Find mere om:
Test: Stor test: 13 firmabiler til lyst og.. | bil.guide.dk

Test: Stor test: 13 firmabiler til lyst og last

Nye firmabiler er rullende kontorer og alt, hvad en moderne forretningsmand m/k kan forlange. Benhård konkurrence giver lav beskatning og ekstra højt udstyrsniveau i de nye modeller. Christian Schacht, redaktør på JP Aarhus Motor, har testet biler siden 1997 og gennemgår her 13 aktuelle businessmodeller i den klassiske størrelse.

Hvem siger, at firmabiler er kedelige? At dømme efter bilmoden er det nærmest sexet at være kørende salgsrepræsentant. Dagens firmabiler afliver fordomme om, at erhvervslivets biler er noget for koldt kalkulerende udlejningsselskaber og revisor-typer.

Vi ved det, for vi har testet 13 af de mest solgte firmabiler. Generelt er niveauet højt, og det var da også lige før, vi fik lyst til at stramme slipset, tænde for den håndfri og kaste os ud i opsøgende salg, da firmamodeller har næsten alt, hvad en fortravlet forretningsmand kan forlange. Først og fremmest sætter de nye standarder for tryghed i ansættelsen med topkarakter i crashtest og alt, hvad der bimler og bamler inden for sikkerhedssystemer.

Moderne firmavogne giver tilmed i dén grad køreglæde uden at gå på kompromis med økonomien, de kører ganske enkelt langt på literen. Samtidig er konkurrencen om kunderne nådesløs, så bilerne er spækket med ekstraudstyr som bl.a. navigation, sportssæder og store farveskærme.

De fleste leases

Kampen om firmabilskunderne er også blevet mere åbenlys. Bilimportørerne reklamerer i stadigt større omfang åbent med, hvad det beskatningsmæssige grundlag på bilen er. Og her er vi fremme ved et af de vigtigste konkurrencemæssige parametre, for niveauet for firmabilbeskatning ligger oftest markant under den officielle listepris. Da flere kilder peger på, at op mod 90 pct. af alle firmabiler i dag bliver leaset, er det den beskatningsmæssige værdi, som er i fokus her i guiden.

Nye krav og større beskatning får dog ikke firmaer eller medarbejdere til at droppe den klassiske firmabilstørrelse og downsize fra business til mellemklassen. Sådan lyder vurderingen fra flere sider.

Ændringerne er ellers mange. Firmabilister kan ikke længere nøjes med at betale fuld skattemæssig takst i tre kalenderår, men skal gøre det i samtlige 36 måneder, hvilket gør det dyrere for mange, mens en øget afgift for dieselbiler har lagt omkring 1.000 kr. oven i driften.

Firmabiler blev ikke dyrere efter indgreb

I forlængelse af, at regeringen for godt to år siden lukkede et såkaldt skattehul om leasingbiler, var der lagt op til, at den beskatningsmæssige værdi ville stige markant. Det er dog ikke sket. 

Det skyldes et marked med benhård konkurrence, hvor importører og fabrikker fortsat presser priserne i jagt på markedsandele. Det har medført, at virksomhederne ligger på samme niveau, når vi taler TCO (Total Cost of Ownership), mens firmabilisterne reelt set slipper billigere, end da de fik firmabil for tre år siden. En del af besparelsen bliver så dog spist af den øgede 36 måneders beskatning.

Når bilisterne alligevel selv skal betale, så tager de typisk en bil, som er en halv eller hel klasse større end en mellemklassebil. Når firmabilen samtidig skal kunne bruges som arbejdsredskab, der skal køre mange tusinde km om året og tilmed anvendes som rummelig familiebil til lange ture, peger alt mod de eftertragtede stationcars i Mondeo-klassen eller mellemklassebil fra Audi, BMW og Mercedes.

Flere vælger eksklusivt

De seneste år har nemlig budt på en udvikling, hvor flere og flere vælger mere eksklusive mærker. De tre importører af Audi, BMW og Mercedes har formået at gøre sig ekstra konkurrencedygtige, så de er kommet inden for rækkevidde for flere. Således koster en Audi A4 stort set det samme som en VW Passat i beskatning.

Sjældent har spændvidden dog været så bred i firmabilsklassen, hvor der er masser af muligheder til en beskatningsmæssig værdi på 300.000-400.000 kr. Og såmænd endda også til godt 200.000 kr.

Det er dog klart, at bilimportørerne med annoncerne i højere grad også kommunikerer direkte til brugeren frem for til firmaet, der reelt leaser bilen. Vedkommende har flere muligheder for gode tilbud end tidligere, og en bedre firmabil eller firmabil frem for at eje selv kan være med i buketten fra HR-afdelingen.

Der er således voldsomt fokus på den skattemæssige værdi. Det er klart, at hvis en medarbejder ser, at han/hun kan få en billigere bil ved at få en firmabilsaftale frem for at købe bilen, så kan vedkommende gå ind til chefen og spørge, om det kan lade sig gøre.

Mindre loyalitet

At flere mærker sænker priserne og kører kampagner har en række sideeffekter. Folk bliver fortsat mindre mærkeloyale og skifter fra et mærke til et andet. Det er en tendens, der er forstærket. Det betyder, at det ikke længere er utænkeligt, at en Audi-kører falder for et godt tilbud fra BMW.

Samtidig er der fortsat flere importører, der har businesspakker til favorable priser eller som standard, der indeholder meget eksklusivt ekstra udstyr ud over de obligatoriske alufælge og anhængertræk.

