Find mere om:
Spar penge med fartpiloten | bil.guide.dk

Spar penge med fartpiloten

Mange overser, at de kan spare penge med fartpiloten. Små tryk på de rigtige tidspunkter kan spare både brændstof og fartbøder.

Der ligger en skjult pengemaskine i din bil. Rigtig mange biler i den stadigt mere populære miniklasse kan nu fås med fartpilot, enten som standard- eller ekstraudstyr.

Og her er penge at spare, hvis du bruger den rigtigt. Ikke alene kan du spare på diesel- eller benzindråberne, der er også større chance for at holde speederfoden i ro, hvis du skulle ryge ind i en af politiets nye fotovogne.

Selv om der ikke er lavet undersøgelser, tyder meget nemlig på, at alt for få bruger de muligheder, der er i fartpiloten. Det er udstyr, som er mere gængs i mellemklassen og ofte standard i firmabilsklassen.

B971989790Z.1_20150527125118_000+G4SL1R8B.2-0.png

»Det er mit indtryk, at mange ikke bruger fartpiloten. Det er lidt det samme som, at mange måske godt ved, hvordan de skal køre brændstoføkonomisk, men ikke gør det i praksis,« lyder det fra Søren Holten Jacobsen, der er chefinstruktør på FDM Sjællandsringen.

Han kender ikke årsagen, men det handler i mange tilfælde om vane. Søren Holten har en række råd til, hvordan du kan bruge fartpiloten bedst. På almindelig landevej er kunsten at holde bilen på de lovpligtige 80 km/t. i det højeste 5. eller 6. gear og så sætte fartpiloten til. Her kan hentes fem-ti pct. på brændstofforbruget.

Spar på motorvejen

På motorvej er der meget at spare ved at gå fra 130 km/t. til 110 km/t., fordi luftmodstanden er stor ved høje hastigheder. Faktisk hele 20 pct. Så hvis du kan leve med at ligge konstant på 110 km/t., er der noget at tjene.

Lige som du kan hente noget ved at ligge konstant på 100 km/t. i inderste spor ved fartgrænser på 110 km/t. Søren Holten peger dog på, at der er tale om motorvej, hvor du lovmæssigt heller ikke må være til fare i trafikken. Så de nævnte tal er anbefalede mindsteværdier i godt vejr.

Først og fremmest gælder det om at være opmærksom og følge trafikken. Men det er nemmere at ligge konstant med 110 km/t. frem for 130 km/t. Der vil dog ofte være langsommere køretøjer som lastbiler i det inderste spor.

Bakker kan give udfordringer for fartpiloten, uanset om vi er på lande- eller motorvej, hvor besparelsen kan gå tabt, hvis ikke man tænker sig om.

Masser af ny bilteknologi på vej

»Fartpiloten er bedst, når den bruges på flade strækninger. Lad bare fartpiloten være slået til op ad lange bakker, men det kan være en fordel at slå den fra lige før stejle bakketoppe,« siger Søren Holten Jacobsen.

Generelt kan du dog spare på dråberne uden de store anstrengelser, men med få enkle råd. Det mest basale lyder på at komme op i fart og det højeste gear rimelig hurtigt. For eksempel, når du kører på accelerationsbanen til motorvejen. Her lyder rådet fra Søren Holten på at accelerere med speederen halvt nede for at ramme det rigtige niveau.

Kan være søvndyssende

Fartpiloter har også en bagside.

»Hvis du kører lange stræk, er der risiko for, at fartpiloten virker direkte søvndyssende,« advarer instruktøren.

Priserne svinger på fartpiloter

Derfor er det ikke nødvendigvis en fordel at bruge teknologien på lange lige stræk – i op til timer. Ture i Danmark, hvor vi stort set altid har mere begrænsede afstande, er dog ideelle forhold. De nye typer adaptive fartpiloter, som selv lægger afstand og følger hastigheden til den forankørende – nogle helt ned til køkørsel – er mere sikre.

Sparetips

Brug fartpiloten

  • Hav en stabil fart ved 80 km/t. i højeste gear på landevej.
  • Brug gerne fartpiloten op ad bakker, men slå den evt.fra lige før stejle bakketoppe.
  • Der er meget at hente ved at gå fra 130 km/t. til 110 km/t. på motorvej.

Guide: Computer måler diesel-forbruget

05-11-2010: Martin Herses Smart diesel bruger meget mere diesel, end det officielle forbrug angiver. Derfor har han installeret en computer, som overvåger forbruget nøje og forsøgt sig med en ny kørestil. Læs artikel

Guide: Fart, cykelholdere, og vægt koster dyre dråber

18-07-2016: Ferieoppakning og tung speederfod hæver forbruget. Du kan spare meget brændstof med få enkle tips. Læs artikel

Nyhed: Ford Ka en halv klasse op

22-06-2016: Den næste generation af Ford Ka bliver dyr og lander på kanten af miniklassen. Læs artikel

Test af Suzuki Baleno 1,2 Dualjet

15-06-2016: Premiere: Udstyr, plads og brændstoføkonomi skal sælge Baleno, som er Suzukis nye bud i miniklassen, og som mild hybrid på papiret klarer 25,0 km/l. Læs artikel

Nyhed: Ny type autostole er mere sikre

11-06-2016: Skrappere krav og ny standard løfter overliggeren for børnesikkerheden i autostole. Læs artikel
Læs også
Loading...
Mest læste
Loading...