Find mere om:
Test af Fremtidens instrumentbord | bil.guide.dk

Test af Fremtidens instrumentbord

Teknologi: Vi tester fremtidens instrumentbord i BMW, Mercedes og VW-modeller, hvor du med finger- eller håndbevægelser kan styre instrumenterne.

Det er næsten som at vinke. Jeg sidder bag rattet og holder min højre hånd nærmest svævende i luften ud for det enorme, aflange display af en farveskærm i den lave BMW i8 Spyder og bladrer igennem menuerne med navigationsanlæg, telefonbog, radio og indstillinger til bilen.

Hånden sænkes, og jeg ruller ned i menuerne, ind til jeg har bestemt mig og lader min venstre tommelfinger trykke på en knap i selve ratkransen, så jeg aktiverer indtastning af en ny adresse på navigationsanlægget.

Her kan jeg så indtale adressen og bede rutevejledningen om at gå i gang. Det kræver lidt tilvænning at ramme, for træfsikkerheden er en smule vattet, lidt som når du styrer controlleren på en Nintendo Wii, men efter nogle forsøg går det bedre.

B972203497Z.1_20160202103232_000+GCVQK743.2-0.jpg

Fremtidsmusik? Måske, men så ligger den ikke særligt langt ude. Air Touch-systemet, som BMW viser på den store elektronikmesse i Las Vegas, og som vi tester, virker nemlig meget færdigt, og det bygger på elementer fra den nye 7-serie, hvor du allerede kan styre tre-fire funktioner som at tage telefonen eller regulere lydstyrken med håndbevægelser og en lang række funktioner med tale.

Systemet i i8’eren er bare langt mere udbygget og viser udviklingen de næste år.

Revolution på vej

Der sker nemlig en revolution i betjeningen af biler, så verden ændrer sig bag rattet, og vi vil kontrollere instrumenterne med håndbevægelser, pads eller talestyring.

Det oplever vi også hos Mercedes, som har opstillet en række stande med instrumentbordet fra den nye E-klasse. Her er instrumenthuset, som normalt rummer speedometret og andre visere, afløst af en stor skærm, mens endnu en skærm dominerer i midten.

B972203497Z.1_20160202103232_000+GCVQK742.2-0.jpg

Begge skærme styres med to touchpads på rattet, hvor du både kan rulle i menuer og trykke ok som på en bærbar computer.

Udgangspunktet er, at bilens funktioner er på venstre skærm, og infotainment på den højre. Det er letbetjent, padsene ligger godt for fingrene, og du kan altid gå tilbage til home, hvis du trykker forkert. Systemet er lavet, så du kan hoppe et felt ad gangen, mens du kan scrolle op og ned med rullemenuer.

I starten hoppede vi dog for langt, og i trafikken er jeg bange for, at det vil tage for meget opmærksomhed.

Men det er som alt andet et spørgsmål om tilvænning. Mercedes satser stort på systemet, som vil komme i andre modeller de næste par år.

Din bil får snart nyt styresystem

Det gælder også styring ved hjælp af håndbevægelser og stemmekommandoer, som VW lancerer med den nye e-Golf Touch sidst på året. Det debuterer i en ny 9,2 tommers skærm med en hidtil uset knaldskarp opløsning for biler.

Her kan du svirpe, for eksempel mellem skærmbillederne i multifunktionsanlægget, i billeder eller radioprogrammer, mens du med stemmen kan skrue op eller ned for lydstyrken. Svirpe-funktionen virker for så vidt ok, men da du kun kan bruge den på de mere overfladiske ting og for eksempel skal trykke på touchskærmen for at dykke ned i menuerne med bl.a. navigation eller radio, virker det lidt usammenhængende. VW lover dog, at systemet, som kommer i alle VW-modeller, bliver udbygget.

Gode vibrationer

Mange af systemerne udvikles i tæt samarbejde med underleverandører. Vi var forbi Boschs stand på messen, som var en ren Alladins hule af hightech-muligheder.

