Find mere om:
FDM: Pletter i rustgarantier | bil.guide.dk

FDM: Pletter i rustgarantier

En ny gennemgang af samtlige bilmærkers rustgarantier viser, at flere enten er ulovlige eller uklare. FDM har bedt Forbrugerombudsmanden se på garantierne.

Baggrunden er, at FDM’s jurister har foretaget en gennemgang af rustgarantierne på samtlige bilmærker, og den viser, at mere end hvert tredje bilmærke har rod i rustgarantien. Ifølge det seneste nummer af FDM’s medlemsblad, Motor, er garantierne ofte enten uklart formulerede eller direkte ulovlige, og forbrugerne snydes dermed reelt for garantien.

»Vi har gennem længere tid fået flere henvendelser fra medlemmer, som er havnet i en klemme omkring deres rustgaranti. Vores gennemgang bekræftede vores mistanke om, at rustgarantierne ofte ikke er den forbrugerbeskyttelse, de burde være,« siger afdelingschef i FDMs tekniske og juridiske rådgivning, Per Alkestrup.

»Det, som vi især hæfter os ved er, at forhandlerne i flere tilfælde bruger rustgarantien til at fastholde køberen. Det sker ved at betinge sig af, at man bruger deres eget værksted, hvilket er ulovligt. I andre tilfælde er garantien så fuld af forbehold og undtagelser, at den reelt er indholdsløs,« siger han.

Undren over rod

Blandt de bilmærker der havner i den sorte bog er BMW, Mercedes, Honda og Renault.

FDM har følgelig bedt Forbrugerombudsmanden tage stilling til indholdet.

I organisationens juridiske rådgivning undrer man sig over, at gennemgangen afslører så meget rod i rustgarantierne, da brancheforeningen De Danske Bilimportører har tiltrådt

Forbrugerombudsmandens garantivejledning. Dertil kommer at næsten halvdelen af rustgarantierne ikke indeholder noget om, hvorvidt garantien stadig gælder efter skadesreparationer. Det øger risikoen for konflikter.

»Det er klart, at vi vilfølge op på det. Som forbruger skal man huske at nærlæse sin garanti. En rustgaranti kan godt være betinget af, at den overholdes på bestemte værksteder, men så skal det være gratis, og den kan ikke være betinget af, at man også får bilens øvrige servicetjek foretaget her. Derudover skal man betinge sig, at det ikke må koste noget, når bilen køres til rustinspektion hos forhandleren,« siger Per Alkestrup.

Guide: Lang ventetid på bilklager

03-10-2014: Det tager syv til otte måneder at få behandlet en klage ved Ankenævn for Biler. Nævnet sætter nu dobbeltbemanding på sagsbehandlingen. Læs artikel

Nyhed: Glasgrossist langer ud efter ruderegler

28-03-2012: Løse krav betyder, at synshaller godkender biler med revnede forruder. Bilsynskæde afviser. Læs artikel

Nyhed: EU vil sikre billig reparation på bilen

27-05-2010: Det skal være billigere for europæerne at få repareret deres biler. Derfor laver EU-Kommissionen nu en større ændring af reglerne for autoværksteder. Læs artikel

Nyhed: Gamle biler dumper til syn

25-05-2009: Hver tredje bil på de danske landeveje kommer ikke gennem nåleøjet. Læs artikel

Guide: Samtale forebygger bilstridigheder

05-06-2016: Mange reparationstvister handler om teknik. Men en del stridigheder opstår ved uklarhed om, hvad der skal laves ved bilen. Så få en klar aftale. Læs artikel
Læs også
Loading...
Mest læste
Loading...