Anmeldelse:
Anmeldelse: 5 out of 6
Find mere om:
Test af Jaugar F-Type R AWD convertible | bil.guide.dk

Test af Jaugar F-Type R AWD convertible

Af alle var det Enzo Ferrari, der mente, at 60’ernes Jaguar E-Type var den smukkeste sportsvogn nogensinde. Omtrent 50 år senere har englænderne haft held til at skabe en nutidens E-Type, nu med navnet F-Type. Nyeste F, hurtigste F, dyreste F kører vi her. Det hele starter i hjertet af New York, på Manhattan.

Sportsvogn
Jaguar F-Type

Kommentar: Det kunne være fristende at give F-Type AWD alle seks stjerner, så flot, så muskuløs, så ”billig”, i hvert fald overfor de direkte konkurrenter. Men et noget større forbrug end Mercedes AMG og matchende Porsche 911 koster en stjerne.

Plus

Stil og design

Motorpower

Motorlyd

Pris (faktisk)

Minus

Forbrug og udslip


NEW YORK, USA - Frank Sinatra har hyldet byen med sin sang “Theme from New York, New York”. Alica Keys har besunget The Big Apple med sin hymne “Empire State of Mind”. Men ingen kan skabe stemning af New York som Lou Reed med sin ”Walk on the Wild Side.”

Det er den, ”Walk on the Wild Side”, jeg hører i baggrunden lige nu. Endda i en lidt længere, betydeligt mere jazzet version med en saxofon-solo, der går lige ind. Så hvis jeg nu havde glemt, hvor jeg var, er det jo bare at lytte til øjeblikkets soundtrack. New York. Ikke at der er risiko for at glemme, hvor jeg er. 18. etage. Med Hudson River lige derude. Og med Ground Zero bare 12 minutters gang i dén retning.

B972101374Z.1_20151007170418_000+G5UO5IUH.1-0.jpg

B972101374Z.1_20151007170418_000+G5UO5IT1.1-0.jpg

Aftenens tekniske gennemgang sluttede for et par øjeblikke siden. »See you tomorrow, Gentlemen!«, var sidste besked efter »det nye firehjulstræk«, »den nye gearkasse-manual«, »Please, take care oppe på testbanen i Monticello«. Og sætningen med eftertryk: »Sheriffen ved, at vi er her!«

Nu skal der så spises aftensmad, der skal samles tanker om al teknikken, og hvad vi skal være forsigtige med oppe på testbanen. Og det med sherif skal lige rodfæste sig. Det er en tydelig måde at sige, lad nu være med at få en fartbøde…

Nu skal der lige en nats søvn til. Så er jeg klar til første møde med sportsvognen, der er en rejse over Atlanten værd. V8, 550 hk, nyt firehjulstræk: Jaguar F-Type R AWD, som den hedder.

***

Good Morning, America!

Meget tidligt. Alt for tidligt. Gaaab. Jetlag kan intet forhindre og kun kaffe, stærk og rigelig kaffe kan gøre bare en lille smule ved det. Det ved enhver, der har rejst langt på tværs af kloden. Det skal snart vise sig, at der faktisk findes en undtagelse.

B972101374Z.1_20151007170418_000+G5UO5ISU.1-0.jpg

Jaguar ikke bare spiller den rigtige musik for at sætte new yorker-scenen. Vores hotel på Greenwich Street nummer 525 kan mildest talt ikke blive meget mere New York. Så i en gade, der kunne bruges til kulisse i en film, holder de – i runde tal 20 nye, åbne Jaguar F-Type med den største motor, den bedste gearkasse og med træk på alle fire. Jaguar F-Type R AWD Convertible.

Jeg er teamet op med en kollega fra Norge. »Du kører først,« siger jeg.

Vel er det sommer, men temperaturen har på ingen måde nået new yorker-hede. Men for den da, vi skal da have kalechen ned. For en åben sportsvogn med kluden oppe? No way.

Ud over at holde fast i dette princip har taget nede tre andre fordele.

For det første: Høje huse er meget høje i NY, især her i kvarteret. Men med kalechen nede er det jo bare at lægge nakken tilbage og indånde solen og lade øjnene følge bygningerne hele vejen op – og det uanset, hvor høje de er.

Topløst Mercedes-slagskib

Dernæst: Amerikanerne har aldrig svært ved at give udtryk for begejstring – heller ikke for en europæisk sportsvogn, der tager sig godt ud. »Nice car!« Med taget nede er det let at høre tilråbet fra truckkøreren i inderste spor.

Og for det tredje: Hvis jeg havde glemt, hvor godt en V8 kan lyde, bli’r jeg mindet om det nu. I startmode nynner udstødningen en flot melodi. Når en finger lige trykker på knappen med tegning af to udstødningsrør, strammer alt sig op – og paukerne kommer ind. Og med kalechen nede er det fuld ouverture uden filter af nogen art.

Morgenkoncert i New Yorks gader med volumenknappen på max. Der var faktisk det effektive middel mod jetlag, viste det sig.

Hvordan føles 550 hk under højre fod?

