Find mere om:
Guide: Tør du købe en hybridbil? | bil.guide.dk

Guide: Tør du købe en hybridbil?

Test: Hybridbilerne begynder nu at kunne ses i salgsstatistikkerne, men spørgsmålet er, om teknikken er pålidelig nok. Vi spørger FDM og et par ejere af hybridbiler.

En hybridbil er kendetegnet ved, at den kan bruge mindst to forskellige energikilder til fremdrift.

I de fleste tilfælde er det strøm fra batterier parret med en forbrændingsmotor. Det lyder umiddelbart mere kompliceret end en traditionel bil – om det er tilfældet, og om det skaber problemer, vender vi tilbage til.

Hybridteknikken er langt fra ny teknologi, for eksempel byggede Porsche en hybrid i år 1900, men i moderne tid er det Toyota Prius, der for alvor har sat hybridteknologien på verdenskortet.

Siden 1997 og frem til nu har Toyota produceret over en million hybridbiler, men de fleste andre fabrikanter har i dag hybridbiler på programmet. Toyota er bare langt det mest udbredte hybridmærke.

Regenererer energien

Den grundlæggende fordel ved hybriddriften er den regenerative bremsning. Regenerativ vil sige, at elmotoren oplader batterierne under nedbremsninger, så energien kan bruges på et senere tidspunkt. På en almindelig bil bliver denne energi blot til varme, når bremseklodserne presses mod bremseskiverne. Energien er dermed spildt.

At man kan benytte den opsamlede energi gør, at hybridbilerne er mere effektive og kører længere på en liter brændstof end tilsvarende biler udelukkende med forbrændingsmotor.

Hybridudgaven er den bedste Yaris

For eksempel siger opgivelserne for en Toyota Auris Hybrid, at den kan køre 27,7 km/l, mens en Auris 2.0 diesel kun kører 22,7 km/l. Det er usædvanligt, da dieselmotorer normalt er mere effektive end benzinmotorer, og diesel tilmed indeholder mere energi end benzin.

Dermed er en hybridbil den bil på markedet, der kan udlede mindst CO2 per kilometer, hvis man ser bort fra elbilerne.

FDM er positiv

Mens det lyder til, at hybridbiler er komplicerede, så er det ikke noget, FDM hører meget til, når det gælder problemer.

»Vi har faktisk ikke nogen sager med hybridbilerne, og det er mit indtryk, at de er skruet godt sammen,« siger teknisk konsulent i FDM Jørgen Jørgensen. Det billede genkendes fra Tyskland, hvor Toyota Prius er den bil med færrest fejl i synshallerne, når det gælder fire-femårige og seks-syvårige biler. Det siger naturligvis ikke meget om mellemliggende reparationer, men det vil Per Andersen til gengæld gerne sige noget om.

B971804404Z.1_20141209135417_000+G5PHJ6C7.2-0.jpg

Han er taxavognmand hos Aarhus Taxa og har været det i 41 år. For tiden har han fire biler, hvor den ene er en Toyota Prius+. Tidligere har han frikørt en almindelig Toyota Prius.

»På 272.000 km var den ikke på værksted ud over almindelig service. Det kan man ikke sige om de andre biler, jeg har. Uha, der kan være meget galt. Jeg har faktisk aldrig haft en bil, der fejlede så lidt,« siger han.

Toyota giver hybriden ny energi

På den negative side, så holdt bremseklodserne ikke så længe, hvilket er underligt på en bil med regenerativ bremsning, men problemet genkendes fra Tyskland, hvor Autobild nævner dette som et af de ganske få problemer med Toyotas Prius.

»Jeg fik monteret nogle uoriginale klodser, så var problemet løst,« siger Per Andersen, der dog ikke slap helt for problemer. Lige inden bilen skulle sælges, skete det, alle frygter på en hybridbil – batteriet gav op.

B971804404Z.1_20141209135417_000+G5PHJ6I3.2-0.jpg

»Det blev en reparation til 16.000 kr. Men Toyota betalte den over garantien,« siger Per Andersen.

16.000 kr. kan lyde af mange penge, men hvis man sammenligner med de regninger, der kan dukke op på en dieselbil, så er det forbløffende billigt.

Desuden er der 10 års garanti på hybriddelene, så længe du kommer til tjek jævnligt hos Toyota. Desuden mangler Toyotas hybrider mange af de dele, der typisk giver op i en dieselbil. Her er hverken partikelfilter, turbolader, EGR-ventiler eller dyser, der sidder inde i forbrændingskammeret.

