Find mere om:
Se mor – uden hænder | bil.guide.dk

Se mor – uden hænder

Hvor langt er vi egentlig med den førerløse bil? Spørgsmålet er ikke, om den kommer, men mere hvornår – og i hvilken form.

Førerløs bil. At køre bil uden hænder på rattet. Tankerne ryger flashback til scener fra stort set alle science fiction-film, der er produceret.

Den førerløse bil er unægteligt altid blevet forbundet med fremtiden, men hvornår kommer denne ”fremtid” egentlig. Og vil den, når det kommer til stykket, overhovedet inkludere det førerløse automobil?

Spørgsmålet er måske mere relevant nu end nogensinde før. Hollywood vil givetvis fortsat portrættere fremtiden med en høj grad af automatiseret betjening af alt lige fra køkkenmaskiner til biler, der altså kan tænke, agere og efterfølgende handle hensigtsmæssigt, så helten kommer sikkert frem til sin destination. For det handler i høj grad om sikkerhed i virkelighedens førerløse biler. Men hvor langt er bilindustrien så med udviklingen?

Fremtiden er på vej

Set fra det berømte helikopter-perspektiv er den internationale bilindustri nået langt med udviklingen af biler, der gør brug af automatiseret kørsel. Læg mærke til formuleringen ”automatiseret kørsel” til forskel fra ”den førerløse bil”.

Når der tales om automatiseret kørsel, bruges begreberne ”helt” eller ”delvist” ofte. Se de to som en sammenhæng. Vi skal først nå et punkt, hvor den delvist automatiserede kørsel virker upåklageligt, før vi kan implementere den til fuldautomatisk bilkørsel – eller bare helt automatiseret kørsel.

B972101364Z.1_20151007165803_000+G16OBGPI.1-0.jpg

Realistisk set lander vi givetvis et sted midt imellem, men indtil det sker, vil vi allerede fra nu se rigtigt mange nye teknologier, der finder vej ind i vores biler.

Et af de bilmærker, der forsker og investerer heftigt i udviklingen af den førerløse bil, er Audi. Mærket er engageret i initiativet "Kooperatives Hochautomatisiertes Fahren" (Ko-HAF), og projektarbejdet omfatter forskellige områder fra simuleringer på computeren til testkørsler på afspærrede områder og senest på offentlige veje.

Førerløs Audi slog bil med racerkører

Ud over Audi deltager andre tyske bilproducenter, underleverandører og universiteter i projektet. At forskningen støttes af det tyske økonomi- og energiministerium understreger blot seriøsitet i det arbejde, der udføres. Det underliggende mål er at kunne pakke trafikken tættere sammen og dermed øge mobilitetsstyrken og undgå unødige køkørsel og deraf spildtid.

Audi og BMW er først

Audi er et af de førende bilfirmaer i udviklingen. Og ikke langt fra Audis hovedsæde i Ingolstadt har også BMW fundet anvendelse for nogle af de nye teknologier i deres kommende 7-serie, der har verdenspremiere om kort tid.

B972101364Z.1_20151007165803_000+G16OBGPV.1-0.jpg

Luksusmodellen fra BMW kan som den første serieproducerede bil i verden selv parkere. Dette giver mulighed for at parkere bilen i garage og parkeringsbåse med begrænset plads – uden nogen ved rattet. Bilen kan manøvreres frem og tilbage med BMW Display Key.

Systemet er en avanceret videreudvikling og næste skridt i de parkeringsassistent-systemer, vi kender fra f.eks. Ford og Toyota, hvor bilen hjælper os med at udføre en parallelparkering.

Også hos Audi vil flere af teknologierne være standard fra næste generation af luksuslimousinen Audi A8. I første omgang vil de nye systemer kunne overtage kørslen ved parkeringsmanøvrer, ligesom det er tilfældet hos BMW, eller ved køkørsel på motorveje med op til 60 km/t., hvilket er nyt.

Bosch arbejder med

En meget stor del af udviklingsarbejdet bag de nye teknologier og assistentsystemer, som den førerløse bil kræver, sker i tæt samarbejde med den tyske teknologivirksomhed Bosch.

B972101364Z.1_20151007165803_000+G16OBGOM.1-0.jpg

B972101364Z.1_20151007165803_000+G16OBGPA.1-0.jpg

Ved et besøg hos Bosch tidligere på året erkendte firmaet dog, at transaktionen fra den nuværende delvist automatiserede kørsel til helt eller næsten-helt automatiseret kørsel er et stort skridt, som kræver mange års forberedelse og planlægning.

Og ligesom Audi har Bosch naturligvis også en 100 pct. førerløs bil, som de med glæde viser frem. Det er en Tesla Model S. Men inden bilen kunne køre selv, måtte Bosch skille den ad og bruge flere end 1.000 arbejdstimer på at udstyre den med 50 nye radarer og sensorer, der sammen med avancerede computerenheder medvirker til, at bilen nu er selvkørende.

