Find mere om:
Privatleasing mister fodfæste | bil.guide.dk

Privatleasing mister fodfæste

Aggressive priser på nye biler og et øget kørselsbehov er nogle af forklaringerne.

Flere års vækst er afløst af nedgang for privatleasing. Alene sidste år faldt andelen af nye bilejere med en privatleasingkontrakt til 4,1 procent mod 4,8 procent i 2009. Det har resulteret i en leasingoffensiv med knaldtilbud på ydelsen, som skal sætte skub i fænomenet. Men lige lidt har det hjulpet. Helt nye tal, som avisen har fået udarbejdet fra De Danske Bilimportører, viser kun en svagt stigende tendens i årets første fire måneder, hvor markedsandelen var 4,4 procent.

Det overrasker ikke Torben Kudsk, som er chefkonsulent hos FDM.

- Privatleasing har nok især været et modefænomen under krisen, hvor usikkerheden var stor, og så har nogle få mærker brugt det til at øge deres salg via særtilbud, siger han og henviser til, at blandt andet Honda har haft overskudslagre, som er blevet realiseret via billig privatleasing.

Men bilforhandlerne er også gået til angreb for at få gang i de klassiske bilhandler igen. - Vi ser, at bilforhandlerne har fået mulighed for at lave særpriser til kunderne. Blandt meget billige demobiler og generelt store rabatter.

Det gør, at forhandlerne tiltrækker flere kunder til den klassiske bilhandel, som de i bund og grund foretrækker, siger Torben Kudsk.

Det kan bilforhandlernes brancheforening nikke genkendende til.

- Vores bilforhandlere vil hellere sælge en bil end at formidle en leasingaftale, hvor de ikke selv har kunden tæt inde på livet. Derfor er flere begyndt med rabatter til dem, som køber, siger Jens Brendstrup, som er direktør i Dansk Automobilforhandler Forening.

De små biler overskygger leasing

Hos Bilbasen, hvor man overvåger bilsalget nøje, mener markedsanalytiker Jan Lang, at de små biler også har skylden for, at privatleasing ikke rigtigt kan fænge danskerne.

- Der er ingen tvivl om, at de aggressive priser på nye biler har en stor del af skylden. Men den altovervejende del af privatsalget er de mindste modeller, og her er det meget svært for leasingselskaberne at være konkurrencedygtige, siger Jan Lang.

En anden årsag er det markante salgsløft til de mindste biler. Biler i 100.000 kroners klassen er i forvejen så billige, at leasingselskaberne ikke kan lave særtilbud på dem, derfor vælger langt de fleste at købe i stedet.

Tilsyneladende bliver der altså snakket mere om privatleasing end handlet. Og det er især de unge, som overvejer. Det viser undersøgelser fra Dansk Industri Bilbranchen.

- Vores erfaring er, at det er personer under 30 år, som er interesserede i at lease, mens de lidt ældre foretrækker at eje selv. Herhjemme er en bil stadigvæk noget, man tager sig af og behandler godt, siger branchedirektør, Rene Tønder Nielsen, som også finder, at danskernes kørselsbehov bedre passer til at købe bilen selv.

Bilejerne kører nemlig flere km mellem hjem og arbejde, og så er de 15.000 km, som oftest er inkluderet i en aftale alt for lidt. Og skal du have 25.000 km om året med i prisen, stiger den oftest voldsomt.

- Dermed kan kunderne jo også lige pludseligt se, hvor dyrt i afskrivning det egentligt er at eje en bil, siger Rene Tønder Nielsen.

Importør foretrækker at sælge

Renault er en af de bilimportører, som tidligere har satset meget på privatleasing, men i stedet er begyndt at markedsføre sig på lave priser i stedet.

- Vi fastholder privatleasing, som en del af vores udbud, men væksten vi oplever i øjeblikket skyldes helt sikkert vores priskampagner på nye biler. Vi har simpelthen flyttet vores fokus over mod køb, siger pressechef, Søren Hyltoft, der bemærker, at rabatter på nye biler er et langt mere effektivt våben over for potentielle købere.

Den eneste importør, som i øjeblikket har fremgang med privatleasing, er Volkswagen. På få måneder er Polo blevet den 2. mest udbredte leasingbil.

- Det skyldes helt sikkert, at vi har sænket priserne på ydelsen. Prisniveauet er nemlig altafgørende, når det gælder leasing for private, siger pressechef, Søs Ilum.

Alligevel tror de fleste eksperter, at privatleasing kan øge sin markedsandel i fremtiden. Blandt andet Rene Tønder Nielsen.

- Om 5-10 år kan situationen være en anden, når flere af de unge, som er mere åbne over for privatleasing, er i markedet efter en ny bil, siger han.

Top 20, privatleasing, januar-april 2011

  1. FIAT 500 - 303
  2. VOLKSWAGEN POLO - 117
  3. RENAULT CLIO - 107
  4. BMW 3’ER - 98
  5. ALFA ROMEO GIULIETTA - 96
  6. HONDA CIVIC - 96
  7. HYUNDAI I30 - 89
  8. CITROEN DS - 371
  9. NISSAN QASH QAI - 70
  10. VOLKSWAGEN GOLF - 63
  11. BMW 1’ER - 59
  12. OPEL CORSA - 57
  13. RENAULT MEGANE - 57
  14. BMW 5’ER - 45
  15. BMW X1 - 44
  16. TOYOTA AYGO - 41
  17. MERCEDES-BENZ C-KLASSE - 39
  18. AUDI A1 - 37
  19. TOYOTA AVENSIS - 37
  20. OPEL INSIGNI A - 36

Kilde: De Danske Bilimportører

Guide: FDM siger ja til privatleasing

18-09-2015: Helt ny bil, lav førstegangsydelse og ingen bekymringer om værditab. Det er ifølge FDM de store fordele ved at lease i stedet for at eje. Men måske er der en anden og endnu billigere vej at gå. Hør hvad forbrugerøkonom Allan Skytte Christensen foreslår. Læs artikel

Nyhed: Serviceaftaler skal sælge biler

01-09-2011: Flere bilimportører lokker med gratis eller billige service- og reparationsaftaler på nye biler. De kan lette hverdagen, men kræver også opmærksomhed. Læs artikel

Nyhed: Danske bilkøbere trodser krisen

17-11-2010: Personbilssalget steg i oktober med 36 pct. sammenlignet med samme måned sidste år. Læs artikel

Nyhed: Rabatter æder af leasingfordelen

12-02-2010: Der er næsten dødt løb mellem køb og leasing af en stor mellemklassebil, hvis man køber med rabat, viser beregninger fra FDM. Læs artikel

Nyhed: Vildledning i leasing-regnestykker

29-12-2009: Rosende leasing-opstilling fra Bilpriser.dk med enorme besparelser er mere vildledende end vejledende, mener FDM. Læs artikel
Læs også
Loading...
Mest læste
Loading...