Anmeldelse:
Anmeldelse: 5 out of 6
Find mere om:
Test af VW up! | bil.guide.dk

Test: Danmarks nye Wunderkind

Aldrig før har en så billig bil kørt så godt og udstrålet så gedigen kvalitet som VW up!

Priskrigen raser. Og det bliver ikke mindre dette bilforår. Chevrolet, Toyota, Suzuki og Kia har med deres respektive modeller Spark, Aygo, Alto og Picanto haft kronede dage. Men måske varer det kun til denne weekend. For i morgen og på søndag er det up!-weekend. Ganske vist har truslen fra Tyskland ladet vente på sig længe. Tidligere havde Volkswagen den triste model Fox på det danske marked, men hverken pris eller selve bilen var særlig konkurrencedygtig. Så Fox er for længst glemt. Men nu ?

Fra hovedsædet i Wolfsburg kommer en spritny bil med en spritny motor og spritnyt navn. Volkswagen up! er bilen, der over én nat kan vende op og ned på billigbil-markedet.

Up! er gennemdesignet ude som inde. Manden bag de moderne linjer med et touch af retro er den italienske bildesigner Walter de Silva - manden med bl.a. Alfa Romeo 156, Audi R8 og den ny Volkswagen Beetle på samvittigheden. Og senest up! Efter sigende skitseret i et fly over Atlanten på vej hjem fra biludstilling i Detroit. Der, hvor beslutningen om up! blev taget.

Charmetrold

Volkswagen up! er markant og charmerende. Udseendet falder næppe i alles smag, men man kan ikke beskylde den nye VW for at se billig eller ligegyldig ud.

Til at drive den lille ny har Volkswagen udviklet en ny 3-cylindret 1-liters benzinmotor. I første omgang lanceres bilen med et valg mellem 60 hk eller 75 hk. Motoren er i princippet den samme i begge varianter, kun effekten er ændret.

Til at fordele de overskuelige og derfor sparsommelige kræfter vil kunderne kunne vælge mellem en automatgearkasse eller det mere oplagte valg - en femtrins manuel box.

På længere sigt planlægger Volkswagen, at up! skal komme både i hurtige varianter, men så sandelig også i mere miljøvenlige udgaver. Der er både en GT- samt naturgas- og eludgaver af up! lidt ude i horisonten.

Men selv uden hjælp fra el eller naturgas har Volkswagen up! et absolut acceptabelt forbrug. Den ”hurtige” med 75 hk går 23,3 km/l, mens den ”fornuftige” 60 hk'er klarer det lidt bedre med 23,8 km/l i EU-snit. Begge motorvarianter lander derfor under den magiske udslipsgrænse på 100 gram CO2 pr. km.

Fokus er derfor mere på miljø end på fart. Men altså - VW har lovet os en up! GT med turbotryk, 100 hk og en seksbenet gearkasse.

Den lille tysker er i sine første udgaver på ingen måde hurtig, men grundet en lav egenvægt på kun 929 kg er up! sjældent utålelig langsom, konstaterer vi på testrutens lande- og motorveje. Dog er det efter de første kilometer klart, at det er med up! som med de øvrige biler i prisklassen under 100.000 kr. - bykørsel er og bliver bilens foretrukne disciplin.

Voksen opførsel

Men her stopper lighedspunkterne med konkurrenterne så også. Volkswagen up! har vist slet ikke opdaget, at den burde være en lille, billig pispotte. Designet, kabinen og oplevelsen bag rattet ligger flere ligaer over andre biler i samme segment. Og det vildeste er, at prisen er yderst attraktiv. Up! fås i billigste trim med 60 hk til sølle 89.990 kr. ? Fik vi nævnt, at det altså er prisen for en spritny Volkswagen?

Dertil har alt ved den nye, mindste VW en klar fornemmelse af kvalitet. Selv om bilen er lille og billig, er denne der særlige Volkswagen-fornemmelse der fortsat. Alt føles gedigent og utroligt velintegreret - jo jo, det er vanlig tysk stil.

På vejen fjedrer bilen komfortabelt, så up! til tider leder tankerne hen på raffinement, som ellers kun findes i større biler. Den korte akseafstand afslører dog, at up! vitterligt er lille og ikke nær så stabil ved høj hastighed som f.eks. storebror Polo.

Usædvanligt sikkerhedsudstyr

Også på sikkerhedsfronten bærer up! førertrøjen i klassen. Som første bil i klassen kommer alle danske up!'er med et nødbremsesystem, der kan bremse bilen uden indblanding fra føreren. Lignende systemer ses her og der i luksussegmentet af billandskabet, men Volkswagens system er heller ikke helt så avanceret som andre mærkers. Helt konkret kan systemet bremse bilen ned fra en hastighed på op til 30 km/t, hvis en kritisk situation opstår. Der er derfor tale om en ”by-bremse” så at sige, og valget om at gøre det standard på alle danske biler hilser vi her på redaktionen meget velkomment - flot.

