Find mere om:
Flexleasing vinder frem – her er den.. | bil.guide.dk

Flexleasing vinder frem – her er den store fælde

En BMW-sportsvogn for 3.500 kr. om måneden. Eller Maserati for 7.000 kr. Det er klart, at flexleasing – både for firmaer og for private – lokker mange til. Og ja, flexleasing er en billigere måde at komme bag rattet i en drømmebil. Men systemet har én afgørende fælde: afskrivningen. Er den for stor – opgiv det. Er den tilpas: Overvej det.

Har det været en drøm hele livet? En rigtig sportsvogn i indkørslen? En Porsche Turbo? Eller måske en Maserati? Hvad med en Bentley? Eller Ferrari?

Eller går drømmene i retning af en stor beefy SUV, Audi Q7 som et eksempel. Eller skal familien transporteres i en luksus-stationcar fra BMW eller Audi, måske en 535d Touring eller en RS6?

Så er det bare at undersøge markedet for flexleasing – for såvel firmaer som private. Der holder alle sportsvognene og luksusbiler. Til priser, der ved første øjekast ser urealistiske ud. Kan det virkelig være sandt? Og svaret er ja – det kan det. Maserati for 7.000 kr. om måneden. Men … For der er et stort ”men” i flexleasing. Men’et er afskrivningen; restværdien.

Flexleasing adskiller sig på ét afgørende punkt

Vi tager lige en kort omvej: Privatleasing er jo en form for leje. Man leaser – lejer – bilen, betaler et førstegangsbeløb og derefter et fast beløb pr. måned. Når leasingperioden er slut, leverer man bilen tilbage til leasingfirmaet. Og så er det slut. Først og fremmest ingen bekymringer om, hvad den brugte bil er værd. Ikke mit problem – leasingfirmaets problem.

Flexleasing er stort set det samme, men det adskiller sig på ét afgørende punkt. Flexleasing fungerer sådan her: Man leaser bilen, betaler et førstegangsbeløb og derefter et fast beløb pr. måned. Når leasingperioden så er slut, kommer hele forskellen: Man leverer ikke bilen tilbage til leasingfirmaet, man har forpligtet sig til at sælge bilen videre til tredjemand, som man siger. Eller man kan tegne en ny leasing-periode.

Det er her, problemet er. For en række leasingfirmaer laver en beregning af førstegangsydelsen og den månedlige betaling med en alt for lav månedlig betaling – for at gøre tilbuddet mere attraktivt forstås. Herefter er der risiko for, at der ikke er betalt tilstrækkeligt ned på bilen, når leasingperioden er slut. Hvad hvis Maseratien nu slet ikke er 400.000 kr. værd tre år senere, som det ellers fremgår af beregningen. Hvad hvis den kun er 350.000 kr. værd? Eller måske kun 300.000 kr. Leasing – for godt til at være sandt?

Problemet er kundens. Og han eller hun har forpligtet sig til at indløse restbeløbet – i dette tilfælde de 350.000 kr. Der er mange leasingfirmaer – nogle beregner en lille afskrivning, andre en stor. Et af de firmaer, der kører med strategien om lille afskrivning, er Flexto A/S – her kan man især lease biler som dyrere stationcars og store SUV’er – plus Porscher, selvfølgelig.

Men direktør Michael Johansen, hvorfor ikke tilbyde kunderne en så lav månedlig ydelse som muligt – lav pris er jo et af leasingverdenens stærkeste kort?

»Jo, det er en vej at gå. Men vi har valgt en anden strategi – nemlig at sige alt, som det er. Der er så mange tal i flexleasing, at det kan være vanskeligt at sætte sig ind i dem alle – og det er heller ikke nødvendigt. Derfor kører jeg med helt åbne tal og i direkte forlængelse heraf at give tilbud, der er bygget op om det, jeg kalder en realistisk afskrivning.«

Biler2204.jpg

Flexleasing

BMW Z4 sDrive35is – det koster det:

Eksempel på flexleasing af BMW’s topersoners sportsvogn med navnet Z4 sDrive35is med sekscylindret, 3,0-liters rækkemotor. Som den sportsvogn, den er, har den frontmotor og baghjulstræk.

Her er to eksempler på omkostningerne. Først hvad det koster om måneden, hvis man satser på det, man kunne kalde en realistisk afskrivning. Og dernæst for eksemplets skyld en beregning helt uden afskrivning – eller værditab.

Danskerne elsker at lease bilen

Helt uden afskrivning koster det i runde tal 3.000 kr. om måneden at have en Z4 i indkørslen. Med den realistiske afskrivning koster det cirka 7.000 kr. Bilen i eksemplet er fra 2012, den har gået 12.000 km.

Beregning med realistisk afskrivning
Førstegangsydelse kr. 80.000 + moms.
Månedlig ydelse over 12 måneder kr. 6.795 + moms.
Restværdi kr. 212.000 + moms og afgift.

Beregning uden afskrivning
Førstegangsydelse kr. 80.000 + moms.
Månedlig ydelse over 12 måneder kr. 2.710 + moms.
Restværdi kr. 260.000 + moms og afgift.

Afskrivning

  • Om flexleasing er en god plan eller ikke, står og falder med afskrivningen på den bil, man flexleaser. Jo mindre afskrivning, desto mindre månedlig ydelse. Men det øger risikoen for, at bilen slet ikke er så meget værd som antaget, når leasingperioden udløber.
  • Og omvendt, jo større afskrivning, desto større beløb pr. måned. Fordelen er, at bilen rent faktisk er det værd, som man antager i beregningen.

Her er det realistiske værditab:
Gerne: 15 pct. pr. år
Allerhelst: 20 pct. pr. år

Afskrivning

Om flexleasing er en god plan eller ikke, står og falder med afskrivningen på den bil, man flexleaser. Jo mindre afskrivning, desto mindre månedlig ydelse. Men det øger risikoen for, at bilen slet ikke er så meget værd som antaget, når leasingperioden udløber.

Og omvendt, jo større afskrivning, desto større beløb pr. måned. Fordelen er, at bilen rent faktisk er det værd, som man antager i beregningen.

Her er det realistiske værditab:
Gerne: 15 pct. pr. år
Allerhelst: 20 pct. pr. år

Guide: Leasing eller ej: Kampen mellem Citroën, Peugeot og Toyota

20-04-2016: Leasing tager sig jo tillokkende ud. Men er leasing nu også den klogeste måde at skaffe sig ny bil på? Peugeot siger ja. Toyota både og. Mens Citroën siger nej da – det er klogest at købe. Se, hvordan tre forskellige firmaer sælger den samme bil på tre forskellige måder. Læs artikel

Guide: Folk udlejer leasingbilen - men pas på faldgruberne

26-10-2015: Delebiler hører byerne til, og der er risikoen for skader højere, advarer forbrugerøkonom. Læs artikel

Guide: Lease eller købe ny bil? To bilmærker – to anbefalinger

18-09-2015: De to førende bilmærker i Danmark er lige nu Peugeot og Volkswagen. Den ene satser på, at kunderne leaser, den anden på, at kunderne køber. Hvorfor to så forskellige metoder? Læs artikel

Guide: Privatleasing: Få en bil på dankortet

06-09-2014: Stadig flere private vælger den lette vej til bil ved at leje i stedet for at eje. Læs artikel

Nyhed: Leasingbilernes top 5

25-02-2011: Leasing er et af de stærkeste ord i bilverdenen. Vi har prøvekørt de mest populære biler. Læs artikel
Læs også
Loading...
Mest læste
Loading...