Når vi taler daglig brug og ergonomi, bliver businessbilerne bedre og bedre, og heldigvis for det. Muskelspændinger, træthed og i værste fald diskusprolaps med smerter i ryg eller nakke kan være prisen for en dårlig kørestilling. Derfor vægter en bil med et godt bilsæde lige så højt som en ordentlig kontorstol for professionelle bilister.

Man skal vælge den bil, der har flest individuelle indstillingsmuligheder. Det er nøjagtigt ligesom en kontorstol; du får det bedst, hvis du kan justere mest muligt. Her er især armlæn og lændestøtte vigtigt. Det er funktioner, som i de mest avancerede modeller kan indstilles i flere retninger.

Ændret rolle

Erhvervslivets farende svende lægger ikke kun vægt på komfort, driftsøkonomi og sikkerhed. Firmabilen er stadig en væsentlig del af de indtryk, som firmaet og medarbejderen giver.

Men den kørende arbejdsplads opfattes anderledes end for blot en snes år siden, og der bliver ikke længere set skævt til en konsulent, der kommer i for eksempel en Audi A4 frem for en Mazda 6. Det hænger bl.a. sammen med, at den handelsrejsendes rolle har ændret sig.

Tidligere kørte vedkommende rundt med varer og var afhængig af, at kunden købte dem på stedet. I dag er han eller hun mere iscenesætter eller marketingperson, og her må bilen gerne udstråle succes.

Finanskrisen har dog spillet ind på den måde, at de store firhjulstrækkere ikke er velsete mere. Og så bliver det også bemærket, hvis firmaet viser "corporate social responsibility" og for eksempel vælger biler, der kører 23-24 km/ l. Noget, som for øvrigt også pynter på firmaets driftsregnskab.

Nærmere om beskatning

Du skal betale skat af 25 pct. af bilens værdi op til 300.000 og 20 pct. af den overskydende værdi. Hvis din firmabil har en beskatningsværdi på 370.000 kr., svarer de 25 pct. til 75.000 kr. og de 20 pct. til 14.000 kr. i alt 89.000 kr. årligt.

Det afhænger af din marginalskatteprocent, hvor meget det koster netto per måned at have firmabilen. Oven i kommer et miljøtillæg, der tillægges den skattepligtige værdi af fri bil. Miljøtillægget blev per 1. januar 2013 sat op fra 100 pct. til 150 pct. af den årlige ejerafgift.
Det betyder, at hvis du får stillet en fri bil til rådighed, hvor ejerafgiften f.eks. er på 2.140 kr., så er miljøtillægget på 3.210 kr., der lægges oven i skattegrundlaget. Efter de første 36 måneder nedsættes beregningsgrundlaget til 75 pct. af bilens skattegrundlag.

Deleleasing

I takt med, at leasingmarkedet vinder stadig større udbredelse, stiger efterspørgslen også på varianten dele-leasing - også kaldet splitleasing. Kort fortalt er det en løsning, hvor bilen splittes ud på to leasingkontrakter. En til privatpersonen og en til firmaet. Ydelserne fordeles mellem de to parter efter forholdet mellem de privat kørte km og de erhvervsmæssigt kørte km.

Udgør privatkørslen eksempelvis kun 25 pct. af månedens kørsel, betaler privatkunden kun 25 pct. af den samlede ydelse - ordningen udløser ingen beskatning af fri bil.

Der kan være mange gode grunde til, at firmabilen slet ikke har den store værdi for dig. Måske har du allerede en eller flere biler i husstanden. Måske kører du slet ikke så meget privat, at der er fornuft i at køre firmabil. Her er dele-leasing (splitleasing) interessant. Biler på dele-leasing skal føre (elektronisk) kørebog, hvor du ved kørselsstart skal vælge mellem privat- eller erhvervskørsel. Splitleasing er dog primært til mere eksklusive biler og bruges mest, hvis man ejer selskabet selv, er direktør eller nøglemedarbejder.

Hvis du arbejder i et firma, der køber sine biler selv, er du i princippet lidt dårligere stillet, for så er det fakturaprisen på bilen, som du bliver beskattet af. Den er ofte markant lavere end bilens vejledende udsalgspris, men oftest ikke helt i bund som den skattemæssige værdi. Her kan det være en stor fordel, hvis du kan få lov at få en firmabil, der har tre år på bagen, og dermed betale mindre i skat.

Test af klassiske firmabiler

Skal du snart have ny firmabil, eller drømmer du bare, kommer her en gennemgang af den klassiske firmabilstørrelse. Vi har selvfølgelig prøvet bilerne i forskellige versioner, og når vi lægger alle egenskaber sammen, har vi uddelt stjerner. Det er sket ud fra bilernes praktiske evner, køreegenskaber, motoregenskaber, sikkerhed og ikke mindst værdi for pengene i forhold til den skat, du uundgåeligt skal af med.

Selvfølgelig er der en lang række andre biler, der også er aktuelle på firmabilmarkedet. Tag blot Audi, hvor vi kan nævne A6, Q3 og Q3, for ikke at tale om den mindre A3. Situationen er den samme hos BMW og Mercedes. Også de mindre prestigefyldte mærker har andre bud på firmabiler. I alt taler vi 50 potentielle modeller, der ikke er plads til her i guiden.

Audi A4

Audi a4.jpg

Audi A4 er en stilsikker firmabil i prestigeklassen med de fire ringe i næsen, der giver respekt i både overhalingssporet og på p-pladsen foran golfklubben. Det hele foregår på den tyske, nøgterne måde, men ganske veludstyret. Tidligere skulle du betale ekstra for gulvmåtter i A4, i dag er alt fra alufælge til automatisk klimaanlæg standard, og i en aktuel Business Edition får du endda bl.a. navigation med. Alligevel er A4 mere solid og overbevisende end egentlig lækker og luksuriøs her i basisudgaven, hvor basale værdier som god kørestilling i faste stole og fuldfed finish er i højsædet.

