Find mere om:
Guide: Stor forskel på firmabilernes siddekomfort | bil.guide.dk

Guide: Stor forskel på firmabilernes siddekomfort

Komfort: Ergoterapeut tester sæderne i de nyeste firmabiler. Her er stor forskel, selv blandt de dyreste.

Den ene er en bil, din krop ville elske, mens en anden er langt mere udfordrende.

Selv om nye biler i dag er optimerede køremaskiner, er der stor forskel på den vigtige siddekomfort, også i firmabilsklassen, som typisk starter fra 300.000 kr. i udsalgspriser. Det viser en gennemgang af en halv snes populære firmabiler, som ergoterapeut Kate Severinsen fra Crecea har lavet.

Læser du med fra mobilen, så se flere billeder her.

Her placerer den aldrende Audi A4 sig overraskende helt i toppen, som den mest regulære bil, hvor du kan få den bedste kørestilling, skarpt forfulgt af den nye Mercedes C-klasse.

B971883166Z.1_20150127132257_000+GFBGRADA.2-0.jpg

»Audi A4 er nem at komme ind og ud af. Der er god plads i sædet, og gode justeringsmuligheder. Rækkeafstanden til instrumenterne er rigtig, og så er det en lækker ratstørrelse med funktioner, som er lette at betjene,« siger Kate Severinsen, som dog bemærker, at den også er lav, og det kan give problemer ved mange ind- og udstigninger.

»Mercedes C-klasse ligger på samme høje niveau som Audi A4 med sæder, der har en god komfort og kan indstilles til næsten alle. De har dog ikke så god understøtning af lårene som i Audien,« mener hun.

I bunden finder vi BMW 3-serie, der ellers har fået mange roser for køreegenskaberne. Men Kate Severinsen er ikke særlig begejstret. Hun betegner den nærmest som uegnet til jobbil.

»Den falder igennem i forhold til de andre. Indstigningen er lav, og man sidder så lavt, at rattet ikke kan komme langt nok ned. Det betyder, at man kommer til at sidde med sine arme for højt,« siger ergoterapeuten, som også kritiserer, at bilen ikke har et reelt armlæn. Hun mener, at håndbremse og armlæn burde bytte placering.

Bløde sæder

I samme ende finder vi Mazda 6, der bl.a. mangler mulighed for at vippe sædet, og Skoda Octavia, som byder på et regulært sæde, men ringe lændestøtte og risiko for at støde benene mod midterkonsollen.

I den bedre halvdel finder vi Opel Insignia, hvor instrumentbordet nærmest smyger sig omkring dig, hvor der er en god dybde i sædet – noget, som er godt for store personer, som kan få sædet helt ned i bunden – og hvor rattet kan indstilles meget individuelt; også Volvo V60 har rigtig gode sæder og god rækkeafstand.

B971883166Z.1_20150127132257_000+GFBGRAEQ.2-0.jpg

B971883166Z.1_20150127132257_000+GFBGRAEK.2-0.jpg

De nyeste modeller er VW Passat og Ford Mondeo, som placerer sig i midtergruppen. VW Passat, der tidligere var ergonomisk duks, får ris i den nyeste generation. Trods et meget fleksibelt midterarmlæn, som kan justeres i alle retninger, trækker en ny type sæder med dårligere rygstøtte i bunden ned.

Peugeot 508 ligger i den nederste del med gode, justerbare nakkestøtter, men et sæde, som ikke er dybt nok.

Kate Severinsen har vurderet firmabiler siden 2006. Men mens bilerne er mere helstøbte og har fået avanceret sikkerhedsudstyr, mener hun kun der er sket en mindre udvikling med sæder og ergonomi.

Langt flere sæder kan dog indstilles meget mere individuelt, og flere kan fås med elektrisk justering, hvor især elindstilling af lændestøtten er vigtig, og nu kan man også få eljustering af rattet på den nye Ford Mondeo.

»Når der er mulighed for elektrisk indstilling, bruger man det mere,« konstaterer Kate Severinsen.

Sæder langt tilbage

Samtidig er hvilestillingen forbedret på flere nye bilkonstruktioner, hvor vindueskarmen er hævet. Det betyder, at armlænet i døren kommer højere op, så det kan bruges mere reelt til at hvile venstre arm på uden at belaste skulderen, og supplerer midterarmlænet.

Og så er det stadig nemt at bruge en laptop i bilerne.

»Allerede i 2006 var det muligt at få forsæderne meget langt tilbage. Det er det stadig, det er nemlig vigtigt, hvis man skal hægte en computer på rattet og bruge bilen som rullende kontor,« siger hun

B971883166Z.1_20150127132257_000+GFBGRAF1.2-0.jpg

B971883166Z.1_20150127132257_000+GFBGRAEB.2-0.jpg

Det er især vigtigt, at udnytte bilens indstillingsmuligheder. Vigtigst er armlæn og lændestøtte. Det er funktioner, som i de mest avancerede modeller kan indstilles i flere retninger.

For lang rækkeafstand til kontakter er anstrengende for skuldre og ryg, mens et bilsæde, som ikke kan hæves, sænkes eller komme langt nok tilbage, belaster lænden.

Hvis sædet ikke kan indstilles rigtigt eller fleksibelt, risikerer man at falde sammen i ryggen, så vejbump støder op gennem rygsøjlen. Derfor er det vigtigt, at have sædet i en højde, så lårene får støtte, mens hofter og knæ er placeret i en åben vinkel.

Ergonomi

Biler og sæder

  • Vi testede disse biler, som blev ranket således: Audi A4, Mercedes C-klasse, Opel Insignia, Volvo V60, Ford Mondeo, VW Passat, Peugeot 508, Skoda Octavia, Mazda6 og BMW 3-serie.
  • Rat, sæder og gearskifte skal have det rigtige indbyrdes forhold, så du ikke får for lang rækkeafstand.
  • Det er vigtigt, at sæderne understøtter lårene, så blodcirkulationen ikke blokeres.

Test: Stor test: 13 firmabiler til lyst og last

08-05-2014: Nye firmabiler er rullende kontorer og alt, hvad en moderne forretningsmand m/k kan forlange. Benhård konkurrence giver lav beskatning og ekstra højt udstyrsniveau i de nye modeller. Christian Schacht, redaktør på JP Aarhus Motor, har testet biler siden 1997 og gennemgår her 13 aktuelle businessmodeller i den klassiske størrelse. Læs artikel

Test: Seks måder at spare på

29-12-2009: Renlig og sparsommelig. Det er løsenet for en moderne firmabil. Vi har sat de seks nyeste sparegrise stævne. Læs artikel

Test: Her er de sikreste biler

23-11-2009: Kun 27 biler fra årgang 2010 har fået topkarakter i ny amerikansk crashtest, der stiller større krav til bilernes tagkonstruktion. Læs artikel

Nyhed: Se forsikringsselskabernes yndlingsbiler

18-11-2009: Forsikringsselskaberne er langt fra ligeglade med, hvilken bil du køber. Læs artikel

Nyhed: Biltyve kører tysk

20-10-2009: Statistik: Især Mercedes er det foretrukne bilmærke, når biltyvene har behov for at transportmiddel. Læs artikel
Læs også
Loading...
Mest læste
Loading...