Find mere om:
Test af Toyota Prius, Honda Insight | bil.guide.dk

Test af Toyota Prius, Honda Insight

Honda Insight og Toyota Prius er hybrider. Prius er 90.000 kroner dyrere - men er den merprisen værd?

Indenfor i Bella Centret i København står den på klimasnak næsten 24 timer i døgnet. Bilisterne går ikke ram forbi, men ingen ved helt, hvad løsningen på deres enorme CO2-udledning egentlig er. De fleste har dog en stædig tro på, at bilen kan tackle udfordringerne med at sænke forbruget.

Bilfabrikkerne arbejder i hvert fald hårdt på sagen: Honda og Toyota mener, at hybridbilerne er en del af løsningen og grønne eksempler. Med hver deres grundidé. Toyota Prius kombiner eldrift med en benzinmotor, så man kan liste gennem byen på forureningsfri strøm, mens forbrændingsmotoren først for alvor sætter ind, når batteriet skal lades op, eller der er behov for ekstra kræfter til overhalinger. Og der er kræfter nok: Et kraftigt batteri og 1,8 benzinmotor giver i alt 136 hk til rådighed.

Så avanceret og gavmild med kræfterne er Honda slet ikke. Bilen mangler noget herlighedsværdi i forhold til forbilledet, Prius. Hvor Toyotaen kan køre på ren eldrift de første kilometer op til 50 km/t, eller hvis du holder i kø, så mangler Insight batterikraft til den manøvre. Derfor starter benzinmotoren altid, når du drejer nøglen og lyd - og forureningsfri kørsel er umuligt.

Til gengæld er Hondaen 90.000 kroner billigere til 299.980 kroner, men så mangler den også den særlige magi, der er ved at køre Prius. Det eneste, jeg hører i Prius er nemlig den svage hvislen fra dækkene, da jeg med 50 km/t bevæger mig ad en stille skovvej en sjældent solbeskinnet dag. De få fodgængere og de mange cyklister på vejen, vender sig vantro om efter bilen, der bevæger sig så lydløst som en slange i højt græs. Jo, det er i sandhed en anderledes oplevelse at møde og ikke mindst at køre i Toyota Prius.

Toyota mest økonomisk

Og nu vi er ved forureningen, så kører Toyota klart længst på literen. I teorien når den 25,6 km/l, mens Hondaen er opgivet til 22,4 km/l. Det er der ingen af bilerne, der når i praksis, men Prius når ud på cirka 22 km/l i virkeligheden, mens Hondaen kun kører godt 18 km/l.

Ingen af bilerne er ligefrem sportslige, men har du travlt, er der ingen vej uden om Prius, som har både flere kræfter og en mere harmonisk opsætning. Her er der et godt kraftoverskud, selv om den også støjer under acceleration.

I dagligdagen er der ingen tvivl om, at Prius er det harmoniske bekendtskab, og den kører også bedre. Men her skal du virkelig ikke sætte næsen op efter en køreoplevelse. Begge hybrider har en noget upræcis styring, der gør, at du skal koncentrere dig lidt for at holde dem på vejen.

Lette at køre

På plussiden tæller det op, at bilerne er forbløffende letkørte. Drej på rattet og træd på den elektroniske speeder. Kun under acceleration stikker benzinmotoren i et monotont brøl. Først fuldt drøn på motoren, derefter langsom filen på koblingen. Det lyder ikke kønt, men sådan skal det være. Oppe i fart genfinder Toyotaen roen. Kun lidt vindsus og dækrummel bryder stilheden ved 130 km/t, hvor Honda for længst er begyndt at støje.

Ved den hastighed går deres økonomi dog hurtigt fløjten. Det er da heller ingen hemmelighed, at bilerne er udviklet til de tilstoppede og efterhånden gennemforurenede storbyer, selv om udsynet bagud er katastrofalt ringe i begge.

Upraktiske

Uanset konstruktion lever ingen af dem dog op til deres uskyldshvide attitude og rene tankegang. Problemet er, at hybridbilerne nærmest er blevet overhalet inden om af almindelige dieselmodeller, der er optimeret med særlige spareteknikker under hjelmen, forbedret aerodynamik og letløbende dæk. Det gør, at man i dag kan købe en hel stribe dieselbiler, der kan køre ligeså langt, hvis ikke længere, på literen end Insight og Prius.