Et andet trumfkort er designet, som nærmest definerer begrebet god smag.

Ingen kan som Audi lave biler, der er som hugget ud af én blok. Dørene smækker som lugen på en Leopard-tank, og selv om dankortet er tyndslidt efter forårsudsalget, er det svært at presse ind i spalterne mellem døre og skærme.

Bilen er en særlig spareversion, hvor ydelsen er droslet fra 143 hk til 136 af slagsen. Ændringerne gør, at Audien kører op til 22,2 km/l. Vi mærker nu ikke den store forskel, så der er nærmest ingen grund til at undlade at vælge økomodellen.

Et præcist og tungt styretøj samt en motor, der er rykket et par centimeter tilbage i karrosseriet, kan dog ikke skjule, at A4 er en typisk næsetung forhjulstrækker. Er det en rigtig køremaskine, du er ude efter, hedder svaret BMW 3-serie.

Audien er til gengæld et ægte motorvejslokomotiv med god retningsstabilitet, fin fjederkomfort på de standardmonterede 16-tommer hjul samt en basismotor, der ikke fås meget bedre. Et bjørnestærkt moment på 320 newtonmeter og en støjdæmpning, som kun lader en svag brummen fra udstødningen høres, fortæller, at det her er en dieselbrænder, der tager kegler.

Gearskiftet har dog en kantet, genstridig gang, og tryk-startnøglen kan være svær at trække ud ad spalten. Det ændrer dog ikke ved, at selv om A4 er helt tilbage fra 2008 med et facelift for tre år siden, er den fortsat på niveau med de bedste og lige nu fyldt med lækkert udstyr.

Firmabiltip: Det mest aktuelle tilbud fra Audi er en firedørs 2,0 tdi med 136 hk og manuelt gear i en såkaldt Business Edition til et beskatningsgrundlag på 371.315 kr. Den har 6,5 tommer farveskærm med navigation og bluetooth, 4-egret multifunktionsrat, midterarmlæn foran, klimaanlæg med tre zoner, læderrat, radiopakke, regnsensor og 16 tommer alufælge.

Konklusion: Klassisk bilmodel, som på trods af, at en ny model er klar næste år, fortsat er velkørende, gedigen og teknisk med fremme. Højaktuel som firmabil pga. lav beskatning og masser af standardudstyr.

BMW 3-serie

bmw 3-serie.JPG

Den nye 3-serie har været til en gang bodybuilding, der nærmest gør den til mellemklassens svar på Schwarzenegger, og selv om det næsten er tre år siden, ser den fortsat skarp ud.

BMW’s designchef, Adrian van Hooydonk, og hans team af vilde blyantsvingere haft en usædvanlig heldig hånd med formgivningen. Det hele ført med et knivskarpt pennestrøg, med plads til den lave hoftelinje, muskuløse brede skærme, mens de rektangulære baglygter slutter af agter. Selv når den holder stille, ligner en 3'er en 400-meter løber, der er klar til at eksplodere ud af startblokken.

Sport har da også altid været et tillægsord, der har klæbet til BMW's 3-serie. Til gengæld har de færreste nævnt ordet plads. Men BMW trodser fordommene. Denne gang er stilen nemlig ikke gået ud over rummeligheden. Der er plads til benstræk på bagsædet, en anelse bedre plads til høje bagsædepassagerer end i A4, og bagagerummet er godkendt. Materialevalget har også simpelthen fået et løft og virker enkelte steder endda mere gennemført end i Audi, mens dørene dog stadigvæk lukker med en lidt blikagtig lyd.

For BMW er baghjulstrækket fortsat religion. Vægten kan fordeles ligeligt mellem for-og bagaksel. Det giver perfekt balance og de bedste køreegenskaber, står der i BMW-biblen.

Og det må man medgive diplomingeniørerne: Bilen skærer sig gennem sving som en kniv i lunkent smør. Læg hertil et gearskifte med kvikke og næsten umærkelige skift, bremser med bid som en dobermann og en undervogn, der ikke går i knæ i selv de snævreste kurver. Det er - som BMW ubeskedent siger om sig selv - indbegrebet af glæden ved at køre bil.

Men der er skønhedspletter. Inde i næsen gemmer der sig en gedigen skuffelse.

Testbilen er en 318d med 143 hestes dieselmotor, og det maskineri trænger efterhånden til en teknisk overhaling, for den vibrerer og rumsterer lidt for meget uden at virke særligt overlegen. Til gengæld kører den op til 24,4 km på en liter brændstof, og det 8-trins automatgear, som er ekstraudstyr, er aldeles fremragende.

Til gengæld er komforten god, og det gælder især afstemningen af fjedrene, hvor ingeniørerne tydeligvis har tilstræbt, at køreturen skal være så behagelig som muligt.

Firmabiltip: BMW’s bedste bud lige nu er en 318d sedan med et beskatningsgrundlag på 364.450 kr. Tyskerne rutter dog ikke med udstyret, hvor lækkerier som flotte hjul, navigation og sportssæder koster ekstra. Den kraftigere 320 d med 184 hk koster 392.000 kr. Den lidt mere praktiske Touring-udgave er knap 30.000 dyrere.

Konklusion: En af de mest raffinerede firmabiler og i hvert fald den mest velkørende. Attraktiv beskatning, men ikke meget udstyr som standard.

Citroën C5

citroen c5.jpg

Moderne biler er blevet så stive, at komforten er sat over styr. I en evig jagt på sportslige køreegenskaber har fabrikkerne nemlig sagt farvel til komfort og gjort bilerne så stålsatte, at den daglige tur giver alt for mange slag bagi.

