Find mere om:
Test af Opel Insignia 2,0T, Toyota Avensis 2,0,.. | bil.guide.dk

Gruppetest: Joker trumfer med køreglæde

Køreren vil foretrække Volvo, feinschmeckeren Opel og økonomidirektøren Toyota.

Her i den klasse af biler, hvorfra der sælges og leases flest til brug i firmaflåden, er der åbenbart kun én teknisk opskrift, der dur: Et stort rummeligt karrosseri, forhjulstræk og en cirka 2-liters turboladet motor - enten på benzin eller, endnu bedre, på diesel. Sådan er både de to oplagte, Opel Insignia og Toyota Avensis, plus jokeren Volvo S60 konstrueret. Samt i øvrigt alle de øvrige, der lige præcis ikke nåede med i denne test, den helt nye Ford Mondeo, den snart kommende Volkswagen Passat, Audi A4 og Mazda6 samt Skoda Superb.

Dermed adskiller gruppetestens midterfelt sig fra den lille klasse, der både har benzin-, diesel- og hybrid blandt de bedste, mens überklassen her i testen har et varieret udvalg af motorkonfigurationer.

Vi vurderer bilerne efter hele viften af kriterier. Blandt dem, vi lægger mest vægt på, er køreegenskaber, stil og udstråling samt i sagens natur økonomi. Og pudsigt nok sætter jokeren, den nye Volvo S60, sig tungt på punkt 1, køreegenskaber.

Mesterlig ny Volvo

Ingen anden bil i denne sammenligning af i alt ni biler kører og styrer så effektivt og elegant som S60. Indstyring er ikke en by i Nordsverige, men nærmere noget, der kunne være skabt til en racerbane. Så præcist og effektivt drejes der ind, når der kommer et sving. Dernæst er bagenden præcisions-afstemt helt i klasse med de bedste af de bedste blandt samtlige forhjulstrækkere. I øvrigt uden, at det er gået ud over bilens affjedring. Fast og komfortabel er den på én gang. Ét ord indrammer S60's køreegenskaber: mesterlige.

Svenskeren - altså den nu kinesiske svensker - gør, hvad den kan for at hænge på Opel på punkt 2, design og stil. Men de fleste er alligevel enige om, at intet kan slå en Insignia på netop dens udformning. Og skulle en Volvo-fan alligevel føre sig frem ved at fremhæve den nye svenskers linjer, spiller Opel-tilhængeren sit trumfkort ud: pladsen på bagsædet. Væsentligt bedre i Opel end i Volvo. Faktisk rigelig i tyskeren og kun lige til øllet i svenskeren.

Toyota slår igen på prisen

Toyota Avensis bliver banket gul og blå (det er en bemærkning, de gnækker meget af i Sverige) af både Volvo og Opel på egenskaberne køredynamik og stil. Men der er en grund til, at japaneren er så effektiv en storsælger i netop firmabilklassen. Firmaets økonomidirektør ved hvorfor.

Avensis med den 2,2-liters 177 hk's dieselmotor er mellemfeltets billigste bil. Og det på trods af, at der er rigeligt med udstyr i testbilen. I bunden af modelrækkernes prisskalaer er Avensis også vinderen, billigste Avensis benzin er 40.000 kr. billigere end næstbilligste, der er Opel. På samme måde er billigste Avensis diesel 25.000 kr. billigere end Opel. Og vi taler altså listepriser her. En dygtig indkøbschef kan måske gøre det endnu bedre. Det er hårde facts, der er til at forstå ”henne hos regnedrengene”.

For en lang række firmaer er netop dette faktum et afgørende signal at sende. Vi køber kvalitet, gør vi - vi skejer ikke ud - og vi bruger ikke flere penge end nødvendigt. I andre brancher kan det være helt anderledes fristende at spille på Opels elegante design. Her er vi ikke så lidt længere fremme i skoene, vi vil gerne udbasunere vores innovative stil; et køkken fra os, vores tøjkollektion, de huse vi sælger - de er bare Insignia.

Men Volvoen fører sig også frem med sine former. Og vil man vise, at hos os træder vi ud fra mængden, er S60 svær at slå. Hvortil så kommer koret af sælgerne i marken, der stemmer svensk, fordi den kører så inspirerende. S60 står til at vinde mellemklassen, men taber så alligevel på grund af ét: prisen.

Økonomien er afgørende for, at Volkswagen Golf BlueMotion vinder den samlede sejr i denne gruppetest. Tilsvarende er økonomien skyld i, at Volvo taber førstepladsen til Opel Insignia.

Læs også: Her er de bedste firmabiler

Firmabilklassens testhold

Opel Insignia 2,0T 4x4 aut., grundpris: 453.850 kr.

Den testede bil inkl. udstyr: 616.550 kr.

Insignia benzin, 1,8 Edition med 140 hk, fra 326.175 kr.

Insignia diesel, 2,0 DTI Ecotec med 110 hk, fra 360.175 kr.



Toyota Avensis 2,0 D-4D T3 stationcar, grundpris 355.363 kr.

Den testede bil inkl. udstyr: 435.605 kr.

Avensis benzin, 1,6 Valvematic T1 med 132 hk, 285.953 kr.

Avensis diesel, 2,0 D-4D DPF T1 med 126 hk, 335.685 kr.



Volvo S60 D3, grundpris: 523.900 kr.

Den testede bil inkl. udstyr: 598.900 kr.

S60 benzin, T3 med 150 hk, fra 432.000 kr.

S60 diesel, DRIVe med 115 hk, fra 415.000 kr.

Test: Stor test: 13 firmabiler til lyst og last

08-05-2014: Nye firmabiler er rullende kontorer og alt, hvad en moderne forretningsmand m/k kan forlange. Benhård konkurrence giver lav beskatning og ekstra højt udstyrsniveau i de nye modeller. Christian Schacht, redaktør på JP Aarhus Motor, har testet biler siden 1997 og gennemgår her 13 aktuelle businessmodeller i den klassiske størrelse. Læs artikel

Test: Sikkerhed med forbehold

21-10-2009: Otte ud af 12 testede nye bilmodeller fik maksimale fem stjerner i crashtest. FDM kritiserer Ford, som sparer på sikkerheden i den lille Ka. Læs artikel

Test: Farende svende vælger luksus

06-10-2010: Audi A4 er ønskebilen for landets sælgere, viser stor biltest, som avisen har arrangeret. Læs artikel

Test af Opel Astra 1,4 Turbo, Volkswagen Golf BlueMotion, Toyota Auris 1,8 HSD Hybrid

24-09-2010: BlueMotion-versionen ser godt ud, kører komfortabelt og er i realiteten testens billigste. Læs artikel

Test af BWM 316d, Opel Insignia EcoFlex, Volvo V50 DRIVe, Volkswagen BlueMotion Technologi

19-03-2010: JP er på jagt efter den bedste firmabil med vægt på både CO2, køreglæde, komfort og pris. Efter et indledende heat i sidste uge er fire skarpe finalister klar til det endelige slag. Læs artikel
Læs også
Loading...
Mest læste
Loading...