Find mere om:
Nyhed: Fiat-chef: Kun seks bilmærker om få år | bil.guide.dk

Nyhed: Fiat-chef: Kun seks bilmærker om få år

Det vil kræve en årsproduktion på 5,5 mio. biler at overleve, mener Sergio Marchionne. Disse mærker kan overleve - se om dit bilmærke er iblandt.

Bilbranchens økonomiske problemer vil betyde, at du om får år vil have færre mærker at vælge imellem, når du skal købe ny bil.

Det vurderer den administrerende direktør for Fiat-koncernen, Sergio Marchionne, over for Automotive News Europe. Fiat-chefen forudser, at verdens bilproduktion, når det gælder masseproduktion, vil være samlet på seks mærker - et amerikansk, et tysk, et fransk-japansk, et japansk, et kinesisk og yderligere et i Europa. Hertil kommer så en række nicheproducenter af eksempelvis eksotiske supersportsvogne.

"Den eneste vej til overlevelse vil være at nå op på en årlig produktion på mindst 5,5 mio. biler," lyder det fra Sergio Marchionne. I øjeblikket kan kun fem producenter opfylde det krav - Toyota, General Motors, Volkswagen, Ford samt Renault-Nissan.

Størrelse bliver afgørende

"Bilbranchen vil komme til at se helt anderledes ud. Selvstændighed vil ikke være nok til at overleve. Tværtimod vil det være nødvendigt med større firmaer for at spare på produktionsomkostninger," siger Fiat-chefen, der mener, at de især europæiske familieejede bilfirmaer er ved at have overlevet sig selv.

Det skulle betyde, at firmaer som BMW, PSA-Peugeot-Citroën og Fiat er blandt de mest sårbare. Det vurderer i hvert fald Jürgen Pieper, der er analytiker i den tyske Metzler Bank. Også mærker som Volvo og Saab kan være i farezonen.

"I den nuværende situation betyder størrelse alt. På den måde kan der købes billigere ind, og der er flere til at dele udviklingskomkostningerne," siger han.

Han mener, at Audi er et bevis på dette. I kraft af at være under VW's vinger har mærket efter hans vurdering klaret sig bedre end BMW og Mercedes.

Andre analytikere har tidligere vurderet, at Fiat, Peugeot, Renault samt Fords og General Motors europæiske afdelinger kan komme til at indgå i fusioner og opkøb.

Men det synspunkt imødegås af Garel Rhys, der er professor i økonomi ved Cardiff Business School i Wales. Han mener, at mange af bilfirmaer hver især har så store problemer, at de ikke magter en fusion.

"To druknende mænd bliver ikke til en god svømmer," som han udtrykker det.

Samtidig skal EU-Kommissionen godkende eventuelle fusioner ud fra en vurdering af, hvad det vil betyde for forbrugernes valgmuligheder og for konkurrencen.

Se alle de seneste artikler på Bilsektionen og føj evt. linket til dine foretrukne links

Test: Stor test: 13 firmabiler til lyst og last

08-05-2014: Nye firmabiler er rullende kontorer og alt, hvad en moderne forretningsmand m/k kan forlange. Benhård konkurrence giver lav beskatning og ekstra højt udstyrsniveau i de nye modeller. Christian Schacht, redaktør på JP Aarhus Motor, har testet biler siden 1997 og gennemgår her 13 aktuelle businessmodeller i den klassiske størrelse. Læs artikel

Nyhed: Se forsikringsselskabernes yndlingsbiler

18-11-2009: Forsikringsselskaberne er langt fra ligeglade med, hvilken bil du køber. Læs artikel

Nyhed: 40 års biludvikling på parade

20-10-2009: Jubilæum: Årets Bil i Danmark er nu blevet kåret i 40 år. Hædringen viser bilernes teknologiske udvikling og er et spejl af samfundet. Læs artikel

Test: Sikkerhed med forbehold

21-10-2009: Otte ud af 12 testede nye bilmodeller fik maksimale fem stjerner i crashtest. FDM kritiserer Ford, som sparer på sikkerheden i den lille Ka. Læs artikel

Nyhed: VW-gruppen blev den store taber

20-10-2009: Både Volkswagen, Seat og Skoda tabte salg og markedsandele i 2008. Læs artikel
Læs også
Loading...
Mest læste
Loading...