Find mere om:
Test af Ford Fiesta ST, Peugeot 208 GTI | bil.guide.dk

Test af Ford Fiesta ST, Peugeot 208 GTI

Test: To små biler med stor køreglæde og til at betale. Vi tester Ford Fiesta ST, som kører skærmene af den dyrere Peugeot 208 GTI.

I en tid med astronomiske bilpriser, der sender en VW Golf GTI på den anden side af 470.000 kr, kunne det se noget sort ud for de entusiaster, der gerne vil have en sportslig bil, men kun har budget til lige omkring de 300.000 kr.B97303842Z.1_20130827133942_000+GS16A920.1-0.jpg

Derfor er det befriende, at der nu igen er gang i den lille GTI-klasse med tilbud som Opel Corsa OPC, Seat Ibiza Cupra, VW Polo GTI og nu ugens testbiler, Ford Fiesta ST og Peugeot 208, som har hestekræfter i trængsel, vejgreb ad libitum og den rigtige, dybe knurren fra udstødningen og gør dem til et attraktivt alternativ til den »rigtige GTI«..

Det er ellers nogle år siden, at Ford og Peugeot sidst bød på en sportslig model i klassen, men nu har de taget svensknøglen i den anden hånd, leget lidt med Fiesta og 208 og forvandlet dem til nogle af de bedste junior GTI'ere.

Ford og Peugeot har fulgt opskriften og taget en ordinær tredørs Fiesta og 208, lirket en hårdtpumpet 1,6 motor med turbo ned i maskinrummet, strammet fjedrene op og garneret med detaljer fra motorsporten som bucketsæder, spoilere og letmetalfælge på størrelse med hjulene fra en hestevogn. Voila! Pludselig kan man køre om kap med potente sportsvogne, uden at det koster en formue.

Køreglæde for pengene

OK, prisen er godt 300.000 kr. men i forhold til køreglæde, motorkraft og udstyr er det faktisk ikke slemt. Forden er dog klart den billigste til 303.990 kr. plus levering og kan endda fås til kun 281.990 kr. i en basisversion. Peugeot 208 GTI står til 329.990 kr.

På den anden side ser franskmanden klart fedest ud med udvendig bodybuilding a la spoilere, skørter og superflotte fælge. Indvendig er urene indrammet af diode-oplyste kanter, og trimmet har fået pianolak i rød og sort. Det nærmest mikroskopiske rat har fået GTI-logo og en rød stribe på toppen, så du kan se, når rattet står lige.

Ikke så fræk

Det siger sig selv, at Forden også er spændt op til lir med sort kølergrill og ST-mærket, røde bremsecalibre og bagenden med diffuser, hækspoiler og dobbeltudstødning. Men den er ikke så fræk at skue som Peugeot, og indvendigt er det nærmest kun det fede læderrat og sportsstole fra Recaro, som adskiller den fra en ordinær Fiesta.

Til gengæld kører Ford-vognen skærmene af 208’eren, skal det vise sig.

Fiesta ST viser ganske enkelt, hvad biltypen især handler om: Rå kraft, forrygende fartressourcer og køreegenskaber af den slags, man mærker fra bagdelen i sædet og helt ud i fingerspidserne på det tommetykke læderrat.

Bedst vejgreb i Ford

De standardmonterede Bridgestone Potenza dæk i størrelsen, 205/40 klæber til asfalten som en igle på bentøjet. Fornemmelsen af vejgrebet kan kun blive mere autentisk, hvis jeg stiger ud af bilen og lægger mig ned på vejen med alle fire håndflader på asfalten. Det er destilleret køreglæde, og små håndledsbevægelser på rattet får ST 'en til at sno sig som en snog mellem ujævnhederne - selv for spinkle chauffører, der let kan betjene kobling, bremse og det letgående gear. Sjovere bil fås ikke til prisen. Men undervognen er til gengæld så hård, at samlinger på motorveje dunker næsten ufiltreret op gennem ryghvirvlen. Det her er en bil, der giver en sund respekt for vejbump og kantsten.B97303842Z.1_20130827133942_000+GS16A91F.1-0.jpgB97303842Z.1_20130827133942_000+GS16A968.1-0.jpg

Her er Peugeot 208 GTI en mere voksen og fornuftig GTI. Den tilbyder en mere anstændig affjedringskomfort, men er til gengæld ikke så indædt som Fiesta.

