Find mere om:
Analytiker: Leasing er blevet særdeles attraktivt | bil.guide.dk

Analytiker: Leasing er blevet særdeles attraktivt

Bayern AutoGroup er en af de aktører, der satser massivt på leasing til både private og firmaer.

Leasing bliver mere  og mere populært, når der skal anskaffes en anden bil. Det gælder, uanset om bilen anskaffes af en privat bilkøber eller en virksomhed - og det gælder både fabriksnye biler og brugte biler.

Faktisk fyldes leasing nu så meget i bilsalget, at Danmarks Statistik af samme grund har justeret på sine opgørelser over nybilsalget i Danmark.

Leasingbilerne fylder mere i statistikkerne 

Det er også blevet registreret hos bilhandelspladsen Bilbasen.dk, hvor analytiker Jan Lang fortæller, at der er sket en markant stigning i antallet af annoncer,  hvor forhandlere tilbyder leasing. Over de seneste tre måneder er antallet af annoncer steget med næsten 20 pct.

»Og det er typisk dyrere biler med en pris på 500.000 kr. eller højere på fuld afgift. Samtidig er antallet af annoncer generelt kun steget med godt 4 pct, så der er tale om en væsentligt større stigning end det generelle marked,« fortæller Jan Lang.

Leasingboom presser humøret op i bilbranchen 

At leasingmarkedet vokser så markant, er der ifølge Jan Lang i særdeleshed én forklaring på.

»Det er blevet særdeles attraktivt at lease den nye bil frem for at købe den. På den måde er de danske bilkøbere meget rationelle. Hvis der ikke var tale om gode tilbud, ville de holde sig fra det,« forklarer Jan Lang.

Han fremhæver især flexleasing og deleleasing - eller splitleasing som nogle aktører kalder det - som meget attraktivt for de bilkøbere, der er i markedet for dyrere biler.

For flexleasings vedkommende drejer det sig især om leasing af biler, der er godt tre år gamle. Det hænger sammen med, at der så kun skal betales en registreringsafgift på 0,5 pct. per måned mod 1,0 pct., hvis bilen er nyere end tre år.

Hver 7. privatbil er nu leaset 

»Men også deleleasing, hvor medarbejderen betaler en del af leasingydelsen, mens virksomheden betaler hovedparten, er særdeles populær. Det giver bilkøberen nogle muligheder, som de ikke ville have ved et almindeligt købt. Det giver køberne mulighed for at få mest muligt ud af bilbudgettet,« siger Jan Lang.

»Det giver samtidig en selvforstærkende effekt. Når bilkøberne viser interesse for leasing, så kommer de gode tilbud også. Og så drejer spiralen,« tilføjer Jan Lang.

En af de aktører, der er meget aktiv på markedet, er Bayern AutoGroup, der forhandler mærkerne BMW og Mini. Bayern AutoGroup satser både på privatleasing og erhvervsleasing med tilbud om både flex- og splitleasing.

Revisor: Splitleasing kan blive dyrt 

»Leasing bliver stadig mere populært, og jeg er overbevist om, at den udvikling vil fortsætte. Der er ved at ske en ændring, så brugsretten til bilen bliver vigtigere end det at eje bilen,« forklarer Claus Bjerring Christiansen, der er direktør for Bayern AutoGroup.

»Samtidig er der flere, der har fået øjnene op for at flexlease en tre år gammel bil. Den er ganske vist ikke fabriksny, men det giver brugerne mulighed for at køre i nogle meget attraktive biler med god motorkraft og meget udstyr,« tilføjer Claus Bjerring Christiansen.

Hvis ønsket er en fabriksny bil med masser af udstyr, kan deleleasing eller splitleasing være en mulighed. Her deles leasingudgiften mellem brugeren og virksomheden, så brugeren måske betaler 20 pct. af leasingudgiften, mens firmaet betaler 80 pct.  Det kan især være fordelagtigt, hvis brugeren kun har et begrænset behov for privatkørsel.

