Find mere om:
Små biler udfordrer campingbranchen | bil.guide.dk

Små biler udfordrer campingbranchen

Danskerne køber små biler som aldrig før. Men de vil have mere udstyr og vægt i vognene.

Større vogne og mere komfort, men samtidig en mindre bil til at trække læsset. Det er i al sin enkelthed den udfordring, som den danske campingbranche står overfor i disse år.

For 14 dage siden havde campingfolket årets første mulighed for ved selvsyn at vurdere, om producenterne er klar til at leve op til danskernes ønske om lettere vogne med mere komfort. Muligheden bød sig i forbindelsen med Camping i Bella, hvor otte forhandlere udstillede flere end 12 forskellige mærker. Danskernes øgede fokus på vægt var en lige så rød tråd i udstillingen, som den grønne nålefilt, som langt de fleste af forhandlernes vogne stod på.

Tyngden af campingvognene forsøger de forskellige mærker at løse med udgangspunkt i de produkter, som de allerede har. Decideret nytænkning er ikke branchens allerstærkeste side, så kampen mod de overflødige kilo handler mere om aptering end grundlæggende ændringer i konstruktionerne. Derfor kan ingen af producenterne præstere markante slankekure i 2012-programmerne.

Eller sagt på en anden måde: En campingvogn består stadigvæk for de fleste mærkers vedkommende af en bund i vandfast krydsfiner og en forholdsvis konventionel byggeteknik.

»Kunne man kappe 200 kg af vægten på en gennemsnitsvogn, ville det være fint, men det er meget dyrt, og derfor ser man eksempelvis ingen brug af materialer som kulfiber eller lignende,« lyder forklaringen fra salgschef Freddy Sørensen, PJ Caravan.

Aerodynamik og tyndere materialer

Flere mærker har til 2012-modellerne arbejdet med aerodynamikken. Det kommer til udtryk i både mere runde former og ved brug af et hævetag. Det smarte ved konstruktionen er, at taget sænkes under kørslen, så campingvognen får mindre vindmodstand, mens man så kan hæve taget, når vognen holder stille.

Flere producenter benytter lidt tyndere sandwichkonstruktioner, hvor der indbygges afstivninger med lettere materialer end før i tiden. I apteringerne er der også flere, der dropper skabslåger for at holde vægten - og priserne - nede. Desuden bliver materialerne tyndere, og flere producenter bruger lette aluprofiler i kombination med plast og træ.

Godt gang i vintercamping

Hos Østsjællands Camping-Center koncentrer man sig om LMC-vogne, der traditionelt har været tunge vogne med fokus på solide materialer og kvalitet. Men også her er der en øget interesse for vognenes vægt.

»Vi mærker klart en øget efterspørgsel på isolerede vogne, men over en bred kam vil folk også gerne have komfort, og der spørges også meget til vægten. Men komfort koster vægt, og det tænker kunderne ikke altid over,« forklarer Lisbeth Rasmussen fra Østsjællands Camping-Center.

LMC lancerede sidste år en række kraftigt isolerede modeller som et tysk alternativ til de svenske mærker, der er specialister på dette område. LMC's isolering er 50 mm i gulve og 45 mm i siderne på vognene. Samstemmende lyder det fra campingbranchen, at vintercamping er i massiv vækst. Ikke kun hos de meget aktive campister, der gerne vil stå på ski, men også hos en lidt ældre gruppe campister, der har fået øjnene op for, at camping året rundt er uhyre komfortabelt, når bare vognen er designet til det og korrekt isoleret.

Efterspørgsel på ekstraudstyr

Danskernes hunger efter komfort ses også tydeligt på det bugnende marked for tilbehør til campingvognen og de individuelle muligheder inden for fabriksmonteret udstyr.

Så snart campingvognen kommer lidt op i pris, vælger omkring 70 pct. af køberne af de lidt dyrere mærker at bestille vognen med elektrisk mover, ligesom fjernbetjente støtteben hitter hos de magelige danskere.

Denne udvikling har betydet, at batterierne vokser i campingvognene - og dermed også vægten.

Mange drømmer om autocamperen

  • Det er med autocampere som med eksotiske biler. De fleste drømmer, og kun få ender med en autocamper. I stedet ender de med en snusfornuftig campingvogn. De seneste par år er der kun solgt omkring 150 autocampere om året i Danmark grundet de høje afgifter og den generelle krise. De seneste måneder har dog ifølge den danske agent for det tyske mærke Hymer budt på et øget salg af autocampere til danske kunder.
  • I gennemsnit koster en autocamper dobbelt så meget på danske nummerplader som på tyske, hvor der ingen afgift er på denne type køretøj. De billigste nye autocampere koster fra omkring 300.000 kr herhjemme.

Test af Knaus Jubilæumsvogn

06-11-2011: Knaus fejrer 50 års jubilæum med en storsælger, der er spækket med udstyr og sænket i pris. Læs artikel

Nyhed: Renault løfter sløret for ny stationcar

10-09-2015: Renault viser nu stationcarudgaven af den nye Talisman. Læs artikel

Test af Ford Galaxy Titanium TDCi

12-08-2015: Premiere: Den nye Ford Galaxy byder på mere plads, avanceret sikkerhedsudstyr og teknologiske spidsfindigheder, som gør hverdagen lettere for de børnerige familier. Læs artikel

Test af Passat Variant 2,0 TDI 4M DSG

29-10-2014: Premiere: Vi tester den nye Passat med den største firecylindrede diesel i VW’s historie, som yder hele 240 hk. Læs artikel

Nyhed: Nissan X-Trail har plads til familien

08-06-2014: Premiere: Den nye Nissan Qashqai fås kun med 5 sæder, så vil du have plads til et par børn ekstra, må du tage den nye Nissan X-Trail. Bilen er i Danmark til august. Læs artikel
Læs også
Loading...
Mest læste
Loading...