Bevares, den har et godt styretøj og er ikke til at rive af vejen, men ahaoplevelsen udebliver, og det er vel ikke meningen med et køretøj af denne type. Mand og maskine smelter ikke sammen i samme grad som i Ford. Med 182 hk er Ford Fiesta ST ellers lidt af en svækling i forhold til de 200 hk, som Peugeot 208 GTI har.

Afslørende rullefelt

Men nok en gang skal det vise sig, at tallene alene ikke fortæller hele historien. Vi kørte nemlig bilerne på et rullefelt ved specialisten, Motorimport.dk i Grindsted, og her var konklusionen overraskende:

Vores Ford-testbil yder hele 200 hk, mens Peugeoten kun kastede 180 hk af sig. Så forstår vi bedre, at Fiesta i praksis virker mere overlegen, og i vores test kørte Fiesta oftest fra 208 ved kraftige mellemaccelerationer.

Og så er der lydforskellen, hvor Fiesta konstant minder dig om, at der er fart på, mens vi snarere savner et ordentligt soundtrack i den diskrete franskmand, og motorlyden illustrerer meget godt, hvor forskellige de to biler er.

Konklusion

B97303842Z.1_20130827133942_000+GS16A96O.1-0.jpg208 GTI er luksuriøs, den er komfortabel og den ser godt ud. Den er et godt valg til de, som mest værdsætter tanken om en GTI, men aldrig forvilder sig ud på de snoede veje uden trafik, hvor man kan udnytte de næsten mageløse køreegenskaber, som Forden har.

Jeg er ikke i tvivl om, at Peugeot er en mere behageligt bilmakker i det daglige.

Men det er let at udråbe Fiesta som testvinder i en test af GTI-biler.

Køreglæde i to dimensioner

FORD FIESTA ST ST2

  • Pris: 303.990 kr. plus lev.
  • Motor: 1,6 turbo, fire cylindre
  • Ydelse: 182 hk
  • Moment: 240/290 Nm
  • CO2:138 (g/km)
  • Blandet kørsel: 16,9 km/l
  • Topfart: 220 km/t
  • 0-100 km/t: 6,9 sekunder.

PEUGEOT 208 GTI

  • Pris: 329.990 kr. plus lev.
  • Motor, 1,6 turbo, fire cylindre
  • Ydelse: 200 hk
  • Moment: 275 Nm
  • Blandet kørsel: 16,9 km/l
  • CO2:138(g/km)
  • Topfart: 230 km/t
  • 0-100 km/t: 6,8 sek.

Test af VW Polo 1,2 TSI

12-05-2010: Med 1,2 motor og turbo bliver VW Polo til et ekstra køreglad bekendtskab, og det er egentligt unødvendigt med mere motorkraft. Læs artikel

Nyhed: Porsche-aura for VW-indkomster

09-12-2009: Så kom den endelig, den ventede, skrappe version, VW Scirocco R med 265 heste. Læs artikel

Guide: Her er de sjove biler til lave priser

20-08-2014: Nichebiler er forholdsvis billige og kan være genveje til en sjov bil. Men der er faldgruber. Læs artikel

Test af Ford Focus ST, Golf GTI

15-09-2013: Test: Den nye Golf GTI er nærmest perfekt og vinder derfor testen mod Ford Focus ST, som til gengæld har mere karisma, takket være sit bølledesign og en potent motorlyd. Læs artikel
Læs også
Loading...
Mest læste
Loading...