Find mere om:
Kig den brugte bil i kortene på sikkerhedsfronten | bil.guide.dk

Kig den brugte bil i kortene på sikkerhedsfronten

Tænk mere over sikkerheden, når du køber brugt bil, og søg oplysninger, lyder rådet fra myndighed.

Mens nye biler i dag er meget trafiksikre, skal vi kun få år tilbage, hvor bilerne var meget ringere, og der var stor forskel på, hvor sikre de var mellem årgangene.

Derfor er det vigtigt, at man som bilkøber kan stille de rigtige spørgsmål, når man er ude i markedet efter en ældre, brugt bil, der måske er 10-15 år, lyder det fra Havarikommissionen.

»Der kan være meget stor forskel på sikkerheden og sikkerhedsudstyret i de brugte biler. Derfor er det vigtigt, at man er klædt på og har den viden, som skal til,« siger Mette Fynbo, der er formand for Havarikommissionen for Vejtrafikulykker og bl.a. opfordrer FDM til at gå aktivt ud med mere information.

Således fik Toyota Aygo først i 2011 det vigtige ESC- antiskrid i alle modeller. Frem til da var de billigste modeller typisk uden ESC.

Forskel mellem årgange

Mette Fynbo peger på, at det er vigtigt at have for øje, om drømmebilen f.eks. har ESC-antiskrid og gardin- eller sideairbags, som kan gøre en forskel på, om ulykken sker, eller hvor alvorlig den bliver.

Bilerne får som nye godt nok karakterer af Euro NCAP, der crashtester og giver dem karakterer med op til fem stjerner. Men skalaen ændrer karakter fra årgang til årgang, og det kan være svært at gennemskue, hvad stjernerne dækker over. Størst risiko for at komme til skade i gamle biler

Hos FDM mener Torben Lund Kudsk, der er afdelingsleder, at organisationen gør nok for at informere.

»Vi har løbende brugttest og bruger hver gang lejligheden til at informere om sikkerhedsudstyret. På den måde får vi gjort opmærksom på, at der kan være forskel på, hvor sikre bilerne er,« siger Torben Lund Kudsk.

Han peger på, at man skal sikre sig, at bilen har minimum fire Euro NCAP-stjerner, ESC-antiskrid og gerne gardinairbags. Man kan også sammenligne med, hvad andre biler af samme årgang normalt har af udstyr, og tjekke, hvad FDM tidligere har skrevet om bilen.

Hold fast

Hos FDM mener man ikke, at sælgere skal informere mere end i dag, f.eks. med at opremse, hvilket sikkerhedsudstyr bilen har, da foreningen mener, at især mindre forhandlere med mange biler kan risikere at fejlinformere.

»Men det er vigtigt at holde sælgeren op på, at det, som er lovet, også af sikkerhedsudstyr, står i slutsedlen,« siger han. Sådan finder du de mest sikre brugte biler

Hos Bilbranchen, som repræsenter de danske bilforhandlere, er man positiv over for mere oplysning. Jens Brendstrup, som er direktør i Bilbranchen, mener dog heller ikke, at der skal være krav om at oplyse om sikkerhedsudstyr.

»Det sker helt naturligt, for det er i bilforhandlerens egen interesse at fremhæve det, som kan være med til at sælge bilen«, siger Jens Brendstrup.

Mere overblik: Bilsøgebaser strammer op

Med en afmærkning kan du tilvælge sikkerhedsudstyr på mange af de elektroniske søgemaskiner. De er dog ikke up to date, viser et par tjek, vi har foretaget.

På Biltorvet kan man for eksempel krydse ESC af, men ikke sideairbags og overraskende nok heller ikke automatisk nødbremse, som ellers findes på over 35.000 danske VW Up. Men det bliver der nu rettet op på, lover Jens Brendstrup, direktør for Autobranchen.

På Bilbasen kan man vinke af for ABS-bremser, men hverken ESC, sideairbags eller automatisk nødbremse. Du kan dog se sikkerhedsudstyr og Euro NCAP-stjerner på beskrivelsen af den enkelte bil. Bilbasen vil nu genvurdere søgekriterierne. På Autouncle kan du søge på ESC, som her hedder ESP.

Netop salgssiderne kan skubbe til en positiv udvikling, mener Torben Lund Kudsk, der er afdelingschef hos FDM.

»Vi kan kun opfordre de forskellige salgssider til at få så mange felter med sikkerhedsudstyr som muligt. Det kan være med til at drive en udvikling i gang,« siger han.

Guide: Sådan finder du de mest sikre brugte biler

30-03-2016: Vi guider dig gennem junglen af brugte biler og til de mest sikre. Fra 2004 klarer de fleste nye modeller sig rimeligt. Men der er brodne kar imellem. Læs artikel

Nyhed: Mikrobiler har godkendt sikkerhed

21-09-2014: 4 Euro NCAP-stjerner til nye Aygo-trillinger og Twingo. Rimelig sikkerhed i mikrobiler. Læs artikel

Nyhed: Farlige fejl på mange biler

28-12-2009: Lygtefejl og defekte bremser hører ifølge bilistorganisationen FDM til de hyppigste fejl på de ældre biler. Læs artikel

Guide: Få gode bilvaner

16-07-2016: At blive bedre bag rattet handler ikke kun om køreteknik. Små ændringer i hverdagen gør dig til en bedre bilist. Læs artikel

Guide: Klassiske bilmærker kører flest kilometer

09-05-2016: Leder du efter en bil, der kan køre længe? Så bør du måske skele til bestemte mærker. Men tjek, hvad tidligere ejere har investeret i bilen. Læs artikel
Læs også
Loading...
Mest læste
Loading...