Anmeldelse:
Anmeldelse: 5 out of 6
Find mere om:
Test af BMW 228i Cabriolet | bil.guide.dk

Gjort af det rette stof

Test: Skarp i designet, skarpe køreegenskaber og lækker motor i BMW’s nye 2-serie Cabriolet, som vi kører med 245 hk stærk benzinmotor.

Cabriolet
BMW 228i Cabriolet aut.
BMW

Skarptsleben som få og med harmoni fra alle vinkler tager BMW’s 2-cabrio prisen som flotteste cabriolet i mini-klassen dette forår.

B971989684Z.1_20150527115118_000+GTRL3DLS.2-0.jpg

Lidt af en bedrift, for små åbne er svære at få til at se godt ud. I modsætning til den større 4-serie Cabriolet, der har stålfoldetag, er 2-serien også med klassisk stoftag. Det har flere fordele. Blandt andet er stof lettere og billigere end metal, så vægten bliver holdt i ave. Og så kan det være praktisk, da et stykke stof ikke fylder nær så meget som et sammenfoldet metaltag i bagagerummet. Og så er der noget særligt over at køre cabriolet med kaleche: Når det regner, er det som at sidde i et lille telt, og selv på længere afstand er det let at se, at det er en åben vogn.

B971989684Z.1_20150527115118_000+GTRL3DM2.2-0.jpg

B971989684Z.1_20150527115118_000+GTRL3DM3.2-0.jpg

BMW 2-serie Cabriolet er en værdig afløser for 1-Cabriolet, og den tilføjer en udpræget sportslig tone. Ikke kun i designet, hvor den lidt nuttede og buttede 1-serie cabrio var lidt en damernes ven, forstået på den flinke måde. Her er 2’eren skarp og mere i tråd med resten af BMW-programmet, der i 2-serien omfatter coupé og de nye MPV-modeller, kaldet Active Tourer og Gran Tourer, som dog begge har forhjulstræk.

Mere stivhed

For at styrke opførslen på vejen er 2-Cabriolet noget mere stiv i opbygningen, end 1-serien var.

Det gør underværker, for hvor 1’eren kunne virke lidt slatten over skarpe huller, ja så hamrer 2’eren hen over, uden at der er rystelser at mærke.

Vi kører 228i på lave 18-tommers hjul, men komforten er i behold, og uanset hvad vi byder bilen, er det ikke til at hente selv den mindste raslelyd ud af undervognen eller samlinger. Det er imponerende, og i direkte sammenligning med Audi A3, så virker bilen med de fire ringe som en overkogt kartoffel.

Guide: Kør topløs til sommer fra 100.000 kr.

Der er med andre ord masser af komfort til afslappet kørsel i undervognen, men uden at det er gået ud over skarpheden, selv om en 2-serie aldrig bliver rendyrket sport. De store hjul med lave dæksider pynter, og når det gælder BMW, kan undervognen bære hjulmonteringen. BMW 228i Cabriolet bliver aldrig stødende over hullet asfalt. I det hele taget overbeviser køreegenskaberne:

Fra den dovne tur rundt i byen med tyste omdrejninger og stille klassisk musik i højttalerne til den effektive motorvejsafkørsels-rutine, der ender i en skarp højre, som bare bliver ved og ved og ved langt over 180 grader, og hvor farten er tæt på de 110 km/t. fra motorvejen, men som føles helt udramatisk i 2-serien.

Den fortsætter bare rundt i fuldendt balance og gør dig høfligt, men bestemt med lidt underlægningsmusik fra dækkene, opmærksom på, at du rent faktisk kører forholdsvis hurtigt.

Blød power

Testbilen med 245 hestekræfter har det bedst i comfort-opsætningen af motor/gearkasse. Her er den tyst på grænsen til at være uhørlig ved blød speederfod, og gearkassen skifter meget tidligt op. Det passer bilen godt, mens spareprogrammet ”ECO-Pro” gør, at motoren opleves som lige det svageste i forhold til speederstillingen. Hvis du omvendt flytter bilen over i ”sportsmode”, leverer motoren det fedeste soundtrack fra den ellers firecylindrede maskine.

