Find mere om:
Brugte luksusbiler til spotpris | bil.guide.dk

Brugte luksusbiler til spotpris

Finanskrisen har gjort drømmebilen billigere. Jo højere nypris, jo mere kan der spares.

Fristelserne holder i kø hos forhandlerne, hvis man er på udkig efter spændende alternativer til almindelige firmabiler. Finanskrisen har nemlig ikke kun været nedtur og bristede bobler. For bilentusiaster har resultatet været et tagselvbord af engang uopnåelige drømmebiler, der nu rykker indenfor økonomisk rækkevidde. Kan man leve med, at Audi ’en, Mercedes’en eller BMW’en har tre-fire år og omkring 100.000 kilometer på samvittigheden, er prisen typisk halveret.

Prisfald

Først gav stigende benzinpriser de brugte luksusbiler et ordentligt hug på prisen, og så fik de et til af finanskrisen. Efterspørgslen har længe været i bund, men den er begyndt at stige svagt igen, så hvis man ønsker sig en rigtig drømmebil, ser det ud til, at man skal slå til nu.

Flere er da også begyndt at konvertere fra en lettere brugt firmamodel som Ford Mondeo til en mere eksklusiv Audi A6 eller BMW 5-serie, lyder meldingen fra Bilbasen. - Kunderne har opdaget det. Efter et stille efterår, er de ved at vende tilbage. Priserne begyndte allerede at falde i 2007, og der er et stort udbud af typen netop nu, siger Bilbasens direktør, Kenneth Andersen til avisen.

A6 faldet 40.000 kr.

En analyse af udbuddet af brugte premiummodeller bekræfter tendensen. Ifølge Bilbasen er en 3-4 år gammel Audi A6 faldet fra en gennemsnitspris fra 339.990 kroner i november 2009 til 298.000 kroner i marts i år, men steget en smule til 305.000 kroner i sidste måned. Priserne dækker dog over et enormt spænd, fra en basis A6 2,4 til de mere muskelomvundne versioner.

Generelt er de tyske prestigemærker populære, især 5-serien, som koster omtrent det samme, men også Mercedes, der dog er noget dyrere, hvis man ikke vil have en tidligere taxa-model.

Men også svenske Volvo V70 er en eftertragtet vare. De koster i gennemsnit 262.000 kroner, og det er ikke meget mere end en tre år gammel Ford Mondeo og faldet er på 40.000 kroner på halvandet år.

For feinschmeckere med smag for delikate sager på fire hjul, er der flere gode nyheder. Mange af modellerne er nemlig spækket med udstyr som lædersæder, parkeringsradar og automatgear, som den første ejer har tabt rigtigt mange penge på, da bilen blev solgt. Derfor er merprisen på de mest veludstyrede versioner til at overse.

Sedan er billig

Den bedste handel gør man på en sedanmodel, som i flere tilfælde er op mod 60.000 kroner billigere end en stationcarversion. - Den snusfornuftige køber en sedan med benzinmotor, som der er et stort antal af og som er meget billigere. Benzinmodellerne er også billigere at vedligeholde, siger Kenneth Andersen

Netop vedligeholdelse er en af ulemperne ved de store biler. Omkostningerne ved at køre og eje bilerne er nemlig noget højere end i den traditionelle firmaklasse.

- Det er mere kostbart at køre premium, og man skal regne med, at alt fra serviceeftersyn, reparationer, forsikring og brændstof og grønne afgifter koster, siger Kenneth Andersen, som skønner, at man skal forvente en ekstra omkostning på mindst 1000 kroner om måneden på den konto i forhold til den traditionelle model i Mondeo-klassen.

Til gengæld kan man med fordel køre bilen uden om de store autoriserede værksteder, og i stedet søge et mindre værksted, som har specialiseret sig i det pågældende mærke. På den måde kan man spare penge, mener Kenneth Andersen.

En stor del af bilerne er importeret fra Tyskland, for BMWs vedkommende er andelen helt op mod 40 procent. Men det skal man ikke være nervøs for.

- Det er let at tjekke, om der er fusket med km-tallet. Man kan få det autoriserede værksted til at tjekke bilens forhistorie, som hos BMW, hvor alle oplysninger om bilen ligger i nøglen, forklarer Kenneth Andersen.

Priser på brugte luksusbiler

Test: Stor test: 13 firmabiler til lyst og last

08-05-2014: Nye firmabiler er rullende kontorer og alt, hvad en moderne forretningsmand m/k kan forlange. Benhård konkurrence giver lav beskatning og ekstra højt udstyrsniveau i de nye modeller. Christian Schacht, redaktør på JP Aarhus Motor, har testet biler siden 1997 og gennemgår her 13 aktuelle businessmodeller i den klassiske størrelse. Læs artikel

Test af Volvo S80 Drive Summum

09-09-2010: Volvo S80 Drive, der går over 20 km/l, er et bevis på, at en bil i ministerklassen sagtens kan være politisk korrekt. Men den spagfærdige motor kommer til kort over for nye sparemaskiner fra BM W og Mercedes. Læs artikel

Test: Personligheder med frihøjde

20-10-2009: Audi Q5, Mercedes GLK og Volvo XC60 er eksklusive og praktiske alternativer til klassiske stationcars. Men meget forskellige og ganske kostbare. Læs artikel

Guide: Få bil-luksus til lavpris

25-09-2009: Skal man vælge en fabriksny firmabil, eller sætte sig bag rattet af en let brugt luksusbil med et afslag på 1 mio. kr.? Vi har set på alternativerne. Læs artikel

Nyhed: Årets største værditab på luksusbil?

06-07-2009: En falleret spekulants sportsvogn er efter bare 4.000 km blevet solgt med et værditab på over 1,8 mio. kr. Læs artikel
Læs også
Loading...
Mest læste
Loading...