Find mere om:
Nyhed: Få dyr vogn til "få" penge | bil.guide.dk

Nyhed: Få dyr vogn til "få" penge

Aldrig har det været billigere at få en direktionsvogn. Men store udgifter lurer om næste sving.

Finanskrisen, høje benzinpriser og grønne afgifter har sendt et væld af luksusbiler ud på brugtvognsmarkedet. Udsalgsprisen på den brugte drømmebil har derfor aldrig været lavere end nu, viser et tjek af brugtvognsmarkedet, som Helsingør Dagblad har foretaget.

Brugtpriserne på de store BMW, Mercedes eller Jaguar er i disse tider nede på et niveau, der svarer til en ny, men ikke ekstraordinær firmabil i Ford Mondeo-klassen, men der er også mulighed for at købe drømmebiler til langt lavere priser, viser Helsingør Dagblads tjek af tilbudene på det lokale brugtvognsmarked.

Et af mange eksempler er en »tilkørt« BMW 745 i direktionsklassen. Her har den første ejer har båret et tab på i nærheden af halvanden million kroner. Da han eller hun købte BMW'en i 2003 skulle der overføres omkring 1,8 million kroner til bilforhandlerens konto - den sælges i dag for under 400.000 og den ser ved første øjekast ud som ny.

En holdbar fornøjelse

Når luksusbilerne taber så meget i pris skyldes det først og fremmest to parametre: Vedligeholdelseomkostninger og driftsudgifter. Desuden er forsikringspriserne på en biler i luksusklassen ofte chokerende høje alt efter, hvem man er og hvor man bor. Til gengæld kan de nye ejere af en tidligere ministerbil prale med, at det nyindkøbte luksuskøretøj er bygget til at holde.

Derfor behøver den brugte overklassebils alder og kørte kilometer ikke at betyde nær så meget, som disse forhold gør for »hverdagsbiler«. Samlekvaliteten, godset i motoren og ikke mindst rustforebyggelsen i en luksusbil ligger generelt på et højere niveau end det, der gælder for »almindelige« biler.

Ejeren har med den rette vedligeholdelse god grund til at forvente op mod en million kilometers kørsel på første klasse uden at rust og alvorligt motorhavari skulle blive et problem.

Men udgifterne lurer

Til gengæld er moderne luksusbiler spækket med følsomme og raffinerede elektroniske kredsløb, computerstyrede komponenter og lignende, som koster mange penge at få udskiftet, påpeger brugtvognsteknisk redaktør på FDMs medlemsblad »Motor«, Karsten Lemche.

- De færreste ved måske, at hvis en af de avancerede Xenon-pærer i forlygterne ryger sig en tur, løber reparationsprisen ofte op på et par tusinde kroner, advarer han.

Læg dertil at en luksusbil som den førnævnte BMW kræver en liter hundedyr benzin for at køre syv kilometer henad vejen i adstadigt tempo, og de grønne ejerafgifter ligger på adskillige tusinde kroner om året.

- Selv om der naturligvis er en smertegrænse for, hvor langt ned i pris en bil af denne karakter kan komme, så bør den, der erhverver sig en brugt luksusbil som for eksempel en BMW 745i, nok blive enig med sig selv om at beholde bilen. Til gengæld kan drengedrømmen i disse dage blive til virkelighed for en historisk lav indkøbspris, siger Lemche.

Kilde: Helsingør Dagblad

Guide: Tre genveje til en brugt herrebil

28-07-2015: En sjov brugt bil behøver ikke være dyr eller kedelig. Her er tre muntre indslag fra 25.000-200.000 kr. Læs artikel

Nyhed: Priskrig i businessclass

17-05-2015: Jaguar XE. Englændernes angreb på først og fremmest BMW 3, men også på Audi A4 og Mercedes C. Læs artikel

Test af Audi, BMW, Mercedes og Jaguar i direktørklassen

20-10-2013: Her er det oplagte felt af direktørbiler til rundt regnet 1 mio. kr. – det bedste fra tre tyskere og en englænder. Læs artikel

Guide: Brugte luksusbiler til spotpris

30-05-2011: Finanskrisen har gjort drømmebilen billigere. Jo højere nypris, jo mere kan der spares. Læs artikel

Test af BMW 525d Sedan, Mercedes-Benz E 250 CGI, Jaguar XF 3,0 D V6 Luxury

24-09-2010: 5-serien og E-klassen fra BMW og Mercedes og en nærmest chokerende god joker, Jaguar XF. Læs artikel
Læs også
Loading...
Mest læste
Loading...