Find mere om:
DSG-gear på svensk | bil.guide.dk

DSG-gear på svensk

Hos Audi, VW, Seat og andre i koncernen hedder det en DSG-gearkasse. Hos Volvo hedder samme slags udstyr Powershift og fås nu i V50 2,0 D og i V70 med samme motor.

VW/Audi var først med DSG-gearkassen, der ikke er en regulær automatgearkasse, selv om den sagtens kan køre med fuldautomatiske skift. Det klarer en skifterobot, som ved hjælp af to koblinger skifter gearene lynhurtigt, uden krafttab og tilnærmelsesvis lige blødt som den ægte vare.

Det er samme slags gearkasse, som Volvo har fået Getrag-fabrikken til at udvikle. Den fungerer ligesom DSG, og i forhold til et almindeligt manuelt gear loves der en brændstofbesparelse på op mod otte pct. - ifølge Magnus Jönsson, der er chef for Volvo Cars Research and Development.

Hurtig og komfortabel


Vi har testet den nye gearkasse på en V50 2,0 diesel - den eneste type motor, der leveres med Powershift, som svenskerne har kaldt systemet. Dieselmaskinen på 136 heste er et passende kraftværk til den sekstrins gearkasse.

Powershift fungerer uden koblingspedal i kabinen. Ude i transmissionen er i stedet skifterobotten og gearkassen, der på en måde fungerer som to parallelle, manuelle gearkasser med hver sin kobling. Den ene kobling aktiverer de ulige gear 1-3-5, og den anden tager sig af de lige.

De arbejder så på skift på den måde, at når man for eksempel kører i første gear, er andet allerede lagt ind og klar - så når man beder om gearskiftet ved at skubbe til gearstangen, kobles førstegearet fra og andetgearet til i én og samme arbejdsgang. Det går lynende stærkt og alligevel blødt både op og ned gennem gearkassens trin.

I praksis er Powershift behageligt og samarbejdsvilligt. Mere tolerant over for skiftende belastninger og hastigheder end traditionelle automatgearkasser, som blandt andet skifter både op og ned uden egentlig grund.

Ekstrapris: 33.000 kr


Powershift bliver også styret af automatikken, så man i helautomatisk funktion kører særligt økonomisk og miljøvenligt med tidlige skift - med mindre man træder gaspedalen i bund. Og i manuel funktion slipper automatikken heller ikke helt, men skifter, hvis man selv glemmer det, hvis motoren drejer for hurtigt eller for langsomt.

I modsætning til DSG-systemerne bruger Volvo ikke skiftepaler ved rattet. Her må man nøjes med at betjene gearvælgeren, der sidder, hvor gearstangen normalt sidder i bilen.

Og næsten ligegyldigt, hvad man udsætter dobbeltgearkassen for, gør den sit arbejde bedre end selv den mest rutinerede kører - uanset om man vælger at lade skifterobotten klare hele arbejdet selv, eller om man ønsker at vælge skiftetidspunkterne selv ved at betjene gearvælgeren hver gang.

Vi testede Volvo V50 D Powershift over 1.200 km under normale, men forskellige kørselsforhold, men oplevede dog ikke den forventede brændstofbesparelse. Tværtimod måtte vi nøjes med et gennemsnitsforbrug på 15,1 km/l, hvor fabrikkens tal siger 16,7 km/l ved blandet kørsel.

Powershift koster 33.000 kr ekstra, så prisen for en V50 begynder ved knap 440.000 kr.

Volvo V50 2,0 D Powershift

Pris: Fra 439.054 kr.

Motor: 4-cyl. common rail diesel. Ydelse: 136 hk v/4.000 omdr. Maka. moment 320 Nm v/2.000 omdr.

Gearkasse: Sekstrins Powershift med dobbeltkobling.

Præstationer: Tophastighed 205 km/t (fabrikstal). 0 til 100 km/t 9,7 sek.

Forbrug: Fabrikstal blandet kørsel: 16,7 km/l. Testforbrug 15,1 km/l.

Test: Stor test: 13 firmabiler til lyst og last

08-05-2014: Nye firmabiler er rullende kontorer og alt, hvad en moderne forretningsmand m/k kan forlange. Benhård konkurrence giver lav beskatning og ekstra højt udstyrsniveau i de nye modeller. Christian Schacht, redaktør på JP Aarhus Motor, har testet biler siden 1997 og gennemgår her 13 aktuelle businessmodeller i den klassiske størrelse. Læs artikel

Guide: Stor forskel på firmabilernes siddekomfort

30-01-2015: Komfort: Ergoterapeut tester sæderne i de nyeste firmabiler. Her er stor forskel, selv blandt de dyreste. Læs artikel

Test: Sikkerhed med forbehold

21-10-2009: Otte ud af 12 testede nye bilmodeller fik maksimale fem stjerner i crashtest. FDM kritiserer Ford, som sparer på sikkerheden i den lille Ka. Læs artikel

Nyhed: Prestigebiler får baghjul

18-09-2009: Småbilerne drøner frem i salgsstatistikkerne, mens de dyrere mæker har det svært. Volvo tabte 70 pct. af bilsalget. Det overgås kun af Chrysler og Saab, der mistede hele 80 pct. af salget i Danmark. Stor oversigt. Læs artikel

Nyhed: Fiat-chef: Kun seks bilmærker om få år

09-12-2008: Det vil kræve en årsproduktion på 5,5 mio. biler at overleve, mener Sergio Marchionne. Disse mærker kan overleve - se om dit bilmærke er iblandt. Læs artikel
Læs også
Loading...
Mest læste
Loading...