Find mere om:
Nyhed: Leasing-kamp i luksusklassen | bil.guide.dk

Nyhed: Leasing-kamp i luksusklassen

Forbrug: Audi i ny leasingoffensiv. BMW er dog billigst på fl ere populære modeller.

BMW har længe haft succes med slagtilbud på privatleasing, og nu vil Audi også længere frem på markedet og har søsat en række nye tilbud.

På trods af højere udsalgspriser på BMW end Audi, er mærket fra Bayern dog stadig billigst, når vi ser på de samlede udgifter ved leasing og sammenligner på tre populære modelklasser. Det viser en specialberegning som Bilpriser.dk har lavet for avisen. Hvis man til gengæld er dedikeret Audi-fan og overvejer leasing frem for køb, så kan der være gode økonomiske grunde til at overveje leasing frem for køb.

Når vi snakker Audi A3 kontra BMW 1-klassen er Audien i sidste ende godt 15.000 kroner dyrere i leasingperioden, hvilket skyldes en højere førstegangsydelse. I Audi A4 versus BMW 3-serien er Audien næsten hele 58.000 kroner dyrere i leasingperioden, det skyldes både en højere førstegangsydelse og større månedlige ydelser. For den store Audi A6 kontra BMW 5-serie, er A6’eren dog kun godt 5000 kroner dyrere.

- Så BMW må konstateres at have de bedste kort på hånden, siger Niels Grøftehauge, der er chefkonsulent hos Bilpriser.dk.

Ifølge Niels Grøftehauge skyldes det bl.a., at BMW’s importør er fabriksejet og derfor har mange internationale penge i ryggen, mens Audis er privatejet. Mercedes, som vi også har taget med i regnestykket, har generelt dyrere biler, og det afspejler sig også i leasing-regnestykkerne.

Står valget mellem at købe eller lease sin Audi A4, kan det klart betale sig at lease, viser beregningerne fra Bilpriser.dk. Her er de samlede omkostninger over tre år godt 62.000 kroner dyrere ved køb end ved leasing.

- Skal man ud og låne pengene, er det klart mest attraktivt at lease. Samtidig undgår man, at der er en usikkerhed om, hvad man kan få for bilen, når den skal sælges som brugt, siger Niels Grøftehauge.

Hvis man har penge på kistebunden, bliver regnestykket noget mere nuanceret. Og noget, der skal regnes på.

- Det er nok fifty-fifty, hvad der kan betale sig. Men ved leasing undgår man i hvert fald usikkerheden om brugtprisen, siger Niels Grøftehauge.

Som altid ved sammenligning mellem leasing eller køb, skal man også tage højde for, om det er muligt at få en stor rabat, når man køber bilen. Det kan nemlig let vælte regnestykket til fordel for at købe. Og at det er meget dyrt at sælge en bil efter kun de tre år, som leasingperioderne løber på. Regnestykket vil se anderledes gunstigt ud for købebilen, hvis man beholder den i fire år.

Nyhed: Priskrig i businessclass

17-05-2015: Jaguar XE. Englændernes angreb på først og fremmest BMW 3, men også på Audi A4 og Mercedes C. Læs artikel

Nyhed: BMW udfordrer Audi og Mercedes

26-04-2015: Der er priskrig i firmabilklassen, hvor BMW udfordrer Audi A4 og Mercedes med lavere priser. Læs artikel

Test: Stor test: 13 firmabiler til lyst og last

08-05-2014: Nye firmabiler er rullende kontorer og alt, hvad en moderne forretningsmand m/k kan forlange. Benhård konkurrence giver lav beskatning og ekstra højt udstyrsniveau i de nye modeller. Christian Schacht, redaktør på JP Aarhus Motor, har testet biler siden 1997 og gennemgår her 13 aktuelle businessmodeller i den klassiske størrelse. Læs artikel

Nyhed: Audi, BMW og Mercedes i nyt våbenkapløb

01-02-2014: Superbiler: Der er udbrudt våbenkapløb i overhalingssporet på den tyske autobahn. Audi, BMW og Mercedes kæmper om at have den hurtigste firmabil på programmet. Foreløbig er Mercedes og Audi vinderne. Læs artikel

Test: Tre bud på den nye firmabil

24-11-2012: Det er ved at være sidste udkald til at bestille firmabil, hvis den skal leveres i år. Læs artikel
Læs også
Loading...
Mest læste
Loading...