Find mere om:
Brugt luksusdrøm med forbehold | bil.guide.dk

Brugt luksusdrøm med forbehold

Drømmen om en brugt Audi, Volvo eller BMW som alternativ til ny er rykket nærmere.

Er du typen, som længe har drømt om en stor Volvo, Audi eller BMW, så er opfyldelsen måske rykket nærmere.

Under finanskrisen er priserne på brugte luksusbiler nemlig styrtdykket, så de eksklusive fugle i højere grad er kommet inden for rækkevidde som alternativ til en ny mindre. Det viser en analyse som annoncesiden Bilpriser. dk har lavet. Den omfatter 26 biler i 150.000 kroners klassen, både nye og gamle.

Beregningerne viser for eksempel, at en syv år gammel Audi A4 1,9 TDI over en fire års periode koster stort set det det samme som en ny Renault Clio III 1,2 TCe Expression, nemlig 2,26 kr/km mod Renaults 2,28 kr/km.

Også andre eftertragtede modeller som BMW 316, Volvo V70 og Saab 9-3 klarer sig rimeligt i analysen, hvor værditab over de fire år og udgifter til finansiering, brændstof og ejerafgift er medtaget. En joker er dog udgifterne til service og reparation, som ikke er indregnet. Der er nemlig større risiko for, at reparationsregningerne stiger i takt med, at bilen bliver ældre. Således har den nævnte Audi A4 fra analysen 326.000 km på bagen. Derfor skal man gøre sig flere ting klart.

- Det er fornuftigt at have en god og billig mekaniker, som man har et tillidsforhold til, konstaterer Niels Grøftehauge, der er chefanalytiker hos Bilpriser.dk

Få bilen tjekket

Mens bilerne er nyere, serviceres og repareres de typisk hos de autoriserede værksteder, mens mange overtages af frie værksteder, når de bliver ældre. Derfor skal man som kommende ejer også være indstillet på at bruge for eksempel brugte dele og ikke være så øm omkring parkeringsbuler o.l.

På de autoriserede værksteder har bilerne typisk en stram servicebog, mens kontrollen bliver mindre, når man vælger et andet værksted. Niels Grøftehauge har nogle klare råd.

- Få et tjek af bilen hos Applus eller FDM før købet, så har man en fornemmelse af, hvor man står, siger han.

- Samtidig har de tidligere ejere i mange tilfælde også gemt regningerne for, hvad der er lavet. Niels Grøftehauge pointerer, at hvis bilerne er blevet løbende vedligeholdt, så er en del af de reparationer, der kan opstå, taget i opløbet. Som et udgangspunkt vurderer han, at udgifterne til reparationer og service beløber sig til yderligere 50 øre per kilometer.

- Hvis bilen lige har fået nye støddæmpere, så ved man i hvert fald, at der går mange kilometer, før de skal skiftes igen. Man skulle være meget uheldig, hvis alle reparationerne kommer på én gang, konstaterer han.

Sæt penge til side

Facit er dog, at man som køber af en ældre luksusbil skal sætte et fast beløb til side på kontoen hver måned, så man er forberedt på udgifter, lidt som hvis har flekslån. Efter fire år står man så også med en stor gammel bil med mange km på tælleren. Og her er det også en forudsætning, a t bilen har en v is værdi, for at Bilprisers regnestykke holder. Niels Grøftehauge peger på, at en måde at få solgt bilen er over auktion til et at de firmaer, der har specialiseret sig i reeksport over landegrænserne.

Mange muligheder

Eksempler på udgifter:

6/2006 Volvo V50 1,6 D,
215.000 km - 1,97 kr/km
4/2003 Audi A4 1,9 TDI Avant,
326.000 km – 2,26 kr/km
12/2005 Opel Vectra 2,2 st.car,
112.000 km – 2,61 kr/km
10/2002 Volvo V70 2,4 st.car,
190.000 km - 2,62 kr/km.
02/2003 BMW 316 1,8 4d,
102.000 km – 2,65 kr/km
Ny Renault Clio III 1,2 TCe Expression,
101 hk– 2,28 kr/km

FORUDSÆTNING: Bilerne ejes i fire år, hvor værditab, finansiering, brændstof og ejerafgifter er medtaget. Service og reparationer er ikke medtaget.

Kilde: Bilpriser.dk

Guide: Brugte luksusbiler til spotpris

30-05-2011: Finanskrisen har gjort drømmebilen billigere. Jo højere nypris, jo mere kan der spares. Læs artikel

Test: Her er de sikreste biler

23-11-2009: Kun 27 biler fra årgang 2010 har fået topkarakter i ny amerikansk crashtest, der stiller større krav til bilernes tagkonstruktion. Læs artikel

Nyhed: Se forsikringsselskabernes yndlingsbiler

18-11-2009: Forsikringsselskaberne er langt fra ligeglade med, hvilken bil du køber. Læs artikel

Nyhed: Fiat-chef: Kun seks bilmærker om få år

09-12-2008: Det vil kræve en årsproduktion på 5,5 mio. biler at overleve, mener Sergio Marchionne. Disse mærker kan overleve - se om dit bilmærke er iblandt. Læs artikel

Nyhed: Biltyve kører tysk

20-10-2009: Statistik: Især Mercedes er det foretrukne bilmærke, når biltyvene har behov for at transportmiddel. Læs artikel
Læs også
Loading...
Mest læste
Loading...