BMW 1-serien årgang 2015, der som nu kommer i både 3- og 5-dørs versioner. Verdenspremiere i begyndelsen af marts.
Den kommer bare til at hedde 116d ED i hverdagen. For hvem kan huske det komplette, officielle navn, der er BMW 116d EfficientDynamics Edition? Og man skal i øvrigt også huske, at der ikke er ordmellemrum mellem Efficient og Dynamics til forskel fra mellem Dynamics og Edition. Derfor: 116d ED.
Faceliftet C4 klarer op til 30,3 km/l
Men netop den version af den faceliftede BMW 1-serie er på vej over i historien, for den har et forbrug svarende til lige knap 30 km/l, helt præcist 29,4 km/l if. EU-normen. Og på trods af det runder den nye spare-1’er de 100 km/t. på lige godt og vel 10 sekunder. Og den skarpe indstyring og den BMW-typiske vægtfordeling på 50:50 har den jo fortsat.
Dermed er det den mindste og den mest sparsommelige diesel, der er den mest interessante variant i rækken af BMW 1-serie årgang 2015, der får officiel verdenspremiere på den kommende udstilling i Genève.
Motorprogrammet er opdateret med nye 3- og 4-cylindrede motorer, som sikrer endnu lavere brændstofforbrug og CO2-udledning. Alle motorer har TwinPower Turbo-teknologi og opfylder EU6-normen. Den nye 1’er kommer med sekstrins, manuel gearkasse, og som ekstraudstyr kan vælges ottetrins Steptronic automatgear (standard på BMW 125d, BMW 120d xDrive og BMW M135i xDrive).
Automatgearkassen er linket til data fra navigationen for at optimere gearskiftemønsteret (navigationsanlæg er ekstraudstyr). Led-kørelys bliver standard, og baglygterne er fornyede til ”L-formen”, som er så karakteristisk for BMW.
Flot Seat sparer på cylindrene
Instrumentbrættet er opfrisket med 6,5-tommer skærm, og BMW iDrive er standard. Bilen kan individualiseres med Sport Line, Urban Line, Advantage-pakke samt M Sportspakke.
Priserne bliver først offentliggjort, når bilen har verdenspremiere – den nuværende 1’er begynder ved 340.000 kr.