B972203497Z.1_20160202103232_000+GCVQK748.2-0.jpg

En af dem er den nye ”off haptic” berøringsskærm med feedback, hvor kontakt-ikonerne på touchskærmen giver en tilbagemelding med små vibrationer, så man kan mærke, hvis man aktiverer en kontakt. Vibrationerne giver også en fornemmelse af forskellige overflader, så man kan mærke forskel på overfladerne, selv om det er en glasskærm. På den måde kan man som bilist få den feedback, som der i dag kendes fra almindelige kontakter.

B972203497Z.1_20160202103232_000+GCVQK741.2-0.jpg

Vi testede systemet, og det virker overraskende godt. Rent elektronisk kan man selv bestemme, hvor hårdt du skal trykke, og hvor stor responsen skal være. Det kan for eksempel være en fordel for ældre, som måske vil have mere respons end yngre. Den kan dog ifølge vores mening aldrig gøre det helt ud for en rigtig kontakt. Systemet kan være på markedet om et-to år.

Består test

Bilfabrikkerne tror dog heller ikke alle, at systemet kan erstatte rigtige kontakter. Hos VW mener man, at det virker bedst på mindre skærme.

Vi havde ikke mulighed for at teste talestyringen. Erfaring fra tidligere viser dog, at der kan være stor forskel på systemerne. Vi har for nylig testet Siri Apple Carplay i VW Touran, Audi A4 og Suzuki Vitara.

Her er erfaringerne, at navigationsanlægget i de fleste tilfælde kan opfange adresserne, men har besvær med at forstå kringlede navne. Vi ser frem til en test på virkelige veje med nogle af ovenstående systemer.

Vink eller tal til din bil

Ifølge fabrikkernes tekniker burde der ikke være problemer med bevægelsesstyring på bumpede veje, da sensorerne reagerer så hurtigt, at ujævn kørsel ikke kan påvirke. Det må også komme an på en prøve.

Konklusionen er, at de nye teknologier med gestikulering virker og har en berettigelse. Træfsikkerheden er dog endnu ikke 100 pct., men det skal nok komme.

Ny betjening

Gennembrud på vej

  • Underleverandører og bilfabrikker arbejder intenst på at udvikle nye betjeningsformer.
  • Det sker bl.a. ved brug af håndbevægelser, tale eller touchpads, der styrer skærmmenuer. Gennembruddet kommer nu, fordi teknologien er blevet billigere.
  • Systemerne ses først hos premiummærkerne, ligesom f.eks. med TFT-skærmene, som erstatter viserinstrumenter. Men de forventes at udbredes til billigere biler i løbet af få år

Test: Stor test: 13 firmabiler til lyst og last

08-05-2014: Nye firmabiler er rullende kontorer og alt, hvad en moderne forretningsmand m/k kan forlange. Benhård konkurrence giver lav beskatning og ekstra højt udstyrsniveau i de nye modeller. Christian Schacht, redaktør på JP Aarhus Motor, har testet biler siden 1997 og gennemgår her 13 aktuelle businessmodeller i den klassiske størrelse. Læs artikel

Nyhed: Full LED kan blive billigere end xenon

26-05-2013: De nye full LED-lygter har potentiale til at blive billigere at holde ved lige, mener ekspert. Læs artikel

Nyhed: Hybridbilerne indtager firmaklassen

25-02-2016: Nye plug-in hybridmodeller som VW Passat GTE og BMW 320E følger Mercedes 350e. Læs artikel

Test: Stor forskel på navigationsanlæg

20-02-2016: Test: Det er bekosteligt at få fabriksmonteret navigationsanlæg i bilen, og der er stor forskel på brugervenligheden, viser test. Læs artikel

Test af BMW 218i Active Tourer, VW Golf Sportsvan 1,4 TSI Comfortline

15-11-2014: Vi tester BMW 218i Active Tourer op mod VW Golf Sportsvan 1,4 TSI Comfortline. Læs artikel
Læs også
Loading...
Mest læste
Loading...