Find mere om:
Test af Toyota Mirai | bil.guide.dk

Test af Toyota Mirai

Egentlig en elbil, men en elbil på en helt ny måde. Den nye Toyota Mirai har nemlig sit eget kraftværk med om bord, og derfor er rækkevidden overraskende lang. Dernæst ingen, altså virkelig ingen CO2-udledning.

Helt ny bil, altså ny fra platformen og op – inkl. et meget nyt design. Men ikke bare ny at se på – også med ny, nærmest revolutionerende teknik. Sådan er Toyotas nyeste bil. Brintbilen Toyota Mirai.

Brintbil. Ja, egentlig er Toyota Mirai ”bare” en elbil, idet den drives af en elmotor – præcist som andre elbiler som f.eks. BMW i3 og Nissan Leaf. Men mens andre biler får strømmen fra et batteri, der lades op fra en ekstern strømkilde via en ledning, får Mirai sin strøm fra en brændselscelle om bord i bilen.

B972113384Z.1_20151021200804_000+GNKOKRAK.1-0.jpg

Man kan sige, at bilen er sit eget kraftværk; den producerer selv den strøm, der skal drive elmotoren – der så igen får bilen til at køre. Brændselscellen skal så bruge brint for at producere el. Derfor navnet brintbil.

Mirai kører som en elbil

Hvordan kører den så, den nye brintbil fra Japan? Vi var med til danmarkspremieren, der blev holdt fra Den Blå Planet på Amager. Og her var ikke mulighed for mere end lige en dalers-tur. Men det var dog nok til at fange den helt overordnede køreoplevelse: at Toyota Mirai kører præcist som en elbil!

Bilen gør sig klar til at køre uden en lyd. Og når man gi’r gas, sætter bilen i gang – atter uden nogen lyde. Oppe i fart holder den totale stilhed dog op. Støj fra både dæk mod asfalten og fra karrosseriet gennem luften laver faktisk mere støj, end man lige skulle tro. Hverken mere eller mindre end en elbil. Men meget mindre end en bil på benzin eller diesel. Ekspert: Så hurtigt kan brint- og elbiler overtage markedet

Mirai på motorvej, gennem sving og i undvigemanøvrer – det vender vi tilbage til senere i egentlige prøvekørsler.

Brintbilens fordele? Ja, først og fremmest, at bilen ikke udleder CO2 overhovedet. Altså udledning NUL. Det eneste, der kommer ud ad udstødningen er vanddamp og vanddråber. Vand, der i øvrigt er så rent, at det kan drikkes. Men det smager dog af plastik!

B972113384Z.1_20151021200804_000+GNKOKRAP.1-0.jpg

Udledning kommer der dog fra produktionen af brint. Her er hele idéen imidlertid, at den strøm, der skal bruges her, kommer fra vind-energi. Her er brintbiler i præcist samme situation som ”almindelige” elbiler.

Men hvorfor så brintbil i stedet for elbil – brintbilen er dog ikke så lidt dyrere? Brintbilen har ét forspring – nemlig rækkevidden. Toyota Mirai har en rækkevidde på cirka 550 km på en tankfuld brint. Den almindelige elbil har en rækkevidde på 200 km. Undtagelsen her er Tesla, der har væsentligt større rækkevidde, men også afgørende højere pris.

Og Toyota Mirai koster …

600.000 kr. er prisen på en Toyota Mirai ved almindeligt køb. Hvis man vil lease bilen, er den månedlige ydelse 8.000 kr. plus moms ved erhvervsleasing – og i øvrigt ingen førstegangsydelse. Til sammenligning: elbilen BMW i3 fra 282.000 kr., Tesla Model S fra 599.000 kr., Toyotas hybridbil Prius fra 430.990 kr.

Masser af ny bilteknologi på vej

Men holder prisen så på Mirai, BMW og Tesla S? Svaret driver i finanslovsforhandlingerne. Finansministeren har jo lagt op til, at elbiler – og antagelig underforstået brintbiler – fra 2020 skal pålægges fuld registreringsafgift. Uden at der endnu foreligger en formel for, hvordan den så skal beregnes, vil elbilen blive afgørende dyrere.

Og hvad så? På pressemødet ved danmarkspremieren forklarede Toyota Danmarks adm. direktør, Kristian Krapper, »at det må vi jo se på«. Men samtidig lød det, som om Toyota allerede har en plan parat – Krapper mente, at leasing kan være med til at løse noget af problemet.

B972113384Z.1_20151021200804_000+GNKOKR9M.1-0.jpg

Hvor tanker man brint?

  • En bil på benzin eller diesel fylder man op henne på tanken. En elbil kan man lade op hjemme i carporten eller ved en hurtiglader. Men hvad med en Mirai? Hvor tanker man brint??
  • Dét er præcist Mirai og alle andre brintbilers store udfordring. Men lige nu er der herhjemme i alt seks brintstationer, mens yderligere to er på vej og skulle være klar inden nytårsaften i år. Med en rækkevidde på 550 km kan man altså køre rundt i hele Danmark, som det formuleres.

Toyota Mirai – helt kort

  • Mirai er Toyotas helt nye brintbil. Konstrueret fra bunden som en brintbil. 4-dørs sedan, elmotoren trækker på forhjulene.
  • Brintcelle, der producerer strøm, som driver motoren. En del af strømmen føres til bilens batteri.
  • Foreløbig én version (der til gengæld fås i forskellige farver, som importøren siger).
  • Pris: 600.000 kr. 8.000 kr. pr. måned ved leasing. *) Med de nuværende registreringsregler.
  • PS: Mirai er det japanske ord for fremtid.

Mirai på seks sekunder

  • Mirai – helt ny bil, der kører på brint
  • 4-dørs, 4-personers sedan
  • Elmotor med 154 hk
  • Strøm fra brændselscelle
  • Rækkevidde: Cirka 550 km

Nyhed: Denne elbil har ingen svage sider

21-12-2014: Toyota Mirai med brændselscelle kan køre over dobbelt så langt på en tankfuld brint end elbiler kan på en ladning strøm. Læs artikel

Nyhed: Så ruller Toyotas fremtidsbil ud i Danmark

29-09-2015: Danmark har allerede et landsdækkende net af tankstationer, hvor man kan tanke brint. Nu triller den første brintbil fra Toyota Læs artikel

Nyhed: Din bil får snart nyt styresystem

28-12-2015: Premiere: De færreste tænker over styresystemet i telefonen. Det vil også gælde biler, for der er ikke ret meget forskel på, om din bil drives af benzin, diesel, el eller brint. Læs artikel

Nyhed: Bilfabrikker i brintdyst

09-12-2014: Miljø: Danmark er et af de første lande, der får Toyotas nye brintbil, Mirai. VW viser brint-prototypen Golf HyMotion. Læs artikel

Nyhed: Brintbiler gør klar til Danmark

27-10-2012: Hyundai, Honda, Toyota og Nissan lader op til at rulle brintbiler ud over Kongeriget, mens 10-15 brintstationer er på vej. Læs artikel
Læs også
Loading...
Mest læste
Loading...