Anmeldelse:
Anmeldelse: 6 out of 6
Find mere om:
Test af Frankia I 8800 QD/Car Smart Royal.. | bil.guide.dk

Vild luksus i autocamperen

Autocampere er en dyr drøm for de fleste. Frankias store modeller indbegrebet af luksus.


Det handler om image og drømme, når vi kigger på autocampere hos forhandleren. For langt de fleste kigger, savler - og ender med en underskrift på en mere fornuftig campingvogn. At man får meget mere for pengene i campingvognen gør udslaget for de fleste. Og oven i den betragtning skal lægges den årlige ejerafgift for en autocamper på danske plader. Hvis man vil udleve drømmen om det frie liv i autocampere, kan man som mange andre vælge at benytte sig af de løsninger, hvor man køber bilen uden afgift i Tyskland og lader den stå her, når man ikke skal ud og opfylde drømme. Det har naturligvis sine økonomiske fordele, men tager også lidt af det impulsive ud af autocampere, når man ikke blot kan gå ud og dreje nøglen og køre af sted i Danmark mod oplevelserne.

Tæt på drømmen

Øverst på drømmestigen ligger mærker som Hymer, og så kan de fleste autocamper-freaks nok ikke undgå en gang imellem at ønske, at de boede i USA. Her kan de helt store drømme udleves med båd på taget, fem-seks mountainbikes på bagklappen og en SUV på slæb efter bussen, der har alt i udstyr og flere badeværelser. Det tætteste danske RV-drømmere kommer på de helt store modeller er eksempelvis Frankia I 8800 QD, som bygger på et MAN-chassis og kan bygges helt efter kundens ønsker til aptering og indretning. Modellen er udstyret med en såkaldt hækgarage, hvor der er plads til en lille Smart eller en anden bil, som man selv specificerer, når man bestiller drømme-Frankia'en, der så leveres ca. seks måneder senere. Er der tale om en standard-camper, kan bilen leveres på 2-3 måneder. »Det er naturligvis ikke mange, der køber autocamper i denne klasse, men vi sælger alligevel nogle stykker hvert år til kunder, der typisk er lidt oppe i årene, og hvor børnene for længst er fløjet hjemmefra«, siger direktør Niels Brændekilde, NBC ApS, der står for importen.

Syv voksne om bordet

Der er tale om en dobbeltbundet camper i busstørrelse. Køretøjet koster over 2 mio. kr., hvis der skal danske nummerplader på. Dertil kommer ekstraudstyr, som på den viste model løber op i 240.000 kr. For den sum får man en vild luksus-camper, hvor man fint kan sidde syv voksne omkring spisebordet. Kvaliteten i produktet betyder, at sider og tag er opbygget i glasfiber til helårsbrug. Opbygningen er med luftaffjedring på bagakslen, så man kan sænke bagenden, når man skal køre sin bil op ad sliskerne og ind i bagenden på autocamperen. Det sidste stykke trækkes bilen op med et elektrisk spil, der selv stopper, når bilen er helt på plads!

Kan tilpasses alle

Det tekniske udgangspunkt for køretøjet er en Man 8.220. Trækkraften er på 220 diesel-hestekræfter, der leveres gennem en halvautomatisk gearkasse med TipMatic-skifter. Har man brug for mere power, kan bilen fås med endnu mere effekt. De mindre Frankia-modeller bygges på Fiat, Mercedes-Benz eller Iveco-platforme. Frankia I 8800 QD - Car Smart er indrettet til 5 personer med central dobbeltseng i bagenden samt en dobbeltseng i alkoven, der elektrisk kan sænkes ned. Har man brug for flere sovepladser, kan vinkelsiddegruppen redes op til en pæn enkeltseng. Som i rigtige busser er de to store pilotsæder naturligvis med polstret armlæn. Sæderne kan drejes om til bordet i kabinen, hvor de så bliver en integreret del af beboelsen. Begge sæder er naturligvis med luftaffjedring. Mulighederne for at individualisere bussen er mange, og i det eksemplar, som vi har prøvesiddet, var Frankia'en udstyret med elektriske metalgardiner i forruden, to klædeskabe samt to højskabe midt i vognen. En lidt pyntesyg glasvitrine med sokkel til fladskærm - som kan trækkes ud, sænkes ned og drejes rundt - var også monteret. I venstre side er der separat brusekabine, og i højre side er der toiletrum med et keramisk, svingbart Thetford-toilet med elektrisk skyl og udvendig tømning samt en håndvask. En smart detalje er en svingbar væg, så man kan få et stort kombineret badeværelse/påklædningsværelse. Har man mod på en gang madlavning, er køkkenet naturligvis veludstyret med dobbeltvask, tre gasblus, en elektrisk kogeplade og kombiovn samt emhætte. Køleskabet napper 150 liter og har indbygget 24 liters frostboks med et system, der automatisk vælger 24V/220V eller gas.

Frankia I 8800 QD/Car Smart Royal Class

  • Antal personer: 5
  • Konstruktion: Bygget på Man 8.220
  • Automatgear: TipMatic
  • Længde: 8,85 meter
  • Bredde: 2,38 meter
  • Højde: 3,53 meter
  • Totalvægt: 7.500/8.000 kg
  • Egenvægt: 6.420 kg
  • Vandtank: 150 liter
  • Spildevandstank: 260 liter
  • Pris: Fra 1.910.100 kr.

Udvalgt ekstraudstyr

  • Lydpakke inkl. 19” TV, sat-antenne samt 5-kanals surround m.m.: 58.500 kr.
  • 3-punktseler til alle pladser: 26.570 kr.
  • Differentialespærre: 6.510 kr.
  • Opvejning inklusive luftaffjedring: 14.100 kr.
  • Totalpris: 2.150.120 kr.
  • Årlig ejerafgift: 12.580 kr.


Test af Hymer Exsis - i Fiat

15-04-2012: Tyske Hymer er kendt for store og tunge campere. Den nye model Exsis-i er et lettere bud. Læs artikel

Test: Originalen fra Bürstner leverer varen

04-08-2012: Bürstner var hurtig med prisvenlige campere. Ixeo Time 650 har plads og rimelig finish. Læs artikel

Test af Hymer Carado T348

18-05-2012: Autocampere fra tyske Hymer er dyre. Men Hymer har også deres billigere Carado-serie. Læs artikel

Test af Knaus Sky I 650 LEG

05-05-2012: Det tyske firma er tilbage med nye campingvogne og en camper, der ligner et stærkt udspil. Læs artikel

Test af Adria Matrix M 680 SP

11-03-2011: Den nye Adria Matrix en autocamper, der får opmærksomhed på motorvejen og på campingpladsen. Læs artikel
Læs også
Loading...
Mest læste
Loading...