Up! tilbydes med tre forskellige udstyrsniveauer: take up!, move up! og high up!. Som med så mange andre ting her i livet bør den billigste pakke undgås. Basisniveauet er helt acceptabelt, men følelsen af merværdi ved at spendere penge på det midterste ”move-niveau” er klart anbefalelsesværdigt.

En ”drømme-up!” med den store 75 hk motor, det midterste udstyrsniveau, som bl.a. inkluderer splitbagsæde og stort musikanlæg og dertil en DK-pakke med navigation, sædevarme og tågeforlygter og til sidst aircon som ekstraudstyr, beløber sig til fornuftige 117.488 kr. - hvabehar!

Ny standard for klassen

Volkswagen up! møver sig ind på et marked, som er domineret af små og billige potter. Og i princippet er up! jo også en lille og billig potte. Det er den så bare alligevel overhovedet ikke. Alt føles milevidt bedre, end prisen antyder. Den lille VW sætter en ny standard for, hvad vi kan forvente, når vi begiver sig ned til forhandleren med omkring 100.000 kr. på lommen.

Med up! bliver Volkswagen antagelig den største spiller blandt mikrobiler. Hoppet fra forrige modeller, for slet ikke at snakke om konkurrenterne, er gabende stort.

Den europæiske fletning af italiensk designfinesse, tysk grundighed og kvalitet med den fornuftige danske pris gør den nye tysker til en yderst sandsynlig kandidat som danskernes nye mikro-wunderkind. Yderligere interessant bliver det, når den 5-dørs-up! kommer til Danmark til maj. De to ekstra bagdøre vil gøre up! mere praktisk attraktiv, især for småbørnsfamilier.

LÆS OGSÅ: Test: VW's up! er lille og vågen

VW up! kort fortalt

  • up! er navnet på Volkswagens nyeste og hidtil mindste modelrække. Som alle øvrige i klassen en kompakt mini med hatchback-karrosseri, frontmotor og forhjulstræk. Den lanceres med to versioner af samme nye, 1,0-liters 3-cylindrede rækkemotor, en med 60 hk, en med 75 hk. Senere følger både hurtigere benzinere samt diesel- og elversioner. Til maj følger en 5-dørsudgave. Priser fra knap 90.000 kr.; den kommende 5-dørsudgave forventes at koste ca. 8.500 kr. mere.


Up! 1,0 BMT 75 hk - teknikken

  • Type: 4-personers hatchback, frontmotor, forhjulstræk
  • Motor: 3-cyl. række-benzin,1,0 liter, 75 hk ved 6.200 o/min., 95 Nm ved 3.00-5.000 o/min.
  • Forbrug iflg. EU-norm: 23,3 km/l
  • CO2-udslip: 99 g/km
  • Præstationer: 0-100 km/t: 13,3 sek. Topfart: 174 km/t
  • Pris: 114.990 kr.


VW up! modeloversigt

  • 1,0 BMT: 60 hk, 23,8 km/l, 97 g/km, 89.990 kr.
  • 1,0 BMT: 75 hk, 23,3 km/l, 99 g/km, 104.990 kr.


Dommen

Plus:

  • Kvaliteten
  • Designet
  • Prisen

Minus:

  • De manglende bagdøre
  • Ingen dieselmotor

Kommentar:

  • Volkswagen up! er med kometfart på vej til at overtage markedet for mikrobiler. Den sidste mulige stjerne gemmer vi til enten 5-dørs-udgaven eller den hurtigere up! GT.

Test af VW High Up 75 hk BMT, Fiat Panda 0.9 85 hk Twinair

23-06-2012: Vi lader Fiat Panda krydse klinger med den femdørs version af VW Up. Læs artikel

Test af VW High Up 1,0 75, Kia Picanto 1,2 Exclusive

31-03-2012: Kia Picanto og Volkswagen up! burde ikke kunne begå sig på motorvejen. Men de ved det ikke. Læs artikel

Test: VW Up holder skansen over for ny Aygo

12-07-2014: Test: Den helt nye Toyota Aygo er blevet meget bedre og fås med fede gadgets. Men der er stadig mere bil i VW Up, som kører bedre og har ekstra plads. Læs artikel

Test af Hyundai i10 Trend, VW Up Life BMT

26-01-2014: Test: Topbrag i mikroklassen. Den helt nye Hyundai i10 møder klassemesteren, VW Up. Det er et jævnbyrdigt opgør, som Folkevognen kun lige akkurat slipper bedst fra. Læs artikel

Nyhed: Verdens mest økonomiske 4-personers bil

07-12-2013: Hybrid: VW Up præsenteret i den ultimative sparemodel, Twin Up, som via tocylindret dieselmotor, el-drift og DSG-gear kører op til 90,9 km/l. Læs artikel
Læs også
Loading...
Mest læste
Loading...