B971989684Z.1_20150527115118_000+GTRL3DAL.2-0.jpg

De 245 turboheste rækker naturligvis til heftige præstationer, hvis du sparker til den, men bilen opfordrer ikke ligefrem til det, så kan du nøjes med 184 hestekræfter, er der 90.000 kr. at spare i runde tal ved at vælge en 220i.

Lidt turbulens

Vindafviser er standard, og den bør sidde på konstant, for det er for BMW som for alle andre konstruktører svært at få vinden til at slippe bilen, uden at der opstår turbulens omkring hovedet på passagererne. Det medfører, at hastigheder over 90-100 km/t. i den grad indbyder til, at man slår toppen op.

B971989684Z.1_20150527115118_000+GTRL3DAK.2-0.jpg

 Uden vindafviser skal man ikke meget over 70 km/t., før det stormer så meget om ørerne, at det ikke er behageligt. Toppen kan heldigvis betjenes op til i hvert fald 50 km/t., så i byen er det let at holde trafikrytmen, samtidig med at man tager taget på, når man nærmer sig en ringvej eller andet, og det klares på 20 sekunder ved en fart på op til 50 km/t. Flottenhejmere kan tilkøbe varmeafvisende læder, som ikke så nemt optager solens stråler. Blæser det kraftigt, har den automatiske kaleche dog svært ved at lukke under kørsel i modvind. Bagsædet er nærmest ikke eksisterende, men har man små børn, går det an at hente is en søndag eftermiddag, men ellers vil de fleste ejere nok foretrække at benytte bagsædet som ekstra bagageplads, idet bagsædet kan fældes frem. Dermed er der en pæn åbning til selve bagagerummet og dermed plads til lidt sportsudstyr. Biltest: Cabriolet kan sagtens lade sig gøre i mikroklassen

Selve bagagerummet er i sagens natur stærkt begrænset, for BMW’s fokus har været at designe en elegant bil med en flad bagende. Derfor er åbningen til bagagerummet smal, men det tilgiver man designerne, for ikkemindst skråt bagfra er bilen uhyre vellykket. Selve bagagerummet kaperer 335 liter med taget oppe og 280, når kluden er nede.

BMW 228i Cabriolet aut.

  • Motor: 4-cylindret, 2,0-liters dobbelt turbo.
  • Ydelse: 245 hk / 180 kW ved 5.000-6.500 o/min.
  • Moment: 350 Nm ved 1.250-4.800 o/min.
  • 0-100 km/t: 6,0 sek.
  • Topfart: 250 km/t.
  • Forbrug: 15,2 km/l (154 g Co2/km).
  • Bagagerum: 280/ 335 liter.
  • Pris: 622.300 kr.
  • Sportline pakke: 45.000 kr.
  • Automatgear: 37.395 kr.
  • Læder: 34.886 kr.
  • Pris incl. ekstraudstyr: 805.058 kr.

Test af BMW 435i Cabriolet

09-06-2014: BMW’s klassiske 3-serie Cabriolet er blevet til 4-serie Cabriolet og fortsat helstøbt. Læs artikel

Test af BMW 435i Cabriolet

15-02-2014: Premiere: Vi kører den nye BMW 435i Cabriolet i Nevada, hvor solen bager ned fra en skyfri himmel. En herlig åben bil med stålfoldetag til en ret høj pris, desværre. Læs artikel

Nyhed: BMW går efter Audi A5

22-02-2014: Den nye BMW 4-serie Gran Coupé bliver praktisk og sportslig og skal konkurrere mod Audi A5 Sportback. Læs artikel

Test af BMW 435i

28-11-2013: Test: Den nye BMW 435i er en inciterende cocktail af design, køreegenskaber og klassisk sekscylindret rækkemotor. Læs artikel

Nyhed: BMW’s cabriolet går et nummer op

27-10-2013: Ny 4-serie Cabriolet får mere sin egen karakter end forgængeren i 3-serien. Læs artikel
Læs også
Loading...
Mest læste
Loading...