Find mere om:
Test: Crashtest-fadæse for Toyota | bil.guide.dk

Test: Crashtest-fadæse for Toyota

15 biler i stortest - Toyota-ingeniører må have fået sushien galt i halsen, da de så test-karaktererne til en bestemt model.

Det var også begyndt at blive trivielt. Langt hovedparten af de moderne biler har i nyere tid fået topkarakterer i de uvildige crashtest udført af sikkerhedsorganisationen Euro NCAP.

Bilfabrikanterne har knækket koden og ved godt, hvordan de bygger en bil, der netop kan leve op til Euro NCAP’s dramatiske arbejdsgange.

De fleste klarede sig også flot i den seneste crashtest. Kun Toyotas Urban Cruiser levede ikke op til forventningerne og måtte meget overraskende nøjes med tre stjerner på grund af en airbagfejl.

Urban Cruiser dumper

I årets sidste crashtest har 15 biler mødt Euro NCAPs crashtestmur i sikkerhedens tjeneste.

13 af de 15 testede biler opnåede de maksimale fem stjerner, en enkelt bil fik fire stjerner på grund af manglende ESP som standard, og Toyota fik sig en øretæve med kun tre stjerner til Urban Cruiser, fordi gardinairbaggen ikke virkede. Kun Suzuki Alto har fået samme dårlige resultat i år.

»Det er selvfølgelig ærgerligt for Toyota, men kan fejlene ske i en crashtest, så kan de også ske i det virkelige liv. Så det er fair nok, at bilen kun får tre stjerner,« siger Leif Nielsen, FDMs repræsentant i Euro NCAP-samarbejdet.

Det blev Opel Astra, der opnåede det bedste resultat samlet set. Det sker på basis af de kombinerede karakterer for voksensikkerhed, børnesikkerhed, fodgængersikkerhed samt aktiv sikkerhed. Samtidig kan Chevrolet glæde sig over, at Cruze klarede sig godt på alle punkter.

»Resultaterne viser, at forbrugerne altid skal undersøge, hvordan den enkelte model har klaret sig i en crashtest og ikke bare dømme bilen ud fra dens mærke. Nogle kan overraske positivt, og andre kan skuffe,« siger Leif Nielsen.

Euro NCAP’s seneste resultater:

Opel Astra 1,6:

Den nye Opel Astra klarer sig fint og til en høj gennemsnitskarakter. Igen ser vi, at Euro NCAP ramte plet, da en skærpet pæletest blev indført. Der må være travlhed i udviklingsafdelingerne omkring det punkt. Piskesmældstesten er den bedste, vi har set i år.

BMW X1 2,0 D:

BMW X1 klarer sig pænt på de fleste punkter. Kabinen forblev stabil, og der blev ydet god beskyttelse for passagerer i forskellige siddepositioner, men mærkeligt nok har BMW, ligesom Mercedes, ikke styr på forsædernes evne til at modvirke piskesmæld.

Chrevrolet Cruze 1,6 LS:

Chevrolet Cruze er den moralske vinder af årets sidste Euro NCAP- test med den flotteste grafik i Euro NCAPs 13 år lange historie. Den nye pæletest og fodgængertesten trak en smule ned. Godt gået af en bilfabrik, som tidligere leverede Euro NCAP-katastrofer.

Mercedes E 220 CDI:

Man kunne have ventet, at den nye E-klasse var strøget helt til tops. Piskesmældstesten blev kun middel. Det samme gjaldt den nye pæletest, som næsten alle har problemer med. Fodgængertesten fik hjælp fra fronthjælmen, der vipper op ved en påkørsel.

Peugeot 5008 1,6 HDI:

Fodgængersikkerheden prikker til glansen fra Peugeot 5008’s fem stjerner, men til gengæld scorer bilen tæt på 100 pct. for sikkerhedsudstyr. Pæletesten og piskesmældstesten er de svageste områder. Fem stjerner er hjemme, men der er plads til forbedringer.

Citroën C4 Picasso:

Citroën ville med denne rekalkulation af en tidligere test gerne have stadfæstet, at de fem stjerner fra 2006 også holder i det nye Euro NCAP-system. Og det ser det ud til, at de gør til og med 2011. Pæletest og fodgængertest kunne være bedre.

