Find mere om:
Minigolf af høj klasse | bil.guide.dk

Minigolf af høj klasse

VW's nye Polo har fået passionen tilbage og er for alvor begyndt at ligne storebror.

Folkevogn lancerer nu sin næste generation af Polo - den femte i rækken. Og modellen er ikke blot en videreudvikling af forgængerne, men nykonstrueret fra bunden.

Den nye Polo byder på fire benzinmotorer - tre 1,2-liters motorer med 60, 70 og 105 hk og en 1,4 liters med 85 hk. Specielt den nye 1,2-liters TSI-motor med 105 hk er sjov og omdrejningsvillig og giver bilen masser af overskud.

Dieselprogrammet består af tre motorer, som alle er VW's nye 1,6 TDI Commonrail med hhv. 75, 90 eller 105 hk. 90 hestes-udgaven kan også fås med BlueMotion-teknologi:

Start-stop-funktion, så motoren stopper/starter automatisk i et lyskryds. Opladning af batteri under nedbremsninger samt en generel fintuning af motoren, så friktionsmodstanden er reduceret.

Teknologien gør Polo til den bil i klassen, der kører længst på en liter, nemlig 27,7 km/l, og det resulterer i en udledning på beskedne 96 g CO2 pr. km.

BlueMotion sparer på dieselen

VW barsler også med en BlueMotion-variant, hvor bilens ydre er justeret for at give bedst mulig aerodynamik og dermed et bedre forbrug. Den skulle efter sigende kunne køre mere end 30 km/l.

Polo fås i de tre vanlige udstyrspakker Trendline, Comfortline og Highline.

Trendline er laveste udstyrsniveau med elbetjente forruder, centrallås, fartpilot, multijusterbart førersæde, radio med aux-indgang og 14" stålfælge.

Med Comfortline får man desuden elsidespejle med varme, sædevarme, elruder bagtil, manuelt klimaanlæg og 15" stålfælge. Highline er den eneste udstyrsvariant, der kommer med 15"-alufælge, tågelygter og læderrat som standard.

Den nye Polo er vokset, hvilket betyder mere plads i kabinen, især på bagsædet.

Plads er der til gengæld ikke blevet mærkbart mere af i bagagerummet. Beskedne 10 ekstra liter er det blevet til, så den samlede volumen nu er 280. Det er mindre end det, konkurrenter som Opel Corsa, Skoda Fabia og Ford Fiesta sluger.

På vejen opfører bilen sig voksent og Golf-agtigt, altså lige efter bogen. Bilen er også støjsvag, og affjedringskomforten er glimrende som tilfældet som regel er hos VW.

Indtil videre fås Polo kun som femdørs hatchback, men den vil senere blive introduceret som tredørs sammen med en GTI-version.

Polo bliver præsenteret i løbet af juli. Endnu er priserne ikke forhandlet på plads - det ventes at ske i løbet af juni.

Læs også: Heftig Scirocco med "R"

VW Polo 1,6 TDI 75 hk

  • Opbygning: Femdørs fempersoners hacthback. LxBxH 397x168x145 cm. Bagagerum 280 l. Egenvægt: 1.083 kg. Maks. påhængsvægt: 1.000 kg. Årlig ejerafgift: 1.960 kr.
  • Motor: Firecylindret 16-ventilet turbo-diesel på 1.598 ccm. 75 hk ved 4.000 o/min. Maks. moment: 195 Nm ved 1.500-2.000 o/min.
  • Hjul: 175/70 R 14 T.
  • Præstationer og forbrug: Topfart: 170 km/t. Acceleration 0-100 km/t.: 14 sek. Forbrug: EU-snit 23,8 km/l.
  • Pris: Ukendt.

Test af VW Golf 1,4 TSI DSG

20-10-2012: Vi giver den sjældne topkarakter, seks JP-stjerner af seks mulige, til den nyeste fra Volkswagen. Læs artikel

Test af VW Polo

18-03-2011: Volkswagen Polo BlueMotion er den foreløbig mest vidtgående lav-CO2-version af bilen. Læs artikel

Nyhed: Nu bliver VW Golf billigere

09-03-2011: De største besparelser kan opnås på de mest brændstoføkonomiske udgaver. Læs artikel

Test af VW Golf GTD

12-12-2009: Golf GTD har alt, man kan drømme om i en langtursbil - men det er ikke en GTI. Prisen er 471.200 kr. Læs artikel

Test af VW Polo 1,4

18-10-2009: Den blev Årets Bil i Danmark 2010, og det var bestemt ikke ufortjent. Inkarnerede Golf-købere kan også roligt interessere sig for den nye Polo. Læs artikel
Læs også
Loading...
Mest læste
Loading...