Heldigvis er der hjælp fra en ventet kant. Det er franske Citroën, som fortsat markedsfører C5 med traditionel Citroën-undervogn, som med hydraulik giver væg-til-væg komfort, der ikke findes magen til.

Rammer forhjulet et bump, indstiller elektronikken lynhurtigt baghjulets affjedring, så det sluger forhindringen, som var det en gourmet-delikatesse og ikke en ondskabsfuld kloakrist. Det er fransk fjederkunst, når det er bedst. På lange stræk giver C5 derfor begrebet flydende fransk ny mening. Til gengæld kan du glemme alt om sporty køreegenskaber, som dog er mere dynamiske, hvis du vælger de almindelige stålfjedre.

Selv om C5 er en af guidens ældste biler – den stammer fra 2008, og en afløser er udsat til 2016 - skiller designet sig positivt ud fra konkurrenterne med en kuperet hæk, en langstrakt kabine og en front, der er mere storsnudet end en parisisk overtjener. Og så er der elementer fra gotikkens franske katedralbyggere, som følte trang til at skeje ud: Både ude og inde brydes de lange buer af skarpe knæk og kanter. Det ser ganske elegant ud, og udformningen har en anden fordel, da der praktisk talt ingen vindstøj er. Og dieselmotoren med 160 hk hører du kun under kraftig acceleration.

Men det er trods alt en Citroën, vi har under behandling her, så lad os tage C5'erens svagheder, som der er et par stykker af. Der er så mange knapper i ratnavet, at kun fagfolk vil kunne hitte rundt i herlighederne. Det bliver ikke bedre af, at instrument-urene i midten har mindst lige så mange informationer som i en Airbus.

Og nu vi er med malurten: Pladsforholdene virker dårligere end i konkurrenterne.

Bagagerummet er på papiret klassens mindste, men heldigvis er åbningen stor, så det er let at stuve.

Høj vægt koster også fart, så accelerationen er ikke overvældende, men passer på den anden side glimrende til den komfortable opbygning.

Firmabiltip: Citroën er aktuelle med en række såkaldte Business-modeller, der bl.a. har navigation, parkeringssensorer og metallak. Som stationcar med den kraftige 160 hk dieselmotor er beskatningsgrundlaget 308.997 kr., og det falder til 280.997 kr. med den mindre 1,6 dieselmaskine og 115 hk.

Konklusion: En meget gammel bil, men et godt valg, hvis man værdsætter høj komfort. Attraktiv beskatning.

Ford Mondeo

ford mondeo.jpg

Plads til de helt store armbevægelser, inciterende på vejen og en prisliste med store rabatter.

Det har været nogle af de vægtigste kendetegn for Ford Mondeo, der også takket være kampagner med lave beskatningsværdier har ligget højt på hitlisten hos firmabilsfolket.

På vejen ligner Mondeo sig selv med en spændstig tilgang til asfalten, et direkte styretøj og en fornemmelse af at køre en mindre bil, selv om modellen med sine 4,84 meter i længden og en akselafstand på 2,85 meter er blandt de største her i guiden.

Fords toliters diesel lader sig også høre i dette selskab, hvor kun mekanikken fra VW og Skodas maskinrum lyder mere kultiveret. De 163 heste snurrer villigt og veloplagt fra lave omdrejninger og virker som det harmoniske valg til den store Mondeo.

Herhjemme er det i langt de fleste tilfælde dieselmodeller, der langes over disken. Største minus er måske det lidt uinspirerede design tilsat mere eller mindre umotiverede kurver, kanter og krummelurer. Som om Fords designere efter endt arbejde syntes, at der har manglet noget, og i sidste øjeblik tilført lidt pynt. Eller det faktum, at Mondeo ikke længere nyder nyhedens interesse. Men er man på udkig efter en bil, der har plads til hele familien inklusive feriebagage og hund, er den tyske hverdagshelt svær at komme udenom.

Uanset hvad står en ting dog klart; Mondeo kommer i en længe ventet ny version til december, så den kan du med fordel vente på, ellers er den gamle version parat til endnu et par gode år i de farende svendes tjeneste.

Firmabiltip: Ford er aggressiv med en aktuel Business-kampagne, hvor dieselmaskinen er den kraftige 163 hk sag og udstyret omfatter farveskærm med navigation, 17 tommer alufælge, sportsundervogn, xenonlygter, sportssæder og eljusterbare sæder. Den beskatningsmæssige værdi ved erhvervsleasing er 325.560 kr., mens versionen med automatgear koster 28.000 kr. ekstra.

Konklusion: Feltets absolutte nestor, og en ny model er klar ved årsskiftet. Omfattende udstyrsniveau til lav beskatning er den største fordel.

Hyundai I40

9 bil hyundai i40 5.jpg

Sarte, stilbevidste næser vil måske mene, at en Hyundai ikke hører hjemme i firmasegmentet, Og sandt er det, at fordums Sonataer ikke var noget at skrive hjem om.

Men den tid er ovre med i40, der de seneste to et halvt år har forsøgt at tiltrække danske firmabilister. Indtil videre dog uden den store succes på trods af, at selve bilen ikke fejler noget. Her er der plads og finish, der umiddelbart vurderet kan måle sig med de bedste konkurrenter.

I bagagerummet ligger 553 liter pakkenelliker ualmindeligt pænt og regulært emballeret. Der er endda installeret en trykknap ved bagsædet, som automatisk får bagsædet til at lægge sig ned uden anstrengelser. På bagsædet kan de store børn bare komme an med deres høje hår og basketstøvler i violinkasse-format.