Som almindelige familiebiler duer de heller ikke. Slet ikke Hondaen, der er den mindste og har begrænset plads i den bageste del af kabinen. Japanerne hævder ellers, at den kan erstatte en familiebil, men agterude er lofthøjden så ringe, at passagerer på bare 1,8 meter må dukke nakken.

Benpladsen er lige så elendig. Det går bedre foran, hvor pladsen er fin i begge biler, mens Hondaen igen må overgive sig med elendige forsæder lavet af billig skumgummi. For ikke at tale om den hårde og ucharmerende plastik, som Honda har brugt til at lave cockpittet med. Fornemmelsen af discount finder du ikke i Prius. Kvaliteten er pæn, du sidder meget bedre end i Insight, med god plads. Ingen af bilerne har dog et bagagerum, som er stort nok til at rumme en barnevogn.

Sidder du bag rattet i Hondaen skal du også huske at køre uden om de værste huller i asfalten, for Insight efterlader ingen i tvivl om vejens beskaffenhed, hvor Prius er en mere udglattende natur.

Prius vinder

Toyota Prius er i det hele taget en bedre bil på alle punkter, så det er kun den lavere pris på Insight, der lokker. Indtil videre er der kun en snes kunder, der har købt en Insight, så noget tyder på, at et lokkende prisskilt ikke er nok.

En rigtig hybridbil hedder Toyota Prius, der kører af sted med en overlegen sejr, selv om den er kostbar. At de fleste vil være bedre tjent med en moderne dieselbil i firmaklassen, der kan køre næsten ligeså langt på literen, er en anden sag.

Toyota Prius T1

Overblik

Pris: 388.721 kr.

Forbrug: 25,6 km/l (fabriksopgivelse)

Co2/km: 89 gram

Sikkerhed: Fem ud af fem stjerner

Garanti: Tre år/100.000 km på bilen – fem

år/100.000 km på hybrid-delen

L/B/H: 446/175/149 cm.

Akselafstand: 270 centimeter

Ydelse: 136 hk inkl. elmotor

Topfart: 180 km/t

0-100 km/t: 10,4 sekunder

Vægt: 1370

Bagagerum: 445 liter

Kort og godt:

Toyota Prius III er på alle måde en praktisk anvendelig bil og proppet med anvendelig teknologi. Her giver hybridkombinationen af forbrændings- og elmotor mening. I forhold til Insight er den overlegen på alle punkter.

Honda Insight

Overblik

Pris: Cirka 299.980 kr.

Forbrug km/l: 22,7

CO2/km: 101 gram

Sikkerhed: Fem stjerner ud af fem

Garanti: 3 år, 8 år på batteri

L/H/B: 438/142/170 cm.

Akselafstand: 255 cm.

Ydelse: 98 hk inklusiv elmotor

Topfart: 186 km/t.

0-100 km/t: 12,2 sekunder

Vægt: 1204 kg

Bagagerum: 350 liter.

Kort og godt:

Honda Insight vil så gerne gøre det godt, men den lander som en parentes i miljødebatten pga. manglende brændstoføkonomi, bagsædeplads, komfort og byggekvalitet.

Test af Toyota Prius

12-09-2009: Bilen skal være grønnere - og mens vi venter på den ægte miljøbil, er Toyota klar med en ny Prius. Hybridbilen har nu bredere appel. Læs artikel

Test: Minitest: To hybrider og en dieselsparer

14-11-2012: Små hybridbiler byder sig til. Senest er det Toyota Yaris Hybrid, som har fået vind i sejlene. Her er en kvik sammenligning med Honda Jazz Hybrid og et alternativ, Kia Rio Eco Plus. Læs artikel

Test af Honda Insight, VW Golf TDI

20-10-2009: Test: Den nye hybridbil, Honda Insight, har ikke en chance mod Golf TDI, der kører bedre, når længere på literen og overtrumfer med suveræn kvalitet. Og så koster bilerne endda præcis det samme. Læs artikel

Test af Toyota Prius

20-10-2009: Premiere: Den nye Toyota Prius gør det sjovt at køre miljøvenligt og er den mest helstøbte af hybridbilerne. Læs artikel

Nyhed: Hybrider bør være billigere

28-09-2009: Hvis prisen kommer længere ned, vil firmabilister godt køre i hybridbiler. Indtil videre går mange målrettet efter moderne dieselbiler. Læs artikel
Læs også
Loading...
Mest læste
Loading...