Find mere om:
Nyhed: Priskrig i businessclass | bil.guide.dk

Nyhed: Priskrig i businessclass

Jaguar XE. Englændernes angreb på først og fremmest BMW 3, men også på Audi A4 og Mercedes C.

Priskrig i businessclass - Jaguar strammer skruen med den nye XE-serie

Jaguar XE. Englændernes angreb på først og fremmest BMW 3, men også på Audi A4 og Mercedes C. En af de biler, bilverdenen venter med størst spænding. For er den lige så flot, når man ser den på virkelighedens asfalt, som på billeder? Og kører den lige så godt, som den ser ud? Og ikke mindst: Hvad kommer den til at koste?

Den første foreløbige prøvekørsel af ”næsten-produktionsbiler” tegner godt for englænderne. Dynamisk, men dog med mest vægt på komfort, er et par af de foreløbige kommentarer. Og hvad prisen angår: Nu er den her: Fra 550.000 kr. for en 163 hk’s 2-liters diesel – i øvrigt med et forbrugstal på 26,3 km/l. Den direkte konkurrent fra BMW, nemlig 320d, koster sjovt nok omtrent det samme, mens en Audi A4 er 60.000 kr. billigere – men i øvrigt på vej ud af markedet. Ellers er både Audi A5, BMW 4-serie og Mercedes C-klasse dyrere.

B971971711Z.1_20150506183935_000+GBSL12KP.1-0.jpg

Mest markante XE-egenskab er måske bilens CO2-udslip og tilsvarende forbrug, under 100 g CO2 pr. km er meget lidt i denne klasse. Næstbedst er BMW og Mercedes, der begge udleder 109 g/km.

En Golf med 400 hk - Tyskerne sprænger alle effekt-rammer

Volkswagen vil rent faktisk producere den voldsomme 400 hestes Golf R400, bekræfter tyskerne nu over for det amerikanske magasin Car & Driver. Dermed er der mildest talt langt fra den første Golf GTI’s 110 hk i 1976 – og også et ordentligt spring fra en Golf GTI årgang 2015, der yder 220 hk.

B971971710Z.1_20150506183904_000+GBSL12LE.1-0.jpg

400R får basalt samme motor som GTI, nemlig den 2-liters 16 ventilede turbo, der i GTI yder 220 hk. I Golf R yder samme motor 300 hk, men nu tager tyskerne altså næste spring og maser 400 hk ned i den kommende Über-Golf. Dernæst 6-trins DSG-box og firehjulstræk. Det betyder 0-100 km/t. på lige under fire sekunder.

Ford sætter Golf GTi til vægs

Endnu foreligger der intet om prisen. Men skal vi gætte på 775.000 kr.?

Nyt fra Amerika - Special-Corvette til  ære for Jan Magnussen

For Corvette er motorløb en afgørende del af brand-building. Tænk på, hvor mange gange Corvette har kørt på Le Mans – med Jan Magnussen som vinder – og hvor mange kræfter fabrikken kaster efter ”amerikansk Le Mans”.

B971971708Z.1_20150506183824_000+GG6L1IG5.1-0.jpg

Denne sæson er begyndt hæsblæsende for Corvette og Magnussen. Selv om det i det seneste løb blev til en placering som nummer syv, er sæsonen startet med flere sejre. Så Corvette ikke bare vinder racerløb, firmaet lancerer også den ene specialmodel efter den anden. Senest denne Magnussen-gule C7.R Edition, der sender en hilsen til netop Big Mags racerbil.

Mere grip og bremser takket være stå-fast-grej fra Michelin og Brembo. Altså samme opskrift, som når Porsche kreerer en GT3-udgave af 911. Der bygges kun 500 eksemplarer af Magnussen-Corvetten. Ingen danske planer om import.

Hold på hat og briller - VM-standardbiler på årets vanskeligste opgave

Kan du huske Nissen i BMW M3 og Magnussen i BMW 320i? I 1980’erne og nullerne nogle af de hårde hunde i standardvognsracing. I dag er bilerne i den fineste klasse, verdensmesterklassen, helt anderledes: De er langt mindre, de har turbo, og de har forhjulstræk. Bilerne i WTCC, World Touring Car Champion, er typisk Honda og Citroën, biler med 1,6-liters turbo og omkring 300 hk.

B971971712Z.1_20150506184004_000+GG6L1IGA.1-0.jpg

Om kort tid, nemlig den 15. og 16. maj, skal verdens bedste standardvognskørere køre på Nürburgrings Nordsløjfe – den legendariske cirka 23 km lange strækning op og ned, ud og ind i Eiffelbjergene. Blinde sving, forskellig asfalt, hop, bump. En noget anden sag end stuegulvet på mange af de nye racerbaner.

Denne Citroën kan flyve

Kørerne har været til en foreløbig test i Det grønne Helvede. Den bedste – en Citroën-kører – sneg sig lige under en omgangstid på 8:40, og det er altså hurtigt. Blandt kørerne er i øvrigt Sabine Schmitz – ja, hende, der mulede Top Gear-Clarkson i en varevogn, og hende, der har kørt BMW Ring Taxi dernede. Hun kørte 9:02 til første test.

 

Test af Audi, BMW, Mercedes og Jaguar i direktørklassen

20-10-2013: Her er det oplagte felt af direktørbiler til rundt regnet 1 mio. kr. – det bedste fra tre tyskere og en englænder. Læs artikel

Test: Stor test: 13 firmabiler til lyst og last

08-05-2014: Nye firmabiler er rullende kontorer og alt, hvad en moderne forretningsmand m/k kan forlange. Benhård konkurrence giver lav beskatning og ekstra højt udstyrsniveau i de nye modeller. Christian Schacht, redaktør på JP Aarhus Motor, har testet biler siden 1997 og gennemgår her 13 aktuelle businessmodeller i den klassiske størrelse. Læs artikel

Test: Tre bud på den nye firmabil

24-11-2012: Det er ved at være sidste udkald til at bestille firmabil, hvis den skal leveres i år. Læs artikel

Guide: Råd til kraft og prestige

11-10-2011: Lækre, hurtige modeller fra Audi, BMW og Mercedes bliver tilgængelige, hvis firmabilbudgettet er op til 450.000 kr. Men der er også sjove sportsvogne og kompetente firehjulstrækkere inden for prisrammen. Læs artikel

Nyhed: BMW udfordrer Audi og Mercedes

26-04-2015: Der er priskrig i firmabilklassen, hvor BMW udfordrer Audi A4 og Mercedes med lavere priser. Læs artikel
Læs også
Loading...
Mest læste
Loading...