På forsæderne er der også trygt og godt at være. Selv om instrumentbordet nok er en anelse bastant og i hvert fald højere, end vi er vant til i klassen, er det hele godt skruet sammen.  

Selv sæderne har samme fasthed i betrækket, som statsministeren har i blikket, når hun messer, at det skam går ganske udmærket.

Køre kan den minsandten også. Går det lige ud, glæder man sig over en fornem retningsstabilitet.

Også selv om den elektriske servo giver en lidt syntetisk forbindelse mellem rat og hjul, mest omkring midterstillingen. Det er set bedre.

Ikke overraskende virker 1,7 dieselmaskinen med 136 hk som det bedste kompromis mellem trækkraft og økonomi, mens den mindre version med 115 hk er lidt kort for hovedet, hvad angår kraftoverskud.  

Man kan derfor sige H som i Hvorfor ikke? Især, da importøren er aktuel med meget billig beskatning for at få gang i salget.

Firmabiltip: Hyundai i40 er en af guidens billigste biler i beskatning. Lige nu tilbyder Hyundai kampagnemodellen, Comfort Business, til kun 227.197 kr. i skattemæssigt grundlag, og det er med en 1,7 dieselmotor og 115 hk.

Konklusion: Glimrende firmabil til ekstremt lavt skattegrundlag. Selve bilen formår dog ikke at imponere, men skuffer heller ikke.

Mazda 6

mazda 6.jpg

Less is more. Den dramaturgiske metode - som siger, at jo mindre der vises på scenen eller på lærredet, desto mere oplever publikum i virkeligheden, virker også i bilernes verden, skulle vi hilse at sige.

Tag nu Mazda 6, der er lavet af ganske almindelige stumper, som bare er sat sammen på den rigtige måde. Samlerubrikken for Mazda-bestræbelserne er døbt Skyactiv og kan med lidt god vilje betegnes som en komplet nyfortolkning af Mazdabilerne fra mindste skrue til største tandhjul i gearkassen. Alle dele samt processer er blevet optimeret af de japanske ingeniører.

Resultatet er så vellykket, at konsulenter, familiefædre og andre forbrugere af biler i firmaklassen godt kan læse med her.

6'eren har fået vokseværk i en grad, så den nu er mellemklassens største bil. Indvendigt er den også gedigen. Her er der kromringe om instrumenterne og lækker eftergivelig plastic langt ned ad midterkonsollen. Det er dog især på landevejen, at Mazda kører skærmene af flere konkurrenter. Styringen er i særklasse: Den er kontant, hurtig og præcis som i en sportsvogn.

Forklaringen er en høj udveksling. Der skal ikke drejes meget på rattet, før vognen følger med ind i svinget. På motorvejen lader den sig først slå ud af kurs, når vestenvinden rigtig puster sig op. Til gengæld er der for meget støj fra undervogn og dæk samtidig med, at japaneren ikke er klassens mest komfortable.

Den 2,2-liters dieselmotor med 150 heste gør ikke 6-modellen til en racer, men den virker meget kvik og snerrer dæmpet og veloplagt. Gearkassen er der heller ingen mislyde i. Skiftet klikker kort og præcist på plads med samme fornemmelse som et lækkert stykke værktøj.

Firmabiltip: Mazda er aktuel med en stationcar i business-version til et beskatningsgrundlag på 286.573 kr. med den fine 2,2 dieselmotor og 150 hk. Her er der endda navigation integreret i den 5,8 tommer farveskærm, klimaanlæg, fartpilot, 17 tommer alufælge, men mærkeligt nok ingen varme i sæderne.

Konklusion: En af de bedste firmabiler netop nu med fremragende køreegenskaber og mekanik. Skattegrundlaget er fornuftigt, og der er pænt med udstyr.

Mercedes C-klasse

mercedes c klasse.jpg

De svungne linjer med brede hjulkasser, en juletræs-stjerne af et logo i kølergrillen og nye frække lygter gør sit til, at den nye Mercedes C-klasse gerne vil spise Audi A4 og BMW 3-serie til frokost.

For flere år siden faldt priserne markant, så den ikke længere er ret meget dyrere end de to i beskatning. Og nu har en helt ny model gjort, at den er en tand mere lækker end de to ærkekonkurrenter på flere punkter.

Gennemgangen af C-klassen viser da også, at tilhængere af komfort og lydsvag fremfærd bliver ramt lige i hjertekulen. Bilen skræver elegant over både sport og komfort uden sprækker i chaufførens lederhosen. Et lavt støjniveau fra motor, vind og dæk afrunder billedet af transport på 1. klasse. Og gør det i den ophøjede ro, der kendetegner ægte luksusbiler.

På forreste parket har man en fremragende kørestilling, logisk betjening med krystalklare instrumenter og flot komfort, der duperer. Men nu også en bedre finish, så den ikke behøver at skamme sig for Audi, som ellers er klasseleder på det punkt.

Dieselmotoren med 170 hk holder også fint trop. Den knurrer en anelse under acceleration, men høj gearing og masser af støjdæmpning lukker munden på maskinen ved marchfart på motorvejen, hvor den tilmed har godt med kraftoverskud, og alligevel strækker dråberne langt.

Der er selvfølgelig stop/start, og det er medvirkende til, at EU-normtallet er så højt som 25 km/ l. Men en Mercedes uden automatgear er som weissbier uden skum: en nydelse, men ikke helt perfekt. Merprisen for det 7-trins automatgear er 25.000 kr. ekstra i beskatningsmæssig værdi.

C-klassen er noget så sjældent som en luksusbil, der både er afslappende og underholdende at køre. Indtil videre fås den kun som sedan, men er klar i stationcarudgave til efteråret.

