i faceliftede udgaver. Læs artikel

Test: Rummelige bud i firemeter-klassen

15-11-2010: Toyota Verso-S og Hyundai ix20 byder på rummelighed, selvom de er kompakte. Læs artikel

Test: Stor test: 13 firmabiler til lyst og last

08-05-2014: Nye firmabiler er rullende kontorer og alt, hvad en moderne forretningsmand m/k kan forlange. Benhård konkurrence giver lav beskatning og ekstra højt udstyrsniveau i de nye modeller. Christian Schacht, redaktør på JP Aarhus Motor, har testet biler siden 1997 og gennemgår her 13 aktuelle businessmodeller i den klassiske størrelse. Læs artikel

Test: Tre solide stationcars fra Asien

17-12-2012: Firmabilisterne køber dem fra nye, mens de danske familier typisk vælger en brugt firmabil, som er tre år gammel. Vi har fundet tre aktuelle stationcars i den større mellemklasse. Læs artikel
Læs også
Loading...
Mest læste
Loading...