Den genfødte Fiat 124 Spider har designmæssige tråde til den originale model med rødder fra 1966. Den topersoners roadster er udstyret med en 1,4-liters Multiair turbobenzinmotor på 140 hk. Foto: Fiat
Historie er guld værd. Det ved marketingfolkene hos Fiat, som nu genopliver den ikoniske 124 Spider. Den åbne topersoners roadster, der i originalversionen så dagens lys på Torino Motorshow for næsten 50 år siden, er nemlig en af de mest markante Fiater i nyere tid.
Den nyeste aftapning er dog ikke en rendyrket italiener. Den bygger nemlig på den vævre og velkørende Mazda MX-5, som under kølerhjelmen med Fiat-logoet har fået udskiftet Mazdas motorer på 1,5 liter og 2,0 liter med henholdsvis 131 hk og 160 hk med en 1,4-liters Multiair-turbomotor på 140 hk.
Samtidig har designerne fra Fiats Centro Stile i Torino været en tur omkring bilen med nænsomme blyanter, så karrosseriet har fået en overhaling. Det skinner især igennem på fronten, der med sine lange, afrundede forskærme og ditto forlygter har klare tråde til den originale 124 Spider.
Genbrug på interiørfronten
Indendørs har Fiat dog sparet på fornyelseskontoen, for her er det funktionelle, men noget sterile instrumentbord fra Mazda MX-5 genbrugt. Betjeningsgreb, pedaler og rat sidder til gengæld, hvor de skal i det lille racerbilsagtige cockpit.
Den tætte vejkontakt og nærhed med elementerne, som MX5’eren er kendt for, vil helt klart være plusser i den topløse Fiat, der med baghjulstræk, avanceret multilink-ophæng og lavt tyngdepunkt med en optimal vægtfordeling kan give en på opleveren, når stofkalechen er pakket ned.
Den danske Fiat-importør kan endnu ikke sige noget om priserne på 124 Spider, som lander herhjemme til næste sommer. Til sammenligning starter Mazda MX5 fra 330.000 kr.
De to udstyrsniveauer, Spider og Spider Lusso, ligger dog fast. Ligesom du kan tilkøbe ekstraudstyr som adaptive forlygter, bakkamera, 7 tommers skærm med DAB-radio, nøglefri adgang eller Bose-anlæg. Det er langt mere end til Mazda MX5’eren.
Steffen Holm, der er pressechef hos Fiat Danmark, fortæller, hvilke elementer som skal fremhæve Fiat 124 Spider frem for Mazda MX-5.
»Det er køreglæde, historie og design,« siger Steffen Holm, som peger på at Fiaten især har forcer på de to sidstnævnte områder.
»Her er designmæssige træk fra oprindelige Fiat 124 Spider, og den er designet i Italien. Her er tale om en slags retrobil, og det er jo noget, som Fiat har haft succes med, når vi ser på modellerne i 500-rækken,« siger Steffen Holm.
Abarth i støbeskeen
Fiat har officielt ikke andre motorvarianter i programmet. Men ifølge den internationale motorpresse kommer der i USA også en version med 158 hk, ligesom man også kan tilkøbe automatgear her. Samtidig overvejer Fiat en mere hidsig Abarth-version, der kunne få 170 hk.
Fiat havde også overvejet at genoplive X/9, som er en af de åbne nyklassikere fra de sidste årtier. Men man vurderede, at der var stærkere appel i 124 Spider, som også ligger tættere på de værdier, som Fiat gerne vil signalere. Nyklassiker: Designlegendens Fiat 124 Spider, der fik stjernestatus
Den nye åbne Fiat-model er netop vist på det store motorshow i Los Angeles.
Den europæiske premiere sker på Geneve Motorshow til foråret, hvorefter den rulles ud på de forskellige markeder.
Fiat 124 Spider - Modelhistorie
1966: Fiat 124 Spider debuterer i Torino.
1968: Første Spider på det amerikanske marked
1975: Efter kæmpe succes i USA produceres Spider nu kun til det amerikanske marked.
1979: Fiat 124 Spider omdøbes til Spider 2000
1981: Pininfarina overtager hele produktionen. Salget i Europa genoptages. Bilen omdøbes til Pininfarina Spider på det amerikanske marked og Pininfarina Spidereuropa på det europæiske.
1985: Produktionen ophører efter et salg på 200.000 biler.
2015. Fiat 124 Spider genopstår som en rebadged Mazda MX-5.