Firmabiltip: Mercedes fremhæver selv den kraftige 2,0 benzinmotor med 184 hk, der kører 18,9 km/l. Den står til en beskatningsmæssig værdi på 399.002 kr., den tilsvarende dieselmotor med 170 hk har et niveau, der er 20.000 kr. højere. Skal du have automatgear, koster det 25.000 kr. oven i.

Konklusion: Måske den mest spændende firmabil lige nu. Med eksklusivt design, overlegen byggekvalitet og fornuftig beskatning. Dog ikke meget udstyr som standard.

Peugeot 508 SW

peugeot 508.jpg

Normalt er franskmænd med rette et af de mest stolte folkefærd. For hvem lader sig ikke forføre af seværdighederne i Paris, skønheden ved Rivieraen eller verdens måske bedste mad og vin? Men når det gælder biler i firmaklassen, vil franskmændene hellere være tyskere, forstår vi.

Peugeot 508 har, siden introduktionen for tre år siden, appelleret mere til de firmabilister og leasingselskaber, som i stigende grad lader sig forføre af de tyske biler. På flere områder kunne 508 ligeså godt være en tysker, og det er overvejende positivt ment, men desværre har Peugeot også mistet lidt af sin identitet.

Flot ser den ud med hjul, som fylder skærmkasserne ud og med potensbuler i motorhjelmen, men 508 er faktisk meget anonym i flokken. Til gengæld er den fantastisk rummelig. Vi mangler dog i den grad aflæggerum foran, og midterstolpen på siden af bilen er så bred, at den spærrer for udsynet til medtrafikanterne.

Interiøret er indbydende med bløde og behagelige materialer de fleste steder. Man sidder godt, og der er udstyr nok, bl.a. det store glaspanorama-tag, der er standard, og navigation i en flådemodel.

Motormæssigt skal du gå efter den 2,0 diesel med 140 hk, for den mindre 1,6’er vrisser som en morgensur chef, når man kører på motorvejen.

Til gengæld kører alle 508 virkelig godt.

Vi er faktisk tæt ved definitionen på perfekt affjedring, og det store franskbrød kan kastes adræt omkring på små veje. Den styrer som en langt mindre vogn og fjedrer storslået. På det punkt har den fortsat sit franske særkende i behold.

Firmabiltip: ”Da vi ligger mellem to modeller (stort facelift af 508 på vej til efteråret) har vi ikke mange biler på lager, så derfor er vi pt. ikke synlige med tilbud på 508 SW.” Sådan lyder det fra importøren. Via leasingselskabet Nordania finder vi dog en 508 SW med 140 hk dieselmotor og bl.a. navigation til 316.382 kr. i beskatningsmæssig grundlag.

Konklusion: Glimrende bil, der ikke er slået rigtigt an. Vent på en kraftigt faceliftet 508 til efteråret.

Opel Insignia

opel insignia.jpg

Opels feltherrer besluttede sig for fem år siden for at prøve noget helt nyt. Man gav designerne frie hænder til at lege med et sæt skarpere linjer, der gav den nye Vectra et helt frisk udseende, sammen med det nye navn, Insignia. Det lykkedes langt hen ad vejen.

Herhjemme er bilen blevet et hit, især blandt firmabilisterne, som er faldet for det spændstige design og den gedigne kvalitet, der er blevet et nøk bedre i forbindelse med et facelift i efteråret.

Foran sidder man også forrygende. Sæderne støtter godt både op ad ryggen, under lårene og har fast greb om hofterne i hurtige sving. Det tykke læderrat virker næsten sportsligt, og der er udsigt til klassens flotteste cockpit, som tilmed er funktionelt og udført i gode materialer.

Bagklappen i den populære stationcarudgave er stor som bovporten på en mindre ø-færge, og det gør det svært at nå ind i bagagerummet, selv om det såmænd er stort nok. Der er også udmærket plads i bilen, men man sidder meget indelukket på bagsædet og har kun små vinduer at kigge ud af. Det giver en lidt klaustrofobisk fornemmelse.

Dieselmotoren med 140 hk er heller ikke en af de mest moderne. Den er lidt støjende og træg til at tage omdrejninger. Til gengæld er den nøjsom med dieseldråberne.

Opel er meget skrap til lave beskatningsmæssige priser, og knap 300.000 kr. kan man ikke sige noget til. Køreegenskaberne er der heller ikke en finger at sætte på. Insignia styrer præcist gennem slidte motorvejskurver, og selv skarpe, hullede sving kommer den rask igennem uden at dunke eller krænge. Opels firmabil er ikke ligefrem sjov at køre, fordi den er meget tung, men til gengæld et ægte motorvejslokomotiv.

Firmabiltip: Opel har fyldt masser af udstyr i den 140 hk stærke dieselmodel kaldet EDITION BEST 1, hvor navigation og otte tommer farveskærm er standard. Den har en beskatningsmæssig værdi på 298.990 kr. Er du meget prisfølsom, har Opel en 140 hk benzinudgave, der også har navigation, til 258.990 kr., mens stationcaren står til 10.000 kr. ekstra.

Konklusion: En gedigen firmavogn med flot design og fin komfort. Lidt tung i sine bevægelser, men meget attraktiv beskatning.

Skoda Octavia

5 bil skoda octavia (1).jpg

Tjekkiske Skoda er et reelt alternativ til Ford Mondeo, Opel Insignia og VW Passat, eller hvad de fuldbefarne handelsrejsende nu ellers kører rundt i.

Indrømmet, Skoda Octavia, er en tand mindre end det, man ellers forbinder med firmaklassen. Men den nyeste model er så kompetent og rummelig i kabinen, at den er et oplagt valg.

