Find mere om:
Test af Citroën C3 Picasso | bil.guide.dk

Pikant Picasso

Masser af lys og luft i Citroëns nye kompakte crossover, C3 Picasso, der er lidt af en multikunster. Men vælg motor med omhu.

Biler er brugskunst. Og design betyder mere end nogensinde. Det ved bildesignerne, og det er mange bilkøbere også ved at opdage.

Derfor vælter det frem med sprælske biler med her-kommer-jeg-attitude. Og den nye Citroën C3 Picasso, som netop er præsenteret i Barcelona, er helt i tråd med tidsånden.

Det er ikke alene en bil, som trods en kompakt længde på godt fire meter, byder på finesser som en fransk artist. Den har også X-faktor af en kaliber som divaen Brigitte Bardot i sine velmagtsdage.

C3 Picasso er en af den helt ny type kompakte og vovede biler, der også tæller Kia Soul og modeller in spe som Toyota Urban Cruiser, Skoda Yeti og Nissan Cube.

Med en startpris fra omkring 200.000 kroner for en benzin på 95 hk ligger C3 Picasso allerede lunt.

Ud over skarptskårne linjer for og agter hedder opskriften masser af lys og luft. Citroëns designkomet Carlo Bonzanigo har nemlig skabt en kabine med en ekstra karnap ved A-stolpen, der giver et vidvinkel-format, som kun findes bedre i din lokale biograf. Den kaster dagslyset ind, og gør udsynet til trafikken bedre.

Bag rattet kommer det luftige look til sin ret. Det flade instrumentbord med sine centralt placerede digitale instrumenter giver nemlig MPVfornemmelse, mens det højtplacerede gearskifte og selve displayet ligger de helt rigtige steder for hænder og øjne.

Den høje kørestilling rammer et sted mellem en personbil og Citroëns egen familie-container, Berlingo. Og der er masser af højde bag rattet, hvor vi sidder rigtig godt. C3 Picasso byder også på en finish, som med blød plastik instrumentbord og lækre klikkende kontakter, løfter modellen ud over den ellers rustikke familie-flytter klasse.

Bagsæderne kan rykkes op til 15 centimeter i længderetningen. Med sæderne helt tilbage er der pæne 385 liters bagagerum, mens det bliver øget til 500 liter, hvis bagsædet køres fremad. Det er en indretning, som vil tilfredsstille de fleste.

Franskmændene byder også på en bagagerumsbund, der kan placeres i flere højder. Og hvis bagsæderne fældes ned, flyttes en lille klap. Og voilá, så er der et helt plant bagagerum.

MPV-fornemmelse

På vejen er C3 Picasso et ganske behageligt selskab, der giver indtryk af at køre i en større bil. Men det er bestemt ikke ligegyldigt, hvilken motor, du vælger. Affjedringen er nemlig forskellig, og giver modelprogrammet to personligheder.

I første omgang får vi en 1,4 liters benziner på 95 hk, der er udviklet sammen med BMW, og franskmændenes egen 1,6 liters diesel på 109 hk.

Vi tør vove, at benzineren dækker behovet for de fleste. Især, hvis man mest bevæger sig i og omkring byerne. Den 1370 kilo tunge Picasso kører 14,7 km/l, hvilket dog ikke er imponerende. Men den er rimelig fleksibel og følger hæderligt med i bytrafikken. Pendlere og langturs-farere vil med fordel kunne sætte en merpris på en snes tusinde kroner i den mere momentstærke diesel, der klarer 20,4 km/l og som byder på en mere ubesværet acceleration.

Men, der er forbehold. Mens vores benziner har en ganske fast affjedring, er det en anden sag med dieselen. Den tungere motor, som trykker på forakslen, har tvunget teknikerne til en anden, mere blød og gyngende affjedring, som er behagelig, når vi kører lige ud, men i skarpe sving ikke ligefrem gør C3 nogen tjeneste.

