Find mere om:
Guide: Tre genveje til en brugt herrebil | bil.guide.dk

Guide: Tre genveje til en brugt herrebil

En sjov brugt bil behøver ikke være dyr eller kedelig. Her er tre muntre indslag fra 25.000-200.000 kr.

Hvorfor køre i en kedelig bil, når man kan få en brugt drømmebil (eller noget, der ligner) for de samme penge?

Med dét udgangspunkt har den nye bog ”Brugte Drømmebiler” samlet nogle af de sjoveste luksus- og muskelbiler på brugtmarkedet i Danmark, suppleret med en række artikler om at købe og holde dem kørende.

Det er Bil Magasinet, der står bag værket, og redaktør Steen Bachmann har udvalgt tre sjove brugte biler, der spænder vidt rent prismæssigt.

Specialbiler er efterspurgte

BilBasen har de seneste 12 måneder oplevet en stigning i antallet af tilbud på de helt specielle modeller, og det gælder ikke kun muskel-limousinerne, men også sportsvogne og cabrioleter.

Det er et meget begrænset marked, som er præget af flexleasing og splitleasingtilbud, og priserne er højere, end man måske forventer, fordi netop leasingkoncepternes udbredelse har støvsuget markedet for den type biler. Den gode nyhed er så, at selskaberne og forhandlerne er gode til at tage bilerne hjem til Danmark, når der er efterspørgsel – og det er der, siger markedsanalytiker Jan Lang.

Brugt Postmand Per-bil i høj kurs

Det koster at fyre med mahogni, og det koster at køre i highend-bilerne. Det er ikke billigt at skrue på en avanceret V8-turbomotor med 400 hk. Er det driftsomkostninger, som er afgørende, ville jeg vælge en nyere Porsche 911 eller den forrygende BMW M5 E39 med 400 hk.

Brugte Drømmebiler 2015, 180 s., af Steen Bachmann, Benjamin Media, fås på tankstationer, i kiosker og på bilmagasinetoutlet.dk

Den billige M3


200.000-250.000 kr. BMW M3 (E36), årg. 1992-98.

M3 E36 er M-familiens sorte får. Anden generation af BMW M3 fra 1992 har aldrig fået samme kultstatus som den originale, men hvis du er ligeglad med det, er det en billig genvej til en ægte M-bil.

B972041503Z.1_20150728102454_000+GP0M7MR7.2-0.png

Ved debuten havde den en 3-liters maskine med 286 hk. Motoren var koblet til en femtrins gearkasse. Puristerne var ikke glade, for M3 var blevet tungere, og der var ingen brede skærme. Men M3 E36 var populær. M3 E36 udgik af produktion i 1998, og siden da er en stor del af bilerne blevet skamtunet, gejlet og kørt i sænk. Det er svært at finde en original.

Den billigste vej til en ægte M3 er en tidlig E36 Sedan med en 3-liters motor. Den mest eftertragtede er en senere Coupé med 3,2-liters motor, der både virker på ind- og udstødningssiden. Det er med til at hæve effekten til 321 hk ved 7.400 o/min. Samtidig er her større bremser, en hårdere undervogn samt en sekstrins gearkasse. Den sekscylindrede motor er en perle, men undersøg nøje VANOS-systemet. Er det i stykker, larmer og klaprer det som en dieselmotor. Problemet løses med nye pakninger, men det tager næsten en del dag for en mekaniker og er dyrt.

Bremserne er fine til normalt brug, men bør opgradres til Track Days.

Få undersøgt bagvognen specielt, da flere af leddene og bøsningerne er svage, hvilket kan føre til slaskede køreegenskaber. E36 er også kendt for svage bærekugler og -arme.

Ingen store rustproblemer

Heldigvis lider bilen ikke af ekstreme rustproblemer, men hvis der ikke er passet på den, kommer der rust. Eksemplarer fra starten af 1996 har lettere døre i aluminium. Sikkerheden er aldrig blevet bedømt af Euro NCAP. Til gengæld er det vigtigt, at man endelig ikke køber for billigt, men helst vælger at købe gennem en BMW-ekspert, der kan guide dig til den rigtige bil.

Gentleman-ekspressen


150.000-200.000 kr. Jaguar XK, årg. 1996-2006.

Da jeg parkerer den racinggrønne Jaguar og ser den i profil, slår det mig, hvor elegant den egentlig er. De slanke linjer har aner tilbage til verdens smukkeste bil, Jaguar E-type, og alderen har kun gjort Jaguar XK smukkere. Intet afslører, at stregerne blev skabt i efteråret 1991 for næsten 25 år siden.

B972041504Z.1_20150728102519_000+GP0M7MR5.2-0.png

Hvis du skal have en smuk bil til 200.000 kr., og alle andre ønsker er sekundære, behøver du ikke lede videre: Den er her. Jaguar XK deler undervogn med Aston Martin DB7, og når man ser den, forventer man en stram, sportslig optræden på de små snoede og kuperede sogneveje.

Det kunne ikke være mere forkert. XK optræder som en ældre Jaguar med kompetente, men bløde og duvende bevægelser (fotografen bruger ordet ”træt” om undervognen, men det vil jeg ikke være bekendt).

Jaguar’en har en godmodig og støjsvag fremfærd pakket ind i et sensuelt design og med V8-lyd. Kabinen er et orgie i lyst læder og træ, der fremstår i fin form.

Lækker kabine

Åbn den lille dør i førersiden med rammeløs rude, sæt bagdelen ned i den lave, velstøttende stol (testbilen har sportsstole som ekstraudstyr), og kæmp så med at få benene ind over den høje dørkarm.

