Find mere om:
Nyhed: Euro NCAP svinger pisken | bil.guide.dk

Nyhed: Euro NCAP svinger pisken

80 pct. af bilsæderne bør forbedres for at modvirke piskesmældsulykker, vurderer crashtest-organisationen Euro NCAP

Den fælleseuropæiske crashtest organisation Euro NCAP tager nu endelig de invaliderende piskesmældsskader alvorligt. Fremover indgår simulerede påkørsler bagfra i testlaboranternes vurderinger af nye biler, og den første test afslører, at det er et stort område for bilproducenterne at tage fat på.

25 af de i 2008 testede biler er blevet udsat for en simuleret påkørsel bagfra. Testen viser, at der er behov for fokus på dette område, for kun fem af de 25 biler opnåede her et godt resultat.

»Testresultaterne herfra kan få betydning i forhold til de danske afgifter, hvor fem stjerner i den samlede test giver op til 3.600 kroners rabat på registreringsafgiften. De skærpede krav som følge af piskesmældstesten vil kunne påvirke det samlede testresultat, og det kan medføre, at færre biler på det danske marked vil opnå fradraget,« siger Leif Nielsen, FDMs repræsentant i Euro NCAP.

Man smadrer ikke en eller flere biler i forbindelse med denne deltest, men monterer de af bilfabrikanten leverede stole på en testslæde. Den kører bagud og stoppes brat efter et nøje defineret mønster, der svarer til påvirkningen fra bagendekollisioner med lav og høj hastighed, 16 og 24 km/t. Da det ikke koster en bil pr. test, kan man foretage flere tests med hver stol, så længe ryglænet ikke brækker, hvilket kan ske. Anvendelse af testslæder foregår på samme måde, som tests af autostole til børn.

Koster point

Test af bilsæders evne til at modvirke piskesmældskader har været udført i årevis af forskellige organisationer i USA, England, Tyskland og Sverige. Men for første gang har de kloge hoveder sat sig sammen og er under Euro NCAPs paraply blevet enige om en ensartet testmetode.

De hidtidige tests har overvejende været udført af ADAC i Tyskland og forsikringsselskabet Folksam i Sverige. En af de mest betydende testere af bilsæder er britiske Thatcham, som har fået opgaven at udføre den første testserie.

I den sidste gruppe, er det forstemmende at se kendte biler som Citroën Berlingo, Hyundai i10, Citroën C5, Ford Kuga – og helt i bunden – Peugeot 308 CC og Suzuki Splash placeret. Næste år vil et nul i piskesmældtesten koste fire point i Euro NCAP testen.

»Var testen indført i dag ville Peugeot 308 CC og Ford Kuga med sikkerhed ikke have opnået de fem Euro NCAP stjerner, de kan smykke sig med i dag og Citroën C5 kun på et hængende hår. Omvendt er det godt at se, at biler, der har fået grøn markering i piskesmældtesten, Volvo XC60, Alfa Romeo MiTo, VW Golf VI, Audi A4 og Opel Insignia alle i forvejen hører til blandt de bedste i Euro NCAP,« siger Leif Nielsen.

Se alle de seneste artikler på Bilsektionen og føj evt. linket til dine foretrukne links

Test: Bestsellere falder igennem på piskesmældstest

21-10-2009: Citroen C5, Ford Kuga og Suzuki Splash dumper i piskesmældstest. 20 ud 25 testede bilmodeller sæder bør forbedres, mener FDM. Læs artikel

Test: Stor test: 13 firmabiler til lyst og last

08-05-2014: Nye firmabiler er rullende kontorer og alt, hvad en moderne forretningsmand m/k kan forlange. Benhård konkurrence giver lav beskatning og ekstra højt udstyrsniveau i de nye modeller. Christian Schacht, redaktør på JP Aarhus Motor, har testet biler siden 1997 og gennemgår her 13 aktuelle businessmodeller i den klassiske størrelse. Læs artikel

Nyhed: 40 års biludvikling på parade

20-10-2009: Jubilæum: Årets Bil i Danmark er nu blevet kåret i 40 år. Hædringen viser bilernes teknologiske udvikling og er et spejl af samfundet. Læs artikel

Nyhed: VW-gruppen blev den store taber

20-10-2009: Både Volkswagen, Seat og Skoda tabte salg og markedsandele i 2008. Læs artikel

Nyhed: Se her, om du skal lease drømmebilen

13-10-2009: Det er billigst at lease bilen. Nej, det er ej. Begge udsagn er faktisk rigtige. Det kommer an på, hvilken bil, vi snakker om. Se listerne her. Læs artikel
Læs også
Loading...
Mest læste
Loading...