Find mere om:
Test af Suzuki Swift | bil.guide.dk

Test af Suzuki Swift

Først og fremmest er den ny Swift betydeligt mere lydløs end den tidligere model.

Og dermed lukker den ny munden på en lang række ”lydkritikere”.

Styringen er fortsat præcis og hurtig, og det er især her, Swift trækker smilet frem på køreren. Sådan var det på den første, sådan er det fortsat - og det er præcis derfor, vi udpeger netop Swift til bilen med størst køreglæde i prisgruppen omkring 125.000 kr.

Kun en gokart styrer som en gokart - men alligevel er det fristende at finde netop den metafor frem for at forklare, hvad der sker, når der kommer et sving, og man griber fat om det lille rat.

En række forbedringer i den nye Swift i forhold til den tidligere finder vi i kabinen. Først og fremmest designet: Swift er up to date med materialer, der strækker opad efter en betydeligt dyrere klasse. Dernæst er kørestillingen om end ikke perfekt så glimrende (der mangler lårstøtte for at komme helt til tops). Især er det på én gang behageligt og inspirerende at sætte sig bag et forholdsvist lille, ganske tykt rat, der er vinklet i en ret så stejl vinkel. Sådan. Gode køreoplevelser starter med en god kørestilling. Og omvendt: Hvis man ikke sidder godt, får man aldrig en god køreoplevelse.

Bedre forhold på bagsædet

Anerkendende nik til kabinen er der også fra bagsædepassagererne. Den nye er næsten 10 cm længere, akselafstanden er øget med fem cm, og den plads kommer især de to på bagsæderne til glæde. Ikke mindst fordi det nye bagsæde er placeret lidt højere, hvilket gør lårstøtten bedre.

En tredørs Swift koster 128.000 kr., mens den femdørs koster præcis 8.000 kr. mere. Og fem døre er et must, hvis man skal kombinere køreglæden med størst mulig praktisk nytte.

Men måske er det først og fremmest tallene, der sætter Swift i perspektiv. Den nyeste har nemlig fået en helt ny motor, der i store tal er mindre, yder det samme, men bruger mindre i sammenligning med forgængeren. Faktisk er forbrugstallet nu oppe på gennemsnitligt 20 km/l, hvilket bringer Swift nogle klasser ned ad afgiftstigen. Og naturligvis følger et bedre dagligt benzinregnskab med. I forlængelse heraf følger et lavere CO2-udslip: 116 g/km for varianten uden start/stop, 113 for modellen med. To absolut godkendte udslip.

Læs også: Ford Ka: Sjovest under 100.000 kr.

To gode alternativer i 125.000 kr.-klassen:

Ford Ka 1,2 Titanium: 128.790 kr.
Ford Fiesta 1,25 Ambiente: 135.700 kr.

Suzuki Swift 2011 i tal

Type: 4-personers hatchback, frontmotor, forhjulstræk
Motor: 4-cyl. rækkemotor, suge
Slagvolumen: 1,2 liter
Effekt: 94 hk ved 6.000 o/min.
Moment: 118 Nm ved 4.800 o/min.
0-100 km/t.: 12,3 sek.
Topfart: 165 km/t.
Forbrug ifølge EU-norm: 20,4 km/l
CO2-udslip: 113 g/km
Pris: 134.990 kr.

Test af Suzuki Swift

11-09-2010: Suzuki Swift ligner sig selv. Men under de velkendte former gemmer sig ny teknik. Læs artikel

Nyhed: Unge vælger nye biler

09-11-2011: Små biler og billige forsikringer får hver tredje af de unge bilkøbere til at købe ny bil. Læs artikel

Test af Suzuki Swift

04-10-2010: Den nye Suzuki Swift er vokset og har fået slebet kanterne. Attituden er i behold, men der er dømt mere komfort end sport. Læs artikel

Nyhed: 10 biler under 100.000 kr.

17-05-2010: Da Chevrolet lancerede den nye Spark til 85.900 kr. for et par måneder siden, satte de samtidig gang i en lavine af prisnedsættelser. Og relativt set har det nok aldrig været billigere at købe ny bil i Danmark. Her får du fordele og ulemper ved de 10 billigste biler lige nu. Læs artikel

Test af Suzuki Swift, Suzuki Alto

20-10-2009: Billigbil: Ny Suzuki Alto er langt bedre end forgængeren. Men konkurrencen er hård blandt de mindste, og Altoen byder ikke på noget nyt. Læs artikel
Læs også
Loading...
Mest læste
Loading...