Smæk døren (den har et fint dæmpet smæk), og du er omgivet af velduftende læder og valnøddeindlæg og -paneler. Rattet er tilpas tykt, men langt fra elegant udformet, og knapperne på rattet kunne jeg godt undvære – de ligner noget fra en ældre Mondeo og lever ikke op til luksusstilen.

Ikke hurtig

Den 4-liters motor springer i gang med det samme med en dæmpet V8-bas, og så er det ellers bare at sætte gearstangen i “D” og lade Jag’en snige sig ud i trafikken. Den er ikke så hurtig, som den ser ud, men sparker du speederen helt i bund, så det femtrins automatgear fra ZF går et gear ned, rykker den ganske kvikt, når motoren når over 5.000 o/min.

Ældre Jaguar-biler har et ry for at bryde sammen i tide og utide på grund af utallige tekniske defekter af enhver tænkelig art. Ifølge ejeren af den grønne XK fra 1998 har der ikke været større reparationer eller uventede udgifter på bilen i løbet af de to år, han har ejet og kørt i den, men på jaguarforums.com kan man følge mange ejeres kamp mod genstridig elektronik og talrige småfejl.

En gammel kriger


25.000-50.000 kr. Mercedes-Benz E-klasse (W124), årg. 1984-1995.

Drømmer du om en stor Mercedes med seks cylindre og automatgear, skal du have en E-klasse fra 1980’erne. W124 er i bund og grund bundsolid og fås fra 10.000 kr. for en 200 E med fire cylindre og manuelt gear, men skal det være, skal den være med automatgear og gerne seks cylindre for den dejlige beroligende buldren. Både de fire- og sekscylindrede benzinvarianter kører 8-10 km/l i praksis.

B972041505Z.1_20150728102548_000+GP0M7MR4.2-0.png

Steen Bachmann købte sin 300 E aut. på billedet for to år siden og kører 10.000 km om året i den. Den er importeret fra Schweiz og ikke så plaget af rust som de fleste W124’ere, men uanset hvor solid en bilmodel er, så skal ALT skiftes efter 27 år på vejene. Han regnede med at skulle bruge 10.000 kr. om året i reparationer for at holde den kørende, men det rækker ikke, og han er nærmere 25.000 kr. Alt fås på 24 timer, og delene er billige, men køber du så gammel en bil, må du være indstillet på bøvl og værkstedsdage.

Den dag, fornøjelsen ved at køre i bilen overstiges af ængstelsen for, hvad der nu er galt, og hvor den dér nye lyd stammer fra, må den udskiftes. Bachmann er ikke nået dertil, og den gamle kan stadig rykke fra 140 til 180 km/t. hurtigere end de fleste nye biler. Glem dieselerne, der er dyre i vægtafgift.

Pris og efterspørgsel

Man får kastet W124 i nakken som brugtbiler, og de koster fra ingenting og op til 250.000 kr. for den sjældne 500 E. Køb endelig ikke for billigt. Bemærk, at dieseludgaverne er usælgelige på grund af den høje vægtafgift. W124 er yderst komfortabel, så længe det går ligeud, men krænger som en færge, når vejen drejer. Eftermonteret sportsundervogn kan anbefales, hvis du skal køre med campingvogn. Den 3-liters rækkemotor er uopslidelig og kan køre en mio. km eller mere, hvis bare den får olie. Det samme gælder det solide automatgear.

Kåring: Her er årets bedste brugte bil

Interiøret er solidt og holdbart, men sædebunden og sikkerhedsselerne er ofte slidte, men man kan købe nye dele.

BMW M3

Pris og efterspørgsel

  • På en liebhaverbil som en ældre original M-bil, er regel nummer ét: Køb endelig ikke for billigt.
  • Vi anbefaler at købe bilen gennem en BMW-ekspert, der vil kunne guide dig uden om mange sorger og bekymringer.

Jaguar XK

Pris og efterspørgsel

  • Der er en lille håndfuld XK til salg i Danmark, og det er muligt at finde en bil i god stand.
  • Er Jaguar XK din drømmebil, bør du nok være i familie med, eller alliere dig med, en mekaniker med kendskab til mærket.

Mercedes Benz E-klasse

Pris og efterspørgsel

  • Man får kastet W124 i nakken som brugt, og de koster fra ingenting og op til 250.000 kr. for den sjældne 500 E. Køb endelig ikke for billigt.
  • Bemærk, at dieseludgaverne er usælgelige på grund af den høje vægtafgift.

Nyhed: Få dyr vogn til "få" penge

11-03-2011: Aldrig har det været billigere at få en direktionsvogn. Men store udgifter lurer om næste sving. Læs artikel

Nyhed: Priskrig i businessclass

17-05-2015: Jaguar XE. Englændernes angreb på først og fremmest BMW 3, men også på Audi A4 og Mercedes C. Læs artikel

Test af Audi, BMW, Mercedes og Jaguar i direktørklassen

20-10-2013: Her er det oplagte felt af direktørbiler til rundt regnet 1 mio. kr. – det bedste fra tre tyskere og en englænder. Læs artikel

Test af BMW 525d Sedan, Mercedes-Benz E 250 CGI, Jaguar XF 3,0 D V6 Luxury

24-09-2010: 5-serien og E-klassen fra BMW og Mercedes og en nærmest chokerende god joker, Jaguar XF. Læs artikel

Nyhed: Verdenspremierer over hele verden

04-12-2013: Lige nu på én og samme gang kører to internationale biludstillinger, Los Angeles Auto Show i Californien og Tokyo Motor Show i Japan. Begge shows med flere verdenspremierer. Læs artikel
Læs også
Loading...
Mest læste
Loading...