Find mere om:
Nyhed: Din bil får snart nyt styresystem | bil.guide.dk

Nyhed: Din bil får snart nyt styresystem

Premiere: De færreste tænker over styresystemet i telefonen. Det vil også gælde biler, for der er ikke ret meget forskel på, om din bil drives af benzin, diesel, el eller brint.

HAMBORG — Hånden på hjertet. De fleste skænker ikke mobiltelefonens grundlæggende styresystem ret mange tanker, så længe telefonen bare fungerer, og der er strøm på batteriet.

Det er lidt samme fornemmelse, jeg har, efter at have kørt de første kilometer i verdens eneste bil, udviklet fra bunden til at køre på brint.

B972174480Z.1_20151228113024_000+GLNQ05HJ.2-0.png

Grundlæggende er den ikke forskellig fra alle andre biler, jeg har kørt, og hvis det ikke lige var for det mærkværdige design og drivmidlet, så ville Toyotas Mirai ikke være forskellig fra alle de andre millioner af biler, som folk hver dag sætter sig bag rattet i.

Men nu er Mirai verdens første bil udviklet til at køre på brint, og derfor er bilen i sagens natur spændende, for nu kommer brintbilerne snart myldrende som bilfabrikkernes svar på en forureningsfri bil, der har en mere brugbar rækkevidde end hovedparten af de elektriske biler.

Her er Hondas ”danske” brintbil

Om 35 år ventes vi alle at køre på brint eller udelukkende på strøm, så det er med de briller, at vi skal se på Toyotaen.

B972174480Z.1_20151228113024_000+GLNQ05HM.2-0.jpg

Det har taget Toyota omkring 20 år at udvikle bilen fra den første prototype, der kom i 1996 som en RAV4, ombygget til brændselscelle-drift.

Støjsvag og komfortabel

Har man kørt en elbil, så ved man, at kørslen er støjsvag, og at bilen accelererer ubesværet og med masser af punch fra første tryk på pedalen.

I princippet er Mirai en elbil, og den kører derfor som en elbil, der i tilfældet Mirai er sat op i undervognen for at skabe god komfort. Samtidig har Toyota fyldt bilen godt op med udstyr og vil gerne have, at vi skal opfatte Mirai som en luksusbil lidt i stil med Lexus.

Den oplevelse er det dog ikke lykkedes Toyotas designere at formidle. Det kræver helt andre materialer og fokus på design end den forvirrende oplevelse, man får i Mirai, hvor tre forskellige displays kæmper om at formidle informationer til din hjerne.

Masser af ny bilteknologi på vej

Øverst lige i synsfeltet under forruden leveres de mest basale tal såsom fart og økonomi/forbrug, og direkte herunder er en større skærm, der primært tager sig af navigationen. Længere nede lige ved gearvælgeren har Toyota placeret et display, der viser klimaindstillingerne, der i øvrigt betjenes med touch-knapper.

Resultatet er, at man skal kigge flere steder, afhængig af hvad man skal betjene i Mirai, og her kunne Toyota lære meget ved at se, hvordan andre mærker elegant formår at få informationerne formidlet ved brug af en central skærm og desuden et mindre display, hvor chauffører får frit valg mellem flere opsætninger af informationer.

Også i koldt vejr

Hvis man ser bort fra brændselscellerne, der ligger i bunden af bilen, så er drivlinen hentet fra Toyota Camrys hybrid-version, der kun fås i USA, og Lexus LX450.

B972174480Z.1_20151228113024_000+GLNQ05HK.2-0.jpg

Selve brændselscellerne vejer 56 kg, hvilket er omkring det halve af, hvad samme mængde vejede i første generation af systemet fra 2008.

B972174480Z.1_20151228113024_000+GLNQ05HL.2-0.jpg

I koldt vejr har brintbiler en udfordring, idet vand i brændselscellerne kan fryse, og derfor har Toyota brugt mange test for at optimere ydelsen i koldt vejr. Man lover derfor, at effekten i Mirai selv i -30 grader er 100 pct. efter 70 sekunder ved en koldstart.

Global standard

Selv om det stadig er småt med brintbiler, er teknikken ikke, som da de elektriske biler tog fart, hæmmet af manglende standarder på området. Faktisk findes der allerede nu verdensstandarder for håndtering af brint i køretøjer.

B972174480Z.1_20151228113024_000+GLNQ05HN.2-0.jpg

De fleste kender brint som noget farligt stads, der i fysiktimerne i folkeskolen blev omgærdet med respekt, og den latente frygt hos forbrugerne er Toyota meget bevidste om.

Den samlede mængde brint er 122,4 liter fordelt på to tanke og under et tryk på omkring 700 bar. Toyota understreger, at alle rør, der fører brint frem, er ført uden for kabinen, og at sensorer afbryder brinttilførslen ved en kollision.

B972174480Z.1_20151228113024_000+GLNQ05KB.2-0.jpg

Det gennemsnitlige forbrug i Mirai er 0,76 kg brint til 100 kilometers kørsel. På den strækning udleder bilen syv liter vand samt forbruger 22 kubikmeter luft.

Fra stilstand drives Mirai af det indbyggede batteri og efter at være kommet lidt op i fart også af strøm fra brændselscellerne. Når man herefter når en konstant fart, kobles batteriet af, og bilen drives af den strøm, som cellerne producerer. Præcis som i Toyota hybridbiler mærker man ikke meget til teknikken, og kun ved moderat acceleration er der lidt lyd at spore fra drivlinjen. Første test: Sådan kører verdens første brintbil - Toyota Mirai

Lyden kan bedst beskrives som en luftkompressor light, og Toyota skriver, at lyden skal være med til at understrege køreoplevelsen.

JP var inviteret til Hamborg af Toyota

Teknikken

Toyota Mirai

  • Elmotor: 154 hk
  • Moment: 335 nm
  • 0-100 km/t.: 9,6 sek.
  • Topfart: 178 km/t.
  • Rækkevidde: ca. 550 km
  • Bagagerum: 361 ilter
  • Batteri: 6,5 Ah
  • Brændselscellestak:
  • Volumenydelse: 3,1 kW/l
  • 2 brinttanke
  • Egenvægt: 1.850 kg
  • Pris: Leasing 8.000 kr. plus moms.

Test af Toyota Mirai

27-10-2015: Egentlig en elbil, men en elbil på en helt ny måde. Den nye Toyota Mirai har nemlig sit eget kraftværk med om bord, og derfor er rækkevidden overraskende lang. Dernæst ingen, altså virkelig ingen CO2-udledning. Læs artikel

Nyhed: Så ruller Toyotas fremtidsbil ud i Danmark

29-09-2015: Danmark har allerede et landsdækkende net af tankstationer, hvor man kan tanke brint. Nu triller den første brintbil fra Toyota Læs artikel

Nyhed: Denne elbil har ingen svage sider

21-12-2014: Toyota Mirai med brændselscelle kan køre over dobbelt så langt på en tankfuld brint end elbiler kan på en ladning strøm. Læs artikel

Nyhed: Bilfabrikker i brintdyst

09-12-2014: Miljø: Danmark er et af de første lande, der får Toyotas nye brintbil, Mirai. VW viser brint-prototypen Golf HyMotion. Læs artikel

Nyhed: Brintbiler gør klar til Danmark

27-10-2012: Hyundai, Honda, Toyota og Nissan lader op til at rulle brintbiler ud over Kongeriget, mens 10-15 brintstationer er på vej. Læs artikel
Læs også
Loading...
Mest læste
Loading...