Find mere om:
Guide: Her er de gode værksteder –.. | bil.guide.dk

Guide: Her er de gode værksteder – og de dårlige

Hvilket bilmærke giver størst sikkerhed for et godt værksted? Og er er der nogen mærker, der er lige omvendt? FDM gennemfører undersøgelser, der giver et tydeligt fingerpeg. Så her er de gode, de knap så gode og de virkelig dårlige mærkeværksteder i Danmark.

Kan man være glad for sin bil, men samtidig utilfreds med værkstedet? Og omvendt: sur på værkstedet og alligevel glad for sin bil?

Ja, der er ingen nødvendig modsætning her. Tydeligt er det med Alfa Romeo- og Volkswagen-ejere. Begge er glade for deres biler, men vurderer, at værkstederne er blandt Danmarks ringeste.

Og omvendt: Toyota-ejere er ikke mere end godt og vel tilfredse med deres biler, men rater værkstederne som Danmarks bedste.

B972275490Z.1_20160428124512_000+GB5SRMAH.1-0.jpg

Dette er bare nogle af de store konklusioner i Motor AutoIndex – Forende Danske Motorejeres store tilfredshedsundersøgelse blandt danske bilister.

Blandt mange andre spørgsmål svarer medlemmerne specifikt på deres samlede tilfredshed med deres bil og deres samlede vurdering af værkstederne – og i denne sammenhæng altså mærkeværkstederne; det vil sige f.eks. de autoriserede Volkswagen-værksteder, der reparerer og servicerer Volkswagen.

Tag mærkeværkstedet! Eller?

Til forskel fra f.eks. et Quick Pot-værksted, der jo godt kan servicere en Volkswagen og endda efter Volkswagens forskrifter. Men den type værksteder er altså ikke vurderet i denne tilfredshedsundersøgelse.

B972275490Z.1_20160428124512_000+GB5SRM52.1-0.jpg

I denne artikel refererer vi til AutoIndex 2015, da den tilsvarende undersøgelse for 2016 endnu ikke var udgivet ved redaktionens slutning.

Alfa-værkstederne skraber bunden

Generelt er tilfredsheden med mærkeværkstederne stor – og FDM hæfter sig ved, at bilisternes tilfredshed har været stadigt stigende, siden første undersøgelse blev foretaget for nu 13 år siden. Den generelle tilfredshed i denne undersøgelse er steget med 1,2 pct. – især trukket af mærker som Mitsubishi, Honda og Mercedes. I modsatte retning trækker bl.a. Nissan, Suzuki og Mazda. Men læg dog mærke til, at Suzuki stadig scorer højt – faktisk er kun Toyotas kunder mere tilfredse end Suzukis.

B972275490Z.1_20160428124512_000+GB5SRMEQ.1-0.jpg

Motor AutoIndex undersøgelse af kundernes tilfredshed med værkstedernes indsats afspejler også kundernes umiddelbare forventninger til værkstedet. Et tydeligt eksempel var tidligere Audis kunder, der i denne undersøgelse sender mærket ind på en plads som nummer otte. Tidligere var vurderingen langt dårligere – af eksperter udlagt som et udtryk for, at Audi-ejere havde en særlig høj forventning til mærket.

Alfa Romeo-kunders vurdering af værkstederne er også bemærkelsesværdig. På trods af at Alfas biler, som biler betragtet, placeres som nummer otte, placeres værkstedernes indsats som nummer sjok – altså nummer 22. Det viser, at man som Alfa-ejer kan bære over med meget – bare bilen er en Alfa!

Vurdering af bilen

Samlet vurdering af bilen
BMW: 909
Mercedes: 900
Volvo: 896
Audi: 889
Honda: 863
Skoda: 858
Toyota: 855
Alfa Romeo: 852
VW: 852
Nissan: 844
Mitsubishi: 830
Mazda: 830
Renault: 827
Ford: 820
Citroën: 819
Suzuki: 818
Hyundai: 811
Opel: 809
Seat: 808
Peugeot: 806
Kia: 800
Fiat: 776

Fra Motor AutoIndex. Tallene viser danskernes samlede vurdering af deres bilmærker på en skala op til 1.000 indekspoint

Vurdering af værkstedet

Samlet vurdering
Toyota: 920
Suzuki: 897
Honda: 896
Mitsubishi: 891
Mercedes: 887
BMW: 883
Citroën: 883
Audi: 883
Hyundai: 880
Peugeot: 876
Mazda: 873
Ford: 870
Skoda: 870
Volvo: 870
Opel: 867
Seat: 865
Kia: 863
Nissan: 862
Fiat: 860
Renault: 859
VW: 851
Alfa Romeo: 844

Fra Motor AutoIndex. Tallene viser danskernes samlede vurdering af værkstederne. Bl.a. vurdering af fejlfinding, velvilje ved garantireparationer og om reparationer blev udført som aftalt.

Har du haft dårlige erfaringer med værksteder? Det har Kristen Dahlgaard. Hans bil blev holdt som gidsel på et Audi-værksted, da han ikke ville betale for en ydelse, som han mente, at han ikke havde bedt om.

Mundtlige aftaler giver problemer med værkstedsregninger

Nyhed: 40 års biludvikling på parade

20-10-2009: Jubilæum: Årets Bil i Danmark er nu blevet kåret i 40 år. Hædringen viser bilernes teknologiske udvikling og er et spejl af samfundet. Læs artikel

Nyhed: Ekspert: Så hurtigt kan brint- og elbiler overtage markedet

22-10-2015: Vi står på kanten af en teknologisk revolution, mener ekspert, som forudser, at alle kører i en el- eller brintbil i år 2050. Læs artikel

Nyhed: Disse biler er bare bedst

24-04-2014: Forhandlere og værksteder har forbedret deres kundeservice. Læs artikel

Nyhed: Bilejerne bliver mere tilfredse

18-05-2012: Bilejernes tilfredshed er steget alle de år, FDM har afdækket deres oplevelser med bilen. Læs artikel

Nyhed: Lygtefejl dominerer på bilerne

20-01-2012: Problemerne stiger med alderen, viser tysk undersøgelse. Toyota Prius er mest fejlfri. Læs artikel
Læs også
Loading...
Mest læste
Loading...