Spar penge ved at køre i egen bil for firmaet 

»Deleleasing er en mulighed, der giver brugeren chance for at køre i drømmebilen. Men virksomhedsdelen skal udgøre mindst 65-70 pct., før det er fordelagtigt for brugeren. Samtidig skal man som bruger være opmærksom på, at Skat stiller nogle ret skrappe krav til at føre kørselsregnskab, fordi man slipper for firmabilsbeskatning. Derfor forlanger vi også, at disse biler er udstyret med en elektronisk tracker, der holder styr på kørslen. Brugeren skal selvfølgelig selv indtaste, om der er tale om privatkørsel eller firmakørsel,« forklarer Claus Bjerring Christiansen.

»Under alle omstændigheder har kunden behov for en ordentlig rådgivning, og der er da også kunder, der vælger flexleasing for at slippe for kravene til kørselsregnskab,« tilføjer direktøren.

Når det gælder privatleasing, er der tale om fabriksnye biler, der hos Bayern AutoGroup typisk leases for en periode på 12 måneder.

Kortere leasingperioder vinder frem 

»De korte leasingperioder er populære hos privatkunderne, der måske er nervøse for, om kørselsbehovet ændret sig markant. Samtidig har de meget lave førstegangsydelser være med til at gøre leasing populær blandt privatkunderne,« siger Claus Bjerring Christiansen.

Mens leasing nu er  ved at være standarden for nye biler, sælges der stadig især brugte biler i et traditionelt salg.

»Der findes faktisk en del firmaer, som er kommet godt gennem finanskrisen. De vurderer måske, at de enten kan sælge bilen igen eller beholde den. Men også når det gælder brugte biler, fylder leasing nu mere. For nogle år siden blev 80 pct. af de brugt biler købt, mens 20 pct. blev leaset. Nu er fordelingen snarere 50-50, og jeg tror, at udviklingen i de kommende år vil tippe til fordel for leasing,« siger Claus Bjerring Christiansen.

Medvirkende til udbredelsen af leasing er også, at bilistorganisationen FDM har givet udtryk for, at der i dag stort set ikke opstår problemer med leasingaftalerne.

»Vi benytter selv de standardaftaler, som FDM har været med til at udvikle, og der er ikke tvivl om, at de for nogle privatkunder har været med til at fjerne usikkerheden over for leasing,« tilføjer Claus Bjerring Christiansen.

Guide: Leasing eller ej: Kampen mellem Citroën, Peugeot og Toyota

20-04-2016: Leasing tager sig jo tillokkende ud. Men er leasing nu også den klogeste måde at skaffe sig ny bil på? Peugeot siger ja. Toyota både og. Mens Citroën siger nej da – det er klogest at købe. Se, hvordan tre forskellige firmaer sælger den samme bil på tre forskellige måder. Læs artikel

Guide: FDM siger ja til privatleasing

18-09-2015: Helt ny bil, lav førstegangsydelse og ingen bekymringer om værditab. Det er ifølge FDM de store fordele ved at lease i stedet for at eje. Men måske er der en anden og endnu billigere vej at gå. Hør hvad forbrugerøkonom Allan Skytte Christensen foreslår. Læs artikel

Guide: Lease eller købe ny bil? To bilmærker – to anbefalinger

18-09-2015: De to førende bilmærker i Danmark er lige nu Peugeot og Volkswagen. Den ene satser på, at kunderne leaser, den anden på, at kunderne køber. Hvorfor to så forskellige metoder? Læs artikel

Nyhed: Leasing ikke for de kilometerkrævende

23-12-2010: Privatleasing er dyrt og uegnet til bilister, der bruger privatbilen på job og får kørepenge. Læs artikel

Nyhed: 7 af de 10 mest solgte biler billigst ved leasing

15-09-2010: Nu kan også den lille bil leases med fordel. Der kan spares op til 25.200 kr. over tre år. Læs artikel
Læs også
Loading...
Mest læste
Loading...