Anmeldelse:
Anmeldelse: 4 out of 6
Find mere om:
Test af Kabe Classic 470 XV2 KS | bil.guide.dk

Test af Kabe Classic 470 XV2 KS

Campingvogne fra Kabe er kostbare som lystbåde. En ny version skal lokke yngre kunder til.

Tunge og fulde af grundige løsninger, hvor der ikke er gået på kompromis. Sådan lyder opskriften på de svenske Kabe-produkter. Og hvis man kigger indenfor i en 10 år gammel vogn, så er der ikke den store forskel på de nye modeller, der udstilles hos den lokale forhandler. Naturligvis ændrer moden sig lidt i form af farver og mønstre, og det gør en Kabe også, men grundlæggende er der ikke stor forskel, og det betyder også høje priser på brugte modeller over hele Skandinavien.

Bundlinjen ikke så vigtig

Svenske Kabe tilhører med andre ord den ypperste luksus, hvor kunderne skæver mere til materialerne end til det store beløb på slutsedlen. Skulle den samlede pris ryge et stykke op, så er det i sidste ende ikke afgørende for købet. Det betyder, at langt de fleste kunder er et godt stykke forbi de første grå hår, inden investeringen peger i retning af Kabe. Og ikke sjældent hører man kunderne sige, at Kaben med hele paletten af luksus og eksotiske materialer skal være deres sidste vogn. Underforstået: De fortjener den efter en ungdom med småfugtige fortelte og fodkolde vogne med nødtørftigt udstyr. Denne gang skal det være, og felterne til krydser på tilbehørslisten hakkes af, som var det en lottokupon.

Campingvognenes B&O

Den slags kunder er naturligvis behagelige for forhandleren i den øjeblikkelige situation, men hvis der for hvert salg af en kostbar Kabe campingvogn ikke følger en yngre generation med ind i butikken, ja, så går det med Kabe lige som med ”Familie Journalen”, der hvert år kan nedskrive antallet af abonnenter i takt med, at kernelæserne går bort. Hos Kabe er man derfor nødt til at finde på et eller andet, der ikke skræmmer kernekunder væk, men som samtidig henter lidt yngre købere ind i folden. Man kan sammenligne situationen lidt med danske B&O, som også gennem en årrække har haft svært ved at tiltrække nye købere. Den nye model fra Kabe er ikke grundlæggende ny og revolutionerende, men den viser, at man er parat til at ændre brandet i takt med kundernes krav. Derfor bevæger Kabe sig nu ud i en ny serie, hvor der trods alt er lidt fokus på prisen.

Ligner den klassiske

I den nye Classic har man pillet udstyr ud for at få prisen ned, og resultatet er en besparelse på 30.000 kr. i runde tal - og dermed er serien en ny indstigningsmodel til vinter-specialisten. Den grundlæggende konstruktion er der ikke pillet ved, og vognen ligner resten af produkterne, så man skal være campingvogn-feinschmecker for overhovedet at kunne se forskel udefra. Går man direkte fra de store luksus-modeller og til den billigere, nye model, er der naturligvis forskel, men oplevelsen er stort set den samme. »Det har været et helt bevidst valg. Alle serier skal ligne hinanden, men det er vigtigt at understrege, at der ikke er gået på kompromis nogen steder i konstruktionen. Men når det kommer til udseende, må der ikke være forskel udefra. En Kabe skal sige ”Kabe” det sekund, man ser den. Sådan har det altid været, og det er der ingen planer om at ændre,« siger salgschef Martin Kolst, Intercamp A/S Til den reducerede pris må kunderne undvære en smule af det avancerede udstyr såsom Intelligent Drive Control (IDC) og andre detaljer.

Mindre træ, mindre pris

Møblerne i en Kabe har altid været fremstillet efter klassiske svenske principper. Det koster meget træ og tager længere tid, end de tyske konkurrenter benytter til deres inventar. Den slags koster, og det giver man lidt køb på i billig-serien. »Det er ikke umiddelbart noget, som kunden kan se med det blotte øje, men indenunder i konstruktionerne er der en enklere måde at konstruere møblerne på. Det er også små detaljer som alufælge og et spot, der mangler - samt en anden træsort, der gør, at vi kan skrælle vigtige tusinder af priserne,« forklarer Martin Kolst. Classic-serien består fra i år af fire modeller, hvor de to mindste har dobbeltseng. I de store udgaver kan man frit vælge, hvordan senge-opbygningen skal være. Billigste Classic koster 227.000 kr., og dermed er svenskerne nede i et prisområde, hvor der er mange konkurrenter, der tilbyder isolerede helårsvogne. I forbindelse med den nye serie har den danske importør også hentet Kabes autocamper til landet for at vise, at det svenske mærke er meget bredt. Tidligere har autocamperen ført en stille tilværelse i Danmark, men nu er den udstillet og kan naturligvis bestilles og udstyres, som kunderne ønsker det.

Kabe Classic 470 XV2 KS

  • Længde: 680 cm
  • Bredde: 245 cm
  • Højde: 264 cm
  • Totalvægt:1.600 kg
  • Lasteevne: 370 kg
  • Antal sovepladser: 4
  • Pris: fra 226.900 kr.
  • Særligt udstyr: Gulvvarme og 36 mm isolering til vinterbrug, brandalarm, åndbart vægtapet.

www.kabe.dk

Guide: Nye vogne til vintercamping

07-10-2011: Få kan måle sig med svenskerne, som bygger campingvogne, der kan modstå det barske vejr. Læs artikel

Test af Hobby Premium

24-03-2012: Forholdet mellem pris og udstyr gør tyske Hobby til en bestseller på det europæiske marked. Læs artikel

Test af Wilk Vida 490 KM

26-08-2011: En campingvogn er ikke bare en campingvogn. En campingvogn fra Wilk er et stykke håndværk, hvor den tyske grundighed kommer til udtryk, uden at det går ud over hyggen. Læs artikel

Test af Weinsberg CaraOne 400 LK

05-08-2011: Weinsberg CaraOne 400 LK er ikke dyr, og man kan med god grund købe ny i stedet for brugt. Læs artikel

Test: Håndbygget helårskram fra Cabby

14-07-2011: En campingvogn kan være luksus, der kan anvendes året rundt, og bedre designet end ens hjem. Læs artikel
Læs også
Loading...
Mest læste
Loading...