Find mere om:
Guide: Lang ventetid på bilklager | bil.guide.dk

Guide: Lang ventetid på bilklager

Det tager syv til otte måneder at få behandlet en klage ved Ankenævn for Biler. Nævnet sætter nu dobbeltbemanding på sagsbehandlingen.

Det tager tid, hvis du er kommet på kant med bilforhandleren eller værkstedet.

Der kan nemlig sagtens gå syv-otte måneder, før en sag er afgjort, hvis du klager til Ankenævn for Biler.

Målet er ellers et gennemsnit på to måneder. Nævnet blev lagt om for to år siden, hvor det fik større gennemslagskraft, men fra starten var behandlingstiden oppe på hele otte-ni måneder.

I fjor forklarede den daværende sekretariatschef, at det nye nævn skulle køres i stilling, mens stor interesse gav flere henvendelser, men at der blev arbejdet på højtryk.

Det går den rigtige vej

Der er dog stadig hængepartier, lyder forklaringen fra den nuværende sekretariatschef, Nikolaj Andreasen.

»Vi har en pukkel af sager fra 2013, som vi skal have afviklet. Men det går den rigtige vej. I august fik vi 43 nye sager, men vi afsluttede 84 sager,« siger han.

Skriftlige aftaler fjerner tvivlen

Efter nævnet blev lavet om, kom der bilhandler med helt ned til 10.000 kr., mod tidligere 100.000 kr., mens det kunne modtage klager fra alle autovirksomheder og ikke kun dem, som er tilsluttet store organisationer som for eksempel CAD eller DAF.

Det har givet mere administration, fordi værksteder og bilforhandlere uden for organisationerne ikke i så stort omfang retter sig efter afgørelserne i nævnet og derfor sendes i fogedretten.

»De er tungere at danse med, og derfor giver det også mere arbejde for nævnet,« siger Nikolaj Andreasen.

FDM, som skal tale bilisternes sag i nævnet, er dog fortrøstningsfulde.

»Overordnet er det problematisk, at det skal tage så lang tid for nogle typer sager. Vi ved dog, at nævnet arbejder på at få løst sagerne, og at der er tilført flere ressourcer,« siger Per Alkestrup, som er jurist hos FDM og forbrugerrepræsentant i nævnet.

Således har der fra august været dobbeltbemanding på sagsbehandlingen og mere tid til at forberede sagerne. Per Alkestrup vurderer også, at rådet nu har fået mere rutine i at løse sagerne.

»Vi ved, at især værkstederne og forhandlere uden for organisationerne kan være sværere at få i tale, og nogle gange skal vi rette henvendelse flere gange,« siger han.

Mange hænges ud

De flere uorganiserede værksteder giver sig også udslag i det elektroniske udhængsskab, hvor virksomheder, der ikke retter sig efter afgørelserne, står i op til et år, hvis bilejeren ikke inden da går videre med sagen ved en retsinstans.

Her er 32 af de 39 virksomheder, der er i udhængsskabet, ikke tilknyttet nogen organisation. Toyota-ejere har færrest besøg hos automekanikeren

Nikolaj Andreasen mener dog, at udhængsskabet i sig selv har en præventiv effekt, der får mange firmaer til at tage en afgørelse til efterretning.

Nikolaj Andreasen forventer, at nævnet i år vil modtage godt 600 klager, hvilket er på niveau med i fjor.

Typisk vinder bilejeren sagen i 35-40 pct. af tilfældene.

Baggrund

Sådan virker det

  • Ankenævn for Biler findes på www.bilklage.dk.
  • Nævnet behandler forbrugerkøb af bil over 10.000 kr. og værkstedsregninger over 1.500 kr.
  • Nævnet består af CAD, DAF, Bilbranchen og FDM.
  • Det koster 300-500 kr. at få taget en sag op. Afgørelserne har retslig virkning.
  • Virksomheder, der ikke retter sig efter disse, kommer i et elektronisk udhængsskab. Har en virksomhed ikke efterlevet nævnets afgørelse inden 30 dage, kommer den som regel altid i udhængsskabet. Samtidig kan bilejeren tvangsinddrive sit krav via fogedretten.
  • Nævnet forventer at modtage 600 klager i år.

Nyhed: Glasgrossist langer ud efter ruderegler

28-03-2012: Løse krav betyder, at synshaller godkender biler med revnede forruder. Bilsynskæde afviser. Læs artikel

Nyhed: EU vil sikre billig reparation på bilen

27-05-2010: Det skal være billigere for europæerne at få repareret deres biler. Derfor laver EU-Kommissionen nu en større ændring af reglerne for autoværksteder. Læs artikel

Nyhed: FDM: Pletter i rustgarantier

07-01-2010: En ny gennemgang af samtlige bilmærkers rustgarantier viser, at flere enten er ulovlige eller uklare. FDM har bedt Forbrugerombudsmanden se på garantierne. Læs artikel

Nyhed: Gamle biler dumper til syn

25-05-2009: Hver tredje bil på de danske landeveje kommer ikke gennem nåleøjet. Læs artikel

Guide: Samtale forebygger bilstridigheder

05-06-2016: Mange reparationstvister handler om teknik. Men en del stridigheder opstår ved uklarhed om, hvad der skal laves ved bilen. Så få en klar aftale. Læs artikel
Læs også
Loading...
Mest læste
Loading...