Ét er dog at have en førerløs bil, der i et kontrolleret miljø kan køre en på forhånd programmeret strækning ved en på forhånd fastlagt hastighed. Det er straks noget helt andet og meget mere vanskeligt at integrere en førerløs bil – eller blot nogle af dens systemer – i et moderne samfund, hvor individer, uforudsigelighed og retten til fri vilje hersker.

Mange udfordringer venter

En af mange udfordringer er f.eks. kortlægning af vores vejnet. Derfor har Bosch indgået et samarbejde med hollandske TomTom, der primært skal sikre, at vejnettet, som de selvstyrende og selvkørende biler i fremtiden skal navigere rundt på, er så detaljeret og præcist beskrevet som overhovedet muligt. Og mens Bosch står for systemudviklingen og kravspecifikationerne, vil det som udgangspunkt være TomTom, der udarbejder de nye kort.

For mens et klassisk navigationsanlæg tager forbehold for rækkefølgen af veje, skal de mere autonome systemer kunne beregne, hvilken vognbane bilen kører i, og analysere objekter omkring bilen.

Sådan kører den selvkørende bil

»Inden udgangen af 2015 vil vi have nye, meget nøjagtige kort over alle motorveje og motorvejslignende veje i Tyskland for automatiseret kørsel,« udtaler Dr. Dirk Hoheisel, der er en del af ledelsen hos Bosch.

Navigationen til autonom kørsel skal også håndtere data om trafikskilte, fartbegrænsninger og 3D-informationer om vejgeometri, altså kurver og hældninger. Med de informationer kan en bil eksempelvis selv beregne, hvornår den må og kan skifte vognbane.

Kortlægning og vejruter er blot ét af de problemer, som den selvkørende bil skal styre fri af. Ifølge Bosch vil hovedparten af de teknologiske udfordringer dog være løst inden udgangen af dette årti. Og i 2020 vil biler med den nyeste teknologi i princippet være i stand til selv at køre fra motorvejens nedkørselsrampe og hen til den ønskede afkørsel.

Audi-teknik allerede nu

Den centrale del i de fremtidige systemer til selvkørende biler, som Audi udvikler, er den såkaldte førerassistent-styreenhed, forkortet zFAS. Denne mastermind er udstyret med topmoderne, højtydende processorer og vil i nær fremtid trin for trin blive indført i det almindelige modelprogram. Audi har udviklet kommandocentralen sammen med internationalt førende teknologipartnere, og enheden forventes i produktion inden for to år.

B972101364Z.1_20151007165803_000+G16OBGPC.1-0.jpg

I den nærmeste fremtid vil de selvkørende biler fra Audi desuden i samspil med Audi-connect være i stand til hele tiden at tilegne sig informationer under kørslen. De data, som zFAS-boardet beregner, ledes via mobilnettet til en it-backend i skyen. Den bearbejder dataene med algoritmer og den kunstige intelligens og sender dem herefter tilbage til bilen.

Big data overtager bilerne

Så alt i alt: Ja, den førerløse bil kommer. Men helt som i science fiction-film bliver den næppe. Megen af den teknik, der er nødvendig for den førerløse bil, har vi allerede – først og fremmest forskellige former for automatiserede bremser. Næste skridt er lige om hjørnet. BMW lancerer

Højdepunkter hos Audi

  • Oktober 2014: En førerløs Audi RS 7 Sportback kører en omgang i racerbilstempo på Formel 1-banen i Hockenheim.
  • Februar 2015: Den samme Audi A7 kører på offentlig vej fra Stanford i Silicon Valley via Bakersfield til Consumer Electronics Show (CES) i Las Vegas.
  • Maj 2015: Også i forbindelse med CES Asia i maj 2015 havde journalister mulighed for at opleve kørsel uden fører – i den tætte trafik på motorvejen ved Shanghai.
  • Juli 2015: En videreudviklet Audi RS 7 Piloted Driving Concept kørte en række hurtige omgange på Sonoma Raceway i Californien.

Nyhed: Denne Audi kan blive et hit i Danmark

08-03-2016: Audi er klar med den nye Q2, der bliver et eksklusivt bud i den mindre klasse for højbenede biler. Læs artikel

Nyhed: E-tron quattro viser fremtidens Audi-design

15-01-2016: I efteråret blev Audi e-tron quattro vist for første gang som en ren elbil. Og nu er samme bil klar i en ny udgave, denne gang som brintbil med navnet Audi h-tron quattro. Fremtidsteknik står i kø. Læs artikel

Nyhed: Højteknologisk konceptbil fra Audi

13-06-2015: Ny elektrisk biturbo, som er med til at give 600 hk i femcylindret benzinmotor, vises i konceptet Audi TT Clubsport. Læs artikel

Test af Audi RS Q3 2,5

02-01-2015: Premiere: Audi er efter årsskiftet klar med ny version af Q3. Motorerne går længere på literen, men moderne autobrems er dog stadig ikke en mulighed i Audi Q3. Læs artikel

Nyhed: Audi klar med elektrisk turbolader

05-07-2014: Kompressor på turboladeren skal hjælpe Audier til lavere forbrug. Læs artikel
Læs også
Loading...
Mest læste
Loading...