Mercedes GLK 220 CDI:

5 stjerner

Resultaterne for Mercedes GLK ligner meget E-klassens. Forskellen ses tydeligst i fodgængertesten, hvor den forreste del af fronthjælmen slår hårdt i modsætning til E-klassen. Knæairbag i førersiden viste gode egenskaber.

Mazda 3 1,6 Touring:

I frontaltesten sidder føreren øjensynlig ganske ubeskadiget i den meget stabile førerkabine, men kommer stødet bagfra, er der fare for piskesmæld. I pæletesten får Mazda 3 det runde nul. Mazda bør sikre bilen bedre i siden mod indtrængning i brysthøjde.

Peugeot 308:

Resultaterne er en delvis rekalkulation af 2007-testen, men med ny frontaltest, nu uden knæairbag, da dens antal på markedet ikke opfylder Euro NCAP's krav. Karaktererne er ellers pæne, men pæletesten trækker ned.

VW Scirocco 1,4:

Scirocco havde et mindre problem med førerairbaggen, som tabte pusten for tidligt, så førerens hoved lige netop nåede at sige goddag til rattet. Fronthjelmen var intetsteds mild mod vildfarne fodgængere.

Citroën DS3 1,4:

Den nye, lille Citroën DS3 har ESP som standard i Europa. ESP-mangel står derfor ikke i vejen for den femte stjerne, som det ses i nogle andre Citroën’er. Pæletesten har også overrasket Citroën, og bilens front er ikke fodgængervenlig.

Peugeot 308CC:

De fem stjerner fra 2008 bibeholdes på trods af et rundt nul i piskesmældstesten og en dårlig fodgængertest. Den nye, strengere pæletest har de fleste biler problemer med. Også i nogen grad Peugeot 308CC. En åben bil godt kan være sikker, og testen foregik med taget nede.

Citroën C5 2009:

Femstjernet sidste år og nu rekalkuleret efter nye Euro NCAP-regler. De fem stjerner bibeholdes på trods af en svag fodgængertest, en dårlig piskesmældstest og en pil nedad i pæletesten.

Chevrolet Spark 1,0:

Spark afløser Chevrolet (Daewoo) Matiz, en førhen sikker taber i Euro NCAP. Den får stadig et spark, ned på fire stjerner. Mest fordi Spark ikke har ESP som standard i Europa. I Danmark får Spark dog ESP efter et par måneder – vent derfor lidt med at købe den.

Toyota Urban Cruiser 2,0 D-4D:

Hvor stort set alle andre biler får fem stjerner, må den nye Urban Cruiser ned på kun tre. Dødsstødet fik den, fordi gardinairbaggen ikke fungerede, som den skulle. Det blev til et rundt nul i pæletesten. En knæairbag gjorde ikke den ventede gavn, og fodgængertesten var heller ikke for god.

Læs også: Ford klar med airbag i selen

Nyhed: Bilsalg: El-biler med i statistikken

17-11-2009: Salget af elbiler er langsomt og med prøvende skridt ved at vise sig i de månedlige salgsopgørelser fra De Danske Bilimportører. Af den seneste tælling fra oktober viser det sig, at elbilerne sidder på 0,1 pct. af markedet. Læs artikel

Test: Stor test: 13 firmabiler til lyst og last

08-05-2014: Nye firmabiler er rullende kontorer og alt, hvad en moderne forretningsmand m/k kan forlange. Benhård konkurrence giver lav beskatning og ekstra højt udstyrsniveau i de nye modeller. Christian Schacht, redaktør på JP Aarhus Motor, har testet biler siden 1997 og gennemgår her 13 aktuelle businessmodeller i den klassiske størrelse. Læs artikel

Nyhed: Se her, om du skal lease drømmebilen

13-10-2009: Det er billigst at lease bilen. Nej, det er ej. Begge udsagn er faktisk rigtige. Det kommer an på, hvilken bil, vi snakker om. Se listerne her. Læs artikel

Nyhed: Her er de mest populære biler

20-10-2009: Selvom vi spinker og sparer som aldrig før, trillede knap 10.000 flunkende nye biler ud på landevejene i september. Her er top 20-modellerne. Læs artikel

Nyhed: Fiat-chef: Kun seks bilmærker om få år

09-12-2008: Det vil kræve en årsproduktion på 5,5 mio. biler at overleve, mener Sergio Marchionne. Disse mærker kan overleve - se om dit bilmærke er iblandt. Læs artikel
Læs også
Loading...
Mest læste
Loading...