Find mere om:
I stedet for en øko-diesel | bil.guide.dk

I stedet for en øko-diesel

Danskerne køber spare-diesel-biler med navne som Ecoflex, BlueMotion og Econetic. Snart får de et alternativ fra Toyota. Den kører på benzin, har automatgear og er næsten lige så sparsommelig.

Danskere med tjek på tendenserne køber i stigende grad dieselbiler, der med bedre aerodynamik, ændret gearing samt stop/start-teknik ruller over 25 km per liter. Det er til de kunder, at Toyota til september lancerer en hybrid-udgave af kompakt-bilen, Auris. Så orker du ikke en øko-diesel med manuel gearkasse, klaprende diesel-lyd og laaang gearing, så er Auris HSD en mulighed.

Man har i princippet ’’blot’’ taget teknikken fra Prius-modellen og skruet et Auris-karrosseri oven på. Helt så enkelt er det nu ikke, men resultatet af hybridfiseringen af Toyota Auris er langt bedre end forbilledet, Toyota Prius. Det er den oplevelse, som bilen formidler på en længere teststrækning rundt omkring Barcelona.

Efter ganske få minutters kørsel står det klart, at hybrid-teknikken er blevet mainstream, for man tænker ikke over teknikken, men kan bare glæde sig over en meget lydsvag bil. At kombinationen med et batteri, en el-motor og en konventionel benzinmotor på 1,8-liter er blevet hverdagsteknik, illustreres af, at Toyota har droppet det store display, der i alle Prius-generationer pædagogisk har underholdt med, hvilken vej energistrømmene går.

Det er helt væk og erstattet af en enkel visning i det samme infodisplay, der viser de sædvanlige oplysninger om benzinøkonomi og rækkevidde mm. Man kan derfor helt vælge, at slå disse oplysninger fra.

Kun ’’omdrejningstælleren’’ er anderledes end i en almindelig Auris, idet man her kan se, om der lades på batteriet ved bremsning, om man kører fornuftigt, eller om man er i power-området.

Mange ændringer

Auris HSD har mulighed for at køre op til to kilometer på ren el-drift. Det betyder, at man kan trille rundt i byen helt lydløst op til 50 km/t og uden at svine fra udstødningsrøret overhovedet.

Hybrid-teknikken gør bilen omkring 100 kilo tungere, og derfor har transformationen af hybrid-teknikken fra Prius betydet en stribe ændringer af bilen, der specifikt er designet til det europæiske marked.

Mest slående er fornemmelsen af en langt mere homogen bil end Prius. Hvor Prius virker futuristisk og anderledes, er oplevelsen direkte modsat i Auris. Her opleves bilen blot som en almindelig benzinbil med trinløst variabelt automatgear, der ikke gør meget væsen af sig, hvis du ellers behandler speederen blidt. Og det gør man intuitivt, for CVT-gearets notoriske snerren ved stigninger i omdrejningerne er stort set eneste hørbare ulempe i forhold til et traditionelt automatgear. Derfor kører man automatisk blødt, afslappet og hensynsfuldt i en Auris HSD, for alt andet stritter bilen imod.

Billigere i drift

For almindelige forbrugere lyder hybrid-teknik som småkompliceret og langhåret teknik, som mange nok opfatter som fordyrende for den løbende servicering af bilen. Men faktisk er det omvendt! Vedligeholdelsen af en Auris HSD er nemlig billigere end en Auris uden hybrid.

Det skyldes, at bilen eksempelvis ingen kobling har, ligesom bremserne slides markant mindre, idet systemet jo omdanner en del bremseenergi til strøm, der lægges på batteriet. Systemet er også uden en konventionel startermotor, og dækkene har en holdbarhed på omkring 50.000 km på et sæt.

Ingen træk

I forhold til en almindelig Auris har HSDudgaven et noget mindre bagagerum. Det hænger sammen med, at batterierne fylder og er placeret under bagagerumsgulvet, for at sikre den optimale vægtfordeling.

I praksis vil mange nok undre sig over, at bilen ikke kan leveres med trækkrog, men det skyldes, at motoren bliver mere varm, når der skal trækkes noget efter bilen. Hvis bilen skulle kunne monteres med træk, skulle dimensioneringen af kølingen bl.a. ændres med dårligere benzin-økonomi som en direkte følge.

Toyota har endnu ikke forhandlet prisen på plads, men skal bilen have en fair chance på det danske marked, skal den i runde tal koste det sammen som eksempelvis en VW Golf BlueMotion. Det betyder, at en Auris HSD nok ender på omkring 315.000 kroner.

Yaris bliver næste hybrid

Toyota arbejder efter en strategi, hvor man i 2020 vil have en hybrid-version af alle modeller. Den næste bliver formentlig, når den nuværende Toyota Yaris om et-to år kommer i en ny generation.

Nye dele

At plante hydrid-teknik i en Auris har betydet, at 25 procent af komponenterne fra en almindelig Auris er ændret. Det svarer til 149 ændrede procedurer, når bilen bygges. Blandt andet er sikkerheden øget, når fabriksarbejderne monterer dele, der har med de elektriske systemer at gøre. Selve sikkerheden på gulvet i fabriksbygningen er også strammet op, da man ikke kan høre, når bilerne forlader samlebåndet på ren eldrift. Fabrikken ligger i engelske Burnaston.

Toyota Auris HSD

Benzinmotoren på 1,8-liter og en 60kW elmotor giver bilen, hvad der svarer til 136 hk. Topfarten opgives til 180 km/t, mens den klassiske disciplin 0-100 km/t opgives til 11,4 sek. Benzinøkonomien er 26,3 km/l ved blandet kørsel, svarende til et CO2-udslip på 89 gram pr. km. Til sammenligning kører en Auris med diesel maksimalt 20,8 km/l.

Test af Toyota Mirai

27-10-2015: Egentlig en elbil, men en elbil på en helt ny måde. Den nye Toyota Mirai har nemlig sit eget kraftværk med om bord, og derfor er rækkevidden overraskende lang. Dernæst ingen, altså virkelig ingen CO2-udledning. Læs artikel

Nyhed: Så ruller Toyotas fremtidsbil ud i Danmark

29-09-2015: Danmark har allerede et landsdækkende net af tankstationer, hvor man kan tanke brint. Nu triller den første brintbil fra Toyota Læs artikel

Nyhed: Denne elbil har ingen svage sider

21-12-2014: Toyota Mirai med brændselscelle kan køre over dobbelt så langt på en tankfuld brint end elbiler kan på en ladning strøm. Læs artikel

Nyhed: De små biler nærmer sig 30 på literen

10-11-2014: Hvilke af de små biler under 100.000 kr. er bedst til at strække benzinen? Lige nu er det trillingerne med Citroën C1, Peugeot 108 og Toyota Aygo – men en ny sparemester er på vej. Læs artikel

Nyhed: Toyota sætter strøm til RAV4

22-11-2010: Toyota RAV4 EV er i stand til at tilbagelægge 160 km udelukkende på el. Kommer i 2012. Læs artikel
Læs også
Loading...
Mest læste
Loading...