Find mere om:
BMW's rullende kunstværker | bil.guide.dk

BMW's rullende kunstværker

BMW har gennem en årrække samarbejdet med nogle af verdens mest berømte kunstnere.

Det handler om blikfang og genkendelse. Helt tilbage i bilsportens barndom fik hvert land deres farve til racerbiler, italienske biler blev malet røde, de engelske grønne, de franske blå og de tyske sølvfarvede. Senere, i 1951 fik ideen et ordentligt spark fremad, da den amerikanske konstruktør og teamejer Briggs fandt på at male en blå dobbeltstribe hen over sine hvide racerbiler.

Men i 1975 sker eksplosionen. I jagten på netop blikfang får den franske racerkører og galleriejer Hergé Poulain den absolutte idé: At gøre sin BMW 3,0 CSL racerbil til et kørende lærred.

Ideen bobler i Poulains hoved. Han vil have sin ven, den amerikanske kunstner Alexander Calder, til at føre penslen. Men han venter til hen på dagen for ikke at vække sin ven på den anden side af jorden. Så griber han røret, drejer det lange amerikanske nummer:

»Calder speaking!«

»Hello my friend. I have an idea of turning my car into a work of art. C'mon, you following me?«

»Hervé - what a great idea!«

Dermed var den første BMW Art-bil i sin indledende kreative fase. Projektet blev virkelighed. Og Poulain kørte faktisk sin nu mest røde, men også blå, hvid og gule 3-liters BMW i Le Mans 24 timer samme år.

Warhol og alle de andre

Siden er ideen gået over på BMW-fabrikkens hænder. Og tyskerne har sat projekt efter projekt på hjul - af og til på gadebilernes almindelige hjul, men oftest på racerverdenens brede gummivalser. Senest i sidste weekends Le Mans-løb, idet BMW stillede til start med to fabriksbiler. Begge M3 GT2, den ene i de sædvanlige racerbilsfarver, den anden med dekoration af den amerikanske kunstner Jeff Koons. Ja, netop, Koons, der nok mest er kendt for sin blanding af kunst og popkultur. Nu er han sikkert også kendt blandt lidt flere BMW-ejere.

Tyskerne har gennem årene trukket en række af kunstverdenens store malere til karrosserierne: Først og fremmest Warhol, den amerikanske popart-kunstner Andy Warhol, der er i 1979 begik en Warhol på en BMW M1 gruppe 4-racerbil. Og bilen har vitterligt kørt race. Ja, ikke bare race, bilen har kørt 24 timers løbet på Le Mans.

Men rækken af kunstnere tæller også David Hockney, Jenny Holzer , Roy Lichtenstein , Robert Rauschenberg og Frank Stella. At kunstverdenen vitterligt betragter malerier på karrosserimetal som kunst, viser og beviser rækken af museer, der har udstillet BMW's KunstBiler: Louvre i Paris, Guggenheim i New York og Shanghai Art Museum.

BMW's KunstBiler har normalt hjemme på bilmærkets eget museum i München. Til september i år starter en udstilling med hele den 17 biler lange række af KunstBimmere. Forrest den friske Koons-bil. Og så holder de dernedad - Hockneys 850 CSi fra 1995, Rauschenbergers 635 fra 86, Warhols M1 gruppe 4 fra 79, Lichtensteins sjældne BMW 320i gruppe 5-racer fra 1977 og sidst - bilen, der startede med telefonopkaldet, Calders 3,0 CSL fra 1975.

De 17 kunstnere indgår nærmest i én stor familie - de har i hvert fald et unikt projekt at være fælles om. Og hæderen fra den ene kunstner til den næste går da også gennem samlingen. Således bærer Koons bil titlen 79 til ære for Andy Warhol, der begik sin M1 gruppe 4 i - ja, 1979. Warhols bil bar helt efter samme idé nummeret 76 for at hædre den første KunstBil, nemlig Alexander Calders 3,0 CSL fra 1976.


35 år med BMW KunstBiler

  • 1975: Alexander Calder 3,0 CSL
  • 1976: Frank Stella 3,0 CSL
  • 1977: Roy Lichtenstein 320i gruppe 5
  • 1979: Andy Warhol M1 gruppe 4
  • 1982: Ernst Fuchs 635 CSi
  • 1986: Robert Rauschenberg 635 CSi
  • 1989: Ken Done M3 gruppe A
  • 1989: Michael Nelson Jagamarra M3
  • 1990: Matazo Kayama 535i
  • 1990: Cesar Manrique 730i
  • 1991: Esther Mahlangu 525i
  • 1991: A. R. Penck Z1
  • 1992: Sandro Chia M3 GTR
  • 1995: David Hockney 850 CSi
  • 1999: Jenny Holzer V12 LMR
  • 2007: Olafur Eliasson H2R
  • 2009: Robin Rhode Z4*
  • 2010: Jeff Koons M3 GT2


* Robin Rhodes projekt blev lidt anderledes. I stedet for at lave kunst på en BMW Z4 brugte Robin Rhode bilen til at lave kunst på et kæmpelærred. Rhodes ”pensel” var bilens hjul.

Teknikken i KunstBil nr. 17

  • KunstBil nr. 17 hedder formelt BMW M3 GT2. Den tager sig afsæt i den aktuelle gadebil BMW M3, men er bygget om og pustet op til at køre efter GT2-reglementet på Le Mans.
  • Herefter er den 4,0-liters V8-motor tunet til nu at yde 500 hk. Men de største ændringer findes under karrosseriet: Ombygget undervogn og store bremser og der er anvendt letvægt på letvægt, hvor det end lader sig gøre. Og det er noget, der rykker - BMW siger, at deres racerraket kan springe op på 100 km/t på 3,4 sek., og det tør vi godt tro på.

Test af BMW 220i Coupé

02-07-2014: BMW 220i Coupé med 184 hk er smuk, velkørende og dyr. Læs artikel

Test af BMW M3

28-06-2014: Vi har den sjældne karakter seks stjerner parat til den nye BMW M3 og den tilsvarende coupé, M4. Motor med enorme overarme, men samtidig overraskende lavt forbrug. Rigelig styre-power og verdens mest præcise bagende. Læs artikel

Test af BMW 435i Cabriolet

09-06-2014: BMW’s klassiske 3-serie Cabriolet er blevet til 4-serie Cabriolet og fortsat helstøbt. Læs artikel

Nyhed: BMW fejrer 30 år med M5

21-05-2014: M for Motorsport. Så ved kendere, at der handler om biler med muskler Læs artikel

Test af cabriolet'er fra Audi, BMW og Porsche

28-04-2014: Det er tid til at køre åben bil. Vi samler tre nye med højt til himlen, nye cabrioleter til en halv, en hel og to millioner kroner fra henholdsvis Audi, BMW og Porsche. Vi kører ud for at lede efter svaret på spørgsmålet, hvorfor det er så fascinerende at køre med taget nede. Læs artikel
Læs også
Loading...
Mest læste
Loading...