Octavia er baseret på platformen fra den nye Golf, hvilket for tiden er et af de bedste fundamenter, man kan bygge en bil på. Undervognen formår at udjævne de værste asfalthuller efter den lange vinter, men til tider kan dæmpere og fjedre føles lidt hårde. Den ligger klippefast på motorvejen. Men det er ikke en Superb. Skodas store motorvejskrydser er stadig en tand mere komfortabel. Men ikke så meget, at det ville afskrække os fra at investere i Octavia som et rullende kontor.

Bagagerummet kan sluge 620 liter bagage. Eller 1.740, hvis man lægger splitbagsædet ned. Det skulle være mere end rigeligt til selv den mest krævende handelsrejsende eller til alt campingudstyret til familiens sommerferie i Italien.

Testbilen er den lækre 2,0 TDI med 150 hk diesel, topudstyret Elegance og som skummet på den tjekkiske øl: Det fine 6-trins DSG gear. Dieselmaskinen er en kendt sag fra VW-hylderne, og i kombination med det blødt skiftende gear med dobbeltkobling sker fremfærden både smidigt og med det kraftoverskud fra de 320 Nm, som kan hentes, når det er nødvendigt. En driftsøkonomi på op til 23,8 km/ l er også tal, som får regnskabschefen i firmaet til at nikke anerkendende.

Finishen i kabinen er dog ikke helt på niveau med de finere fætre fra Wolfsburg, men tjekken er ikke langt fra på det punkt heller. Elegance-modellen har pænt med udstyr som klimaanlæg, parkeringssensor bag, 16 tommer fælge, fører-trætheds-assistent og tagræling i sølv.

Alligevel koster Octavia kun 293.000 kr. i beskatning.

Firmabilisterne er også vilde med nyheden, da den i efteråret blev Årets Businessbil 2014 af Business Danmark og Jyllands-Posten.

Firmabiltip: Skoda er den billigste, men også den mindste bil her i guiden. Det betyder, at beskatningen begynder ved kun 209.402 kr. for en 1,4 benzinmotor med 140 hk og Ambition-udstyr. Her er der til gengæld heller ingen eksorbitante udstyrsdetaljer. Den mere veludstyrede Elegance med 150 hk dieselmotor og dsg-gear står til 293.000 kr. i beskatning.  

Konklusion: Superavanceret teknik til lave priser. Det er Skoda Octavia. Måske knap så komfortabel, men en overvejelse værd.

Toyota Avensis

toyota avensis.jpg

Ovre mellem papirvæggene i Toyotas hovedkvarter i Japan har medarbejderne længe gået rundt og sagt "kaizen" til hinanden. Frit oversat betyder det, at alting kan gøre lidt bedre. Og det er præcist, hvad teknikerne har gjort med Avensis, der stille og roligt er blevet optimeret. 

Mekanikken, der sjældent svigter, og den grundige samlekvalitet har japanerne dog ikke haft nogen grund til at bedre på. Avensis er fortsat som skåret ud af ét stykke metal. Intet klaprer eller rasler. Men spændende er det ikke.

Til gengæld er der god plads i kabine og bagagerum, og ingeniørerne har finpudset på fjedre og støddæmpere, så Avensis styrer mere præcist, holder kursen støt og alligevel sluger næsten alt fra dybtliggende kloakdæksler til skarpkantede brosten med umættelig appetit. Fornøjelig bliver kørslen dog aldrig helt.

Vognen er snarere firmaklassens seriøse indslag. En ting, som Toyota dog kunne have gjort bedre, er dieselmotoren med 124 hk. Den virker efterhånden gammeldags, og man skal sidde og vente på, at den kommer i omdrejninger, før det sker noget. Men et eller andet sted passer opførslen måske alligevel fint til Avensis' hang til det godmodige.

Firmabiltip: Toyotas bedste bud er Avensis 1,8 VVT-i T2 Premium med 147 hk og en beskatningsmæssig værdi fra 249.174 kr. Stationcaren ligger 18.000 kr. højere, mens dieselmotoren med 124 hk koster yderligere 25.000 kr.

Konklusion: En helt igennem gennemsnitlig bil. Basismodel meget billig i skatteværdi, men ellers gør Avensis ikke meget væsen af sig.

Volvo S60/V60

volvo-v60-04.jpg

Ude i den store verden er Volvo et kørende symbol på sand, sund snusfornuft.

Men det billede vil folkene i snusens og fornuftens land gerne ændre vores opfattelse af, så man er i gang med en transformation til mere sporty modeller, en af dem er firmamodellen, S607V60. En køretur i en Volvo skal ikke blot indgyde passagererne en følelse af tryghed, sikkerhed og god, skandinavisk smag. Det skal også være en sportslig og spændstig oplevelse.

Designet får i alt fald få al snak om kantet, svensk sløjdlærerdesign til at forstumme for evigt, og køreegenskaberne i den forhjulstrukne bil er på højt niveau. Den skærer gennem sving, læg hertil et gearskifte med direkte kontakt til tandhjulene og en undervogn, der ikke går i knæ i selv de snævreste kurver. Selv på serpentiner-veje holder svenskeren sig på dydens smalle vej som en afholdsmand på vej til frelsermøde.

Men der er skønhedspletter. Affjedringen er ganske kontant, så man på dårligt vedligeholdte veje kan mærke forskel på slidte og nymalede midterstriber. Kloakdæksler lærer man hurtigt at køre udenom. Det er heller ikke praktisk sans, der plager Volvoen. Godt nok er pladsen til knæene omme bagi godkendt, men hovedhøjden er kneben til lange teenageknægte, der også vil have lidt bøvl med at komme ind og ud ad bagsædet, takket være nogle lidt små døråbninger.

