Find mere om:
Køreglæde for alle leasingkronerne | bil.guide.dk

Køreglæde for alle leasingkronerne

Hvis man vil have en køreglad bil, men er bange for udgifterne, er der god fornuft i leasing.

Den pure køreglæde. Den af og til drengede begejstring over at mærke, at bilen er pokkers god til at suse ind i et sving og til at køre ad landevejen og motorvejen med næsten direkte kontakt mellem asfalt og hænder. At mærke og vide, at bilen er klar til at reagere på ethvert input fra køreren - med rattet, med speederen, bremsen og gennem gearkassen.

Dét er den type køreglæde, vi stiller skarpt på i dag. Eller dynamik, som vi også siger.

Køredynamik. Det er et af bilverdenens buzzwords lige nu. Sammen med CO2, underforstået lav CO2. Lavt CO2-udslip er imidlertid blevet en forudsætning - ingen har en chance i dag, hvis ikke CO2 mases ned. Tænk først og fremmest på elbiler og hybrider, men tænk også konkrete biler som BMW M5, der gik fra V10 til V8 turbo; tænk Porsche 911, der går fra 3,6 til 3,4 i basismodellen; tænk Mercedes S-klasse, der gik fra V8-benzin til række-4-diesel. Tænk Range Rover, der gik fra benzin V8 og firehjulstræk til diesel og forhjulstræk.

Var det, fordi det passede ind i BMW, Porsche, Mercedes og Range Rovers strategi? Nej, fordi lavt CO2 er et must. Fordi regeringerne forlanger det, fordi vi kunder ønsker det. Derfor står der CO2 på det hele.

Det sjove tilvalg

Men der er også skrevet dagens ord, køredynamik, over mange biler. Og køredynamik er et tilvalg, en særlig egenskab, der er med til at placere netop denne bil i feltet. De ved det godt rundt om i bilfabrikkernes marketingafdelinger: Der er salg i en dynamisk bil. Langt de fleste sportsvogne er dynamiske, og selv om CO2 på nogle måder trækker i en anden retning, så er der fortsat et sus af magi over en sportsvogn. Så hvis man kunne føre sportsvogns-magi fra verdenen af åbne 2-personers biler over på de biler, som folk rent faktisk køber ?

En række bilmærker har profileret sig på netop at bygge ikke bare dynamiske, men superdynamiske biler. BMW først og fremmest. De direkte konkurrenter har længe jagtet denne trylleformular - simsala bim - simsala køredynamik. Og med den nyeste udgave af A6 og ikke mindst den seneste C-klasse er det i den grad lykkedes for de direkte konkurrenter, Audi og Mercedes. Hvor godt, det er lykkedes for Audi, viser Tempos seneste sammenligning af nye A6 mod BMW 5-serien mod Mercedes E-Klasse. Her kom A6 ud som vinder.

Andre kan også

Men ikke kun de dyreste fra de dyreste tyske mærker er dynamiske. Den nye Opel Insignia er dynamisk, ja, selv den nye Hyundai i40 kan det der med at dreje, når der kommer et sving. Også Ford Mondeo og Mazda6 er skarpe, om end begge er lige knap så præcise på rat og pedaler i nyeste udgave som i de to foregående.

Hvordan er det med salt i suppen? Præcis som med køredynamik - det kan blive for meget af det gode. I hvert fald hvis køredynamik i for høj grad defineres som hård affjedring.

Men så simpelt er det faktisk ikke. Som vi får bevis for i denne gruppetest, hvor vi har samlet de fire mest køredynamiske i den traditionelle businessclass, nemlig baghjulstrækkeren BMW 3, forhjulstrækkerne Honda Accord og Volvo S60 samt Mercedes C-Klasse, der her stiller op i den firehjulstrukne version.

Læs også: Den gamle styrer endnu

Læs også: Honda bedst på hverdags-dynamik

Læs også: En Mercedes til hjertet

Læs også: Den hurtige svenske forende

Feltet - fire med køreglæde

  • BMW 325 d Comfort Touring: 6-cyl. 3,0, 204 hk., 0-100 km/t. på 7,2 sek., topfart 240 km/t., CO2-udslip 153 g/km, 595.000 kr.
  • Honda Accord d 2,2 i-DTEC Type S: 4-cyl. 2,0, 180 hk, 100 km/t. på 8,7 sek., topfart 220 km/t., CO2-udslip 147 g/km, 482.600 kr.
  • Mercedes-Benz C 250 CDI 4MATIC stationcar: 4-cyl. 2,1, 204 hk, 0-100 km/t. på 7,4 sek., topfart 235 km/t., CO2-udslip 173 g/km, 749.600 kr.
  • Volvo S60 2,0 D3 163 R-Design: 5-cyl. 2,0, 163 hk, 0-100 km/t. på 9,2 sek., topfart 220 km/t., CO2-udslip 129 g/km, 625.006 kr.

Nyhed: Se forsikringsselskabernes yndlingsbiler

18-11-2009: Forsikringsselskaberne er langt fra ligeglade med, hvilken bil du køber. Læs artikel

Nyhed: Statschefer skal køre grønt

20-10-2009: Topmøde: Regeringen ruller de grønne biler ud til decembers klimatopmøde, hvor de udenlandske stats- og regeringschefer skal føre sig frem i limousiner drevet af brint, bioethanol og med hjælp fra elmotorer. Læs artikel

Test: Stor test: 13 firmabiler til lyst og last

08-05-2014: Nye firmabiler er rullende kontorer og alt, hvad en moderne forretningsmand m/k kan forlange. Benhård konkurrence giver lav beskatning og ekstra højt udstyrsniveau i de nye modeller. Christian Schacht, redaktør på JP Aarhus Motor, har testet biler siden 1997 og gennemgår her 13 aktuelle businessmodeller i den klassiske størrelse. Læs artikel

Test: Tre firmabiler med lavt forbrug

04-10-2012: Det er ved at være tid til, at rigtigt mange skal skifte firmabilen ud. Læs artikel

Test: Den bedste firmabil 2013 er kåret

15-09-2012: Den nye Volvo V40 er valgt til Årets Businessbil 2013. Læs artikel
Læs også
Loading...
Mest læste
Loading...