Solid Mercedes-hybrid

Nu bygger Toyota ikke de eneste hybridbiler på markedet, og der findes åndsfæller med mere kompliceret teknik.

B971804404Z.1_20141209135417_000+G5PHJ6C8.2-0.png

For eksempel Mercedes-Benz E-klasse, hvor elmotoren er parret med en dieselmotor, der har flere komplicerede dele. Bilen kender Johnny Larsen en del til. Han er taxavognmand på 15. år og kører for tiden en Mercedes-Benz E300 Bluetec Hybrid.

»Det er den billigste taxi, jeg nogensinde har haft, når man ser på driftsomkostninger. Den kører to-tre km længere på en liter end tilsvarende biler, og serviceprisen har været 12.500 kr. på 100.000 km,« siger han.

Mercedes S-klasse er direktørens intelligente hybrid

Mercedes-Benz drager tilsyneladende mere nytte af den regenerative bremsning end Toyota, eller også er bremserne bare mere slidstærke.

»Jeg har nu kørt 122.000 km uden at skifte bremseklodser, hvor jeg normalt kører cirka 50.000 km på et sæt klodser. Så med denne bil kan jeg sikkert nøjes med at skifte én gang, inden den er frikørt,« siger han. Der er altså heller ikke noget, der tyder på, at en Mercedes-Benz med hybridteknik er dårligere end en uden.

Afskrivningen er usikker

Mens det tilsyneladende ikke er teknikken, der kan drille, så er usikkerheden om bilens værditab en større bekymring.

»Gensalgsprisen var ikke så god på min Toyota Prius,« siger taxavognmanden Per Andersen. Taxavognmænd har været vant til at sælge biler med meget lidt tab, da de køber bilerne uden afgift, men lige den Toyota holdt ikke prisen helt så godt.

Hybrid har overhalet elbilerne

»Det var ikke nemt med så mange kilometer på tælleren og forholdsvis ukendt teknologi, men nu har jeg købt en Prius+, der har plads til syv personer, så må vi se, om den er bedre. Den bør i hvert fald have et bredere publikum. Chaufføren ville gerne have sådan en igen,« siger han.

Hans forhåbninger får støtte fra Jan Lang, markedsanalytiker hos BilBasen:

»De første Toyota Prius, vi fik til Danmark fik et gok i nødden, når det gælder afskrivninger. Vi kan dog se, at folk får mere tillid til teknologien, og det afspejler sig i et mere fornuftigt leje for værditabet på hybridbiler,« siger han.

Læser du med fra mobilen, kan du se flere billeder her.

Reservedelspriser

Diesel mod hybrid

  • Sammenligner man reservedelspriserne på Toyota Auris med hhv. dieselmotor og hybrid, så er det tydeligt, at mange af de komponenter, der kan gå i stykker på en dieselmotor slet ikke findes i hybriden.
  • Tilmed er turboladeren, der er en vigtig del af alle nye dieselmotorer, dyrere end en batteripakke.
  • Batteripakken er sammen med de øvrige elkomponenter dækket af en garanti på fem år eller 100.000 km, mens de andre dele på begge biler er dækket af tre års garanti eller 100.000 km.

Nyhed: Her tæller de indre værdier

20-04-2016: Premiere: Fjerde generation Prius giver mere mening, end man umiddelbart skulle tro. Selv om den ser grim ud, kører den godt og ikke mindst langt på literen. Læs artikel

Test af Mercedes-Benz C 350 e T

19-12-2015: Test: Den mest populære Mercedes leveres også som opladningshybrid. Mekanikken fungerer til et 12-tal, og kombinationen af batteri og konventionel motor fungerer godt. Læs artikel

Test af Mercedes S500 plug in hybrid

07-10-2014: Premiere: Den nye Mercedes S-klasse plug-in hybrid byder på en mere avanceret brug af batteriteknologien. Læs artikel

Test af Toyota Auris Hybrid H2 Plus

18-06-2013: Den nye Toyota Auris er lanceret som hybrid. Den klarer på papiret 26,3 km/l. Læs artikel

Test af Mercedes-Benz E 300 Bluetec Hybrid st.car

01-12-2012: Mercedes sætter sjældent en fod forkert. Deres hybrid-version af E-klassen lever dog ikke op til vanlig spitzenklasse. Læs artikel
Læs også
Loading...
Mest læste
Loading...