Volvo vinder til gengæld "dagligstuetesten": Forstolene yder fremragende støtte, layoutet af instrumenter, radio og klimaanlæg er smart og betjeningsvenligt, og kørestillingen kan indstilles til praktisk talt alle kropsudformninger.

Motorprogrammet er moderne, uanset om du vælger diesel eller benzin. Men vi kan fremhæve den fine 1,6 benzinmotor med turbo og 150 hk, der har masser af kræfter og kører langt på literen. Men den bedste maskine i Volvoen lige nu er den helt nye firecylindrede diesel på 2,0 liter og 181 hk. Den er ganske enkelt et mesterværk – stærk, støjsvag og nøjsom.

Firmabiltip: Volvo S60 med den fine 150 hk benzinmotor og Momentum-udstyr koster 355.000 kr. i beskatning, men man bør også fremhæve den fine nye dieselmotor med 181 hk, der både er kraftig og meget økonomisk. Den koster 389.000 kr. i beskatning med manuelt gear og 433.427 kr. med en ny 8-trins automatgear. Vil du have stationcarudgaven, kaldet V60, er beskatningen kun 10.000 kr. højere.

Konklusion: Et værdigt alternativ til Audi, BMW og Mercedes. Desværre er Volvo knap så skarp til lave beskatningsmæssige værdier.

VW Passat

vw passat.jpg

Om det er fodboldspilleren, Bastian Schweinsteiger, oktoberfest i München eller biler, skåner de ingen syd for grænsen. Mottoet er Vorwärts, som de gjalder på de kanter, sikkert indtil alle segner af udmattelse.

Derfor er der også en helt ny VW Passat undervejs, som når vore breddegrader ved årsskiftet. Men VW Passat er jo den gamle champ, som Kurt Thyboe ville udtrykke det, så den holder sig faktisk forbløffende frisk efter et omfattende facelift i 2011. Selv når vi anstrenger os, er det nemlig svært at finde deciderede svagheder. 

Derfor er resten af historien om en bil, der mestrer samtlige slag, trin og tricks i bogen for fuldendte firmabiler. Køreegenskaberne er også mere racer end rollator. Styretøjet er næsten påfaldende let, men kontakten mellem fører og underlag er direkte og ultrapræcis. Gearskiftet er let og knivskarpt, ikke som de ypperste japanske samuraisværd, men tæt på topkarakter.

Kørestillingen er optimal, sæderne, der umiddelbart er lidt hårde, men dermed anvendelige til længerevarende ophold, støtter de rigtige steder. Pladsen er rigelig.

Overskueligheden er holdt på et nøgternt og velfungerende niveau; her er ikke flere knapper, end du har brug for, til gengæld er betjeningen lige i øjet og helt intuitiv.

Tilmed lykkes det for VW at få Passat til at opføre sig som en mindre bil; dens køreegenskaber er på Golf-niveau, en fantastisk egenskab. Om vejene er små og krogede eller lange og lige med fri hastighed, rager Passat en høstblomst. Den kører som en professionel gymnast på bommen, den lyder næsten ikke som en diesel, og kun ved høj Autobahn-fart trænger en dyb resonans/vindstøj sig på. At man får den serveret med en affjedring, der ikke truer med at møblere rundt på indvoldene som i flere konkurrenter, kan kun være en fordel.

På motorvejen forkæler den endda handelsrejsende og andre langtursbilister med en usædvanlig målrettet retningsstabilitet.

Den 140 hestes dieselmotor er ikke af nyeste generation, men den er fortsat en engleblid perle, men med et djævelsk overskud til enhver lejlighed.

Firmabiltip: Den beskatningsmæssige værdi på en VW Passat Variant begynder ved 299.891 kr. for en lille 1,6 diesel med kun 105 hk, mens den mere populære 140 hk variant og Comfortline-udstyr står til 350.895 kr. En topversion, kaldet R-line, og 177 hk dieselmotor koster 411.709 kr.

Konklusion: På trods af en fremskredet alder er VW Passat en af markedets bedste firmabiler. Kun et lidt højt beskatningsmæssigt grundlag trækker ned.

Læs også Premiums mikrobilguide.

Her finder du den perfekte mikrobil

Nyhed: Fiat-chef: Kun seks bilmærker om få år

09-12-2008: Det vil kræve en årsproduktion på 5,5 mio. biler at overleve, mener Sergio Marchionne. Disse mærker kan overleve - se om dit bilmærke er iblandt. Læs artikel

Guide: Stor forskel på firmabilernes siddekomfort

30-01-2015: Komfort: Ergoterapeut tester sæderne i de nyeste firmabiler. Her er stor forskel, selv blandt de dyreste. Læs artikel

Nyhed: Bilsalg: El-biler med i statistikken

17-11-2009: Salget af elbiler er langsomt og med prøvende skridt ved at vise sig i de månedlige salgsopgørelser fra De Danske Bilimportører. Af den seneste tælling fra oktober viser det sig, at elbilerne sidder på 0,1 pct. af markedet. Læs artikel

Nyhed: 40 års biludvikling på parade

20-10-2009: Jubilæum: Årets Bil i Danmark er nu blevet kåret i 40 år. Hædringen viser bilernes teknologiske udvikling og er et spejl af samfundet. Læs artikel

Nyhed: Her er de mest populære biler

20-10-2009: Selvom vi spinker og sparer som aldrig før, trillede knap 10.000 flunkende nye biler ud på landevejene i september. Her er top 20-modellerne. Læs artikel
Læs også
Loading...
Mest læste
Loading...