Find mere om:
Falsk tryghed | bil.guide.dk

Falsk tryghed

I gamle dages England - for godt en halv snes år siden - havde man dækregler, der sagde, at kunne man se mønster på mindst halvdelen af slidbanen, var dækket lovligt.

Der forlyder intet om, hvor mange ulykker, der skete på den konto, ikke mindst på grund af akvaplaning, men reglen var nok fra før Første Verdenskrig, og i England har man altid været forsigtig med at ændre gode, gamle love.

Så kom EU med reglen om indste 1,6 mm mønster i slidbanen, som England også måtte følge. Andre steder i Europa, bl.a. i Danmark, har det desuden været god latin at tale om en sikkerhedsgrænse på mindst 2 mm slidbane.

Den holder heller ikke mere, og den har reelt ikke holdt længe. Det er ikke fordi, vi får mere vand, men det, vi får, kommer på langt kortere tid, og en måneds nedbør på et par timer må vi nok vænne os til.

Og så kan dækfabrikanterne gøre, som de vil - lave nye blandinger med bedre fodfæste i vådt føre, skære slidbanemønstre med bedre afledning og anbefale den eller den profil til en given bil.

Det hjælper ikke en døjt, hvis vi så kører slidbanen ned til de lovlige 1,6 mm. Vil man have det bedste greb på regnvåde veje, er det bedste brede, nye dæk med dybe riller, der skovler vandet væk. Men dæk slides, og i løbet af ca. 20.000 km er mønstret i de fleste nede på tre mm.

Det er i underkanten, hvis man lægger vægt på sikkerheden. Over for det står EU's 1,6 mm, som mange fortsat har tillid til. Men når nu alle spåmænd er enige om, at vi står overfor en klimaændring, hvor skybrud er almindelige, og hvor der stilles ekstra krav til dækkene, var det naturligt, at EU skærpede kravene til slidbanedybden. 2,6 mm ville ikke være urimeligt.

Det er heller ikke tilfældigt, at pointgivningen ved ADAC's seneste dæktest var ændret, så egenskaberne på våd vej tæller mere end slidstyrke, støj og egenskaber på tør vej.

Det vigtigste står vi dog selv for: Farten når regnen vælter ned. Sæt den ned til et passende niveau, eller - for at være sikker - hold ind og vent til skybruddet tager af.

Nyhed: Minister overvejer lov om vinterdæk

22-12-2010: Vinterdæk eller øget mønsterdybde skal måske være et lovkrav for alle køretøjer. Læs artikel

Nyhed: Flere kører på vinterdæk

17-12-2010: Men mange lister stadig rundt på sommerdæk. Lovpligtig brug af vinterdæk kan være på vej. Læs artikel

Guide: Så let tjekkes dækmønstret

03-12-2010: FDM: 1,6 mm er lovligt. Men ude i virkeligheden er det slet ikke nok, sommer eller vinter. Læs artikel

Guide: Fart, cykelholdere, og vægt koster dyre dråber

18-07-2016: Ferieoppakning og tung speederfod hæver forbruget. Du kan spare meget brændstof med få enkle tips. Læs artikel

Test: Her er de bedste dæk til de våde vinterveje

22-09-2015: Der er stor forskel på de bedste og de dårligste vinterdæk, konkluderer FDM, der sætter navn på vindere og tabere blandt Goodyear, Michelin, Continental og mange andre. Læs artikel
Læs også
Loading...
Mest læste
Loading...