Find mere om:
Sikkerhed med forbehold | bil.guide.dk

Sikkerhed med forbehold

Otte ud af 12 testede nye bilmodeller fik maksimale fem stjerner i crashtest. FDM kritiserer Ford, som sparer på sikkerheden i den lille Ka.

Umiddelbart er det et ganske pænt billede, som tegner sig af sikkerheden i årets sidste høst af nye bilmodeller, som er crashtestet hos det uafhængige test-agentur Euro NCAP.

Her får otte ud af 12 bilmodeller topkarakteren fem stjerner, bl.a. Alfa Mito, Ford Fiesta, VW Golf, Renault Megane, Honda Accord, Volvo XC60, Opel Insignia, mens Ford Ka og Mercedes Vito ligger på fire stjerner, Dacia Sandero på tre og den thailandsk producerede Ford Ranger skraber bunden med to stjerner og dermed er direkte livsfarlig. Det er et resultat, der ifølge den danske Euro NCAP-repræsentant, Leif Nielsen, ligger på det forventede.

Han er dog stærkt skuffet over, at Ford sparer på sikkerhedsudstyret i både Fiesta og Ka, hvor den sidste altså kun opnår fire stjerner. Det skal ses i lyset af, at Ford selv direkte har meldt ud, at de kun går efter de fire stjerner på Ka’en. Det bekymrer Leif Nielsen, især i kraft af, at flere og flere køber mikrobiler, hvor man er mere udsat end i større biler, og at sikkerheden i minibiler som Fiat 500 og Toyota IQ er optimeret med knæ - og gardinairbags.

Lille bil mangler airbag

Den lille Ford Ka, som er testet med to ordinære airbags, har herhjemme fire af slagsen. På grund af størrelsen er en lille bil farligere, hvis den kolliderer med en større bil. Men i en tidligere crashtest viste det sig, at selv en minibil som den nye Fiat 500 kunne klare sig acceptabelt ved mødet mod en langt større bil som Audi Q7.

- Derfor skal også de små og billigere biler have det bedste sikkerhedsudstyr som for eksempel gardinairbags, som Fiat 500 havde det i testen. Det har Ford Ka ikke – med mindre man er villig til at betale 4000 kroner ekstra. Det er ikke godt nok, siger Leif Nielsen.

I den lidt større Fiesta har Ford valgt en billig-løsning, når vi snakker påkørsler fra siden. Fiestaen har en sideairbag med monteret hovedairbag, frem for en ægte heldækkende gardinairbag.

Ved den billigere løsning popper hovedairbaggen frem ved påkørsel. Men hvis føreren ikke sidder tilbagelænet i sædet – og det sker ikke altid i det virkelige liv, hvor man kastes frem og tilbage – har den ingen virkning. Lige som på Ka’en er gardinairbags ekstraudstyr til godt 4000 kroner. Fiestaen har dog knæairbag.

Lav pris betyder alt

Hos den danske Ford-importør er meldingen klar. Det handler om kroner og ører.

- Vi kan lige så godt være ærlige. Vi opererer i et prisfølsomt marked. Og det handler om at have de bedste indgangspriser. Men kunderne har muligheden for at vælge selv og tilkøbe gardinairbags, siger Lene Dahlquist, der er pressechef hos den danske Ford-importør.

Der er også kritiske FDM-øjne på den rumænsk producerede Dacia Sandero, som er det Renaultejede mærkes nyeste bud i underkanten af Golfklassen og som kun henter beskedne tre stjerner.

”Renault pudser glorien og sælger sikkerhedsmæssigt dårlige biler under et andet navn”, lyder den sarkastiske FDM kommentar til resultatet, som placerer Renault-koncernen i begge ender af spektret. Dacia Sandero, som er udviklet til de mindre krævende østeuropæiske markeder, kommer formentlig til Danmark til næste år, men det vides endnu ikke med hvilket udstyr.

I den mere glædelige afdeling finder vi Renault Megane, Volvo XC60 og VW Golf, som er helt oppe at ringe med topkarakter.

Det blive interessant, at se hvordan billedet ser ud, når piskesmældsbeskyttelsen begynder at tælle med fra næste år.

Nyhed: 40 års biludvikling på parade

20-10-2009: Jubilæum: Årets Bil i Danmark er nu blevet kåret i 40 år. Hædringen viser bilernes teknologiske udvikling og er et spejl af samfundet. Læs artikel

Nyhed: Fiat-chef: Kun seks bilmærker om få år

09-12-2008: Det vil kræve en årsproduktion på 5,5 mio. biler at overleve, mener Sergio Marchionne. Disse mærker kan overleve - se om dit bilmærke er iblandt. Læs artikel

Test: Stor test: 13 firmabiler til lyst og last

08-05-2014: Nye firmabiler er rullende kontorer og alt, hvad en moderne forretningsmand m/k kan forlange. Benhård konkurrence giver lav beskatning og ekstra højt udstyrsniveau i de nye modeller. Christian Schacht, redaktør på JP Aarhus Motor, har testet biler siden 1997 og gennemgår her 13 aktuelle businessmodeller i den klassiske størrelse. Læs artikel

Nyhed: Se forsikringsselskabernes yndlingsbiler

18-11-2009: Forsikringsselskaberne er langt fra ligeglade med, hvilken bil du køber. Læs artikel

Nyhed: Biltyve kører tysk

20-10-2009: Statistik: Især Mercedes er det foretrukne bilmærke, når biltyvene har behov for at transportmiddel. Læs artikel
Læs også
Loading...
Mest læste
Loading...