Skygger irriterer

Begge de motorer, som kommer til landet, nyder ellers godt af, at teknikerne har pakket mekanikken bedre ind og brugt tykkere lyddæmpende glas. Ved motorvejsfart begynder drivhusglassene foran dog at møde modstand, og vinder hvisler.

Designet er dog langt fra fejlfrit. En C-stolpe, der kan skjule et helt regiment af fremmedlegionen giver ikke anledning til jubel, og et gimmick med speedometret, som illumineres af dagslys, er godt tænkt, men de flimrende solskygger irriterer. Samtidig er det synd, at C3 Picasso ind til videre kun tilbydes med koncernens gennemprøvede, men spaghettislaskede femtrins gear.

C3 Picasso tilbydes udelukkende i en speciel dansker-version af mellemudstyret niveau II med en ganske omfattende liste. Det kan suppleres med flere pakker, bl.a. et panorama- glastag, som er med til at forstærke den megen lys og luft. Noget, som der forhåbentlig er mere af, når Citroën C3 Picasso søsættes herhjemme inden udgangen af april.

Citroën C3 Picasso VTi 95 Niv. II

Overblik

Pris: Cirka 200.000 kr.

(Hdi 110: Cirka 220.000 kroner)

Forbrug km/l: 14,7 (Fabriksopgivelse)

CO2/km: 157 gram

Sikkerhed: Ej Euro NCAP-testet

Garanti. 2 år

L/H/B: 408/173/162 cm.

Akselafstand: 254 cm.

Ydelse: 95 hk/6000 omdr.

Motor: Fircylindret benzinmotor på 1,4 liter

Moment: 135 nm/4000 omdr.

Topfart: 178 km/t.

Køreklar vægt: 1376 kg

0-100 km/t: 12,2 sekunder

Bagagerum: 385-500 liter.

Udstyr og motorer:

VTi 95 – 95 hk benziner, HDi 110 FAP Airdream (med partikelfilter)-109 hk diesel HDi 90 og VTi 120 kommer i første omgang ikke til Danmark.

Grundudstyr:

Niveau II: Længdejusterbart bagsæde, selealarm på alle fem pladser, multijusterbart rat, aircondition, fartpilot, varme i forsæder.

Udstyrsmuligheder:

Klimapakke: Automatisk klimaanlæg, regnsensor, bak-sensor, læderrat mv. Glastags-pakke.

Kort og godt:

Citroën C3 Picasso er et forfriskende bud i en klasse, vi helt bestemt vil se mere til. Og til en fornuftig pris. Spørgsmålet er så bare, hvor mange i realiteten, der vælger de nye crossover-typer frem for en klassisk stationcar, som trods alt er mere rummelige.

Test: Kassebilerne kommer

20-10-2009: En sværm af funky, farverige og firkantede biler er på vej. Læs artikel

Test: Stor test: 13 firmabiler til lyst og last

08-05-2014: Nye firmabiler er rullende kontorer og alt, hvad en moderne forretningsmand m/k kan forlange. Benhård konkurrence giver lav beskatning og ekstra højt udstyrsniveau i de nye modeller. Christian Schacht, redaktør på JP Aarhus Motor, har testet biler siden 1997 og gennemgår her 13 aktuelle businessmodeller i den klassiske størrelse. Læs artikel

Nyhed: Her er de mest populære biler

20-10-2009: Selvom vi spinker og sparer som aldrig før, trillede knap 10.000 flunkende nye biler ud på landevejene i september. Her er top 20-modellerne. Læs artikel

Test af Suzuki Alto

20-10-2009: Sikkerhed: Der er drøje hug til Suzuki Alto i ny crashtest. FDM kalder resultatet uhørt dårligt. Læs artikel

Nyhed: VW-gruppen blev den store taber

20-10-2009: Både Volkswagen, Seat og Skoda tabte salg og markedsandele i 2008. Læs artikel
Læs også
Loading...
Mest læste
Loading...