Selvfølgelig er der grænser for fart i en by, hvor der endnu er ridende politi. Så vi følger bare morgentrafikken ad Riverside Drive ud ad New York med retning nord. Fart som alle de andre – og i øvrigt noget overraskende en hel del mere end de 55 miles per hour, som jo ellers er gældende her. Men med meget mere og meget bedre lyd end alle de andre. Vores drengede bilhjerter banker i dobbelttakt. Eller tripple. Og truckdrivernes – de banker med.

B972101374Z.1_20151007170418_000+G5UO5IU4.1-0.jpg

Efter en halv time eller måske en hel – tiden går jo bare – bliver husene lavere og lavere og omgivelserne grønnere og grønnere. Manhattan er forladt for længst. Og vejene holder op med at være tegnet med lineal. Der er faktisk snoede veje i USA. I hvert fald her nord for New York. Med retning mod nabostaten. Her, hvor Monticello Motor Club ligger. Der er målet for første etape, et par timers kørsel med retning nordvest.

Mr. Norway har listet vores Jag ud af byen. Listet og listet? Han har i hvert fald kørt bilen ud af byen – oftest med knappen med tegningen trykket ned.

Første shootout: Jaguar XE møder Mercedes

Hvordan er det nu, 550 hk under højre fod føles? Jeg havde faktisk glemt det, og allerede ved bare halv speeder letter jeg lige foden. Wauww. Awesome, som enhver amerikaner udbryder, når noget skal i en særlig liga. Eller en Jaguar F lægger fra land.

Min kollega var bag rattet i New Yorks gader – en fed oplevelse. Men faktisk er jeg den heldige – for dette her: Jaguar F version 550 i retning Monticello ad veje, der ikke bryder sig om at gå ligeud. Dét er awesome. Det er sportsvognskørsel i sin reneste form. Her er plads til at accelerere, masser af sving til at konstatere, at indstyringen er om ikke knivskarp, så skarp. Med kulfiberbremser og greb, der aldrig gi’r op. Og med dagens temperatur bliver varme bremser eller smeltede dæk aldrig et tema.

B972101374Z.1_20151007170418_000+G5UO5IUJ.1-0.png

B972101374Z.1_20151007170418_000+G5UO5IV6.1-0.jpg

Et tema bli’r til gengæld træk i nakken. Men det tager vi med. Det er jo sportsvognsdag i dag.

Der er dømt pitstop. Gammel træbygning. De lokale sidder sørme ved en høj bar og drikker kaffe. Præcis som på film. Vi får at vide, at stedet er kendt for sine applepies. Om vi skal smage? »Yeah man.« Og med softice, »please!« Dertil kaffe og obligatorisk gratis refill.

Flere miles som før. Pludseligt står der ”Welcome to Monticello Motor Club” på pilen mod venstre. Drej.

Den der sugende fornemmelse

Vel er banen ved Monticello nogle kilometer asfalt, der snor sig rundt i landskabet som en racerbane. Men der køres ikke rigtigt race her – her handler det mere om de riges track days, hurtige kørekurser og arrangementer som det i dag med Jaguar.

Vi kører på banens nordsløjfe, som den faktisk kaldes. Fire sving mod venstre og resten, det vil sige seks, mod højre. En chikane og en sweeper, resten langsomme andengearssving.

B972101374Z.1_20151007170418_000+G5UO5IV4.1-0.jpg

F med træk på alle fire hjul beviser her, at den accelerer som ind i himmelen, når den får lov. Virkeligt spark i ryggen og den der sugende fornemmelse, der bliver ved og ved, når der virkelig strækkes ud. Og det gør der her.

Bremserne kommer aldrig på seriøs prøve her. Vel skal der bremses meget et par steder, men min amerikanske oppasser i højre side skal ikke risikere noget. Så der i god tid kommer den der bevægelse med venstre hånd, der betyder ”brems”. Og i dag er det bestemt ikke varmt nok til at udsætte kæmpeskiverne for nogen form for varmetest.

B972101374Z.1_20151007170418_000+G5UO5IU2.1-0.jpg

Indstyring. Der er nok, men sådan rigtig skarp er forenden ikke – bare hurtig. Selv om fælgene er store, dækkene brede og ikke mindst lave, kan intet skjule, at F AWD er stor og tung.

Med 550 hk under højre fod skulle der være effekt nok til at tvinge bagdækkene til at gi’ slip. Men nej! Firehjulstrækket forhindrer, at englænderen forvandler sig selv til en driftbil. Bagenden holdes inde på plads. Når skrideren kommer, sker det over forenden.

Om dette er den endelige sandhed om den firehjulstrukne F-Types måde at køre på, tør jeg ikke slå fast. For i de sving, hvor det kunne være let at undersøge, gik det ned ad bakke – altså typiske understyrings-sving. Men ét er sikkert: Den baghjulstrukne 550-hk’s F-Type er glad for en lille skrider og blå røg fra bagdækkene. Den firehjulstrukne er lige tværtimod.

Afslutning

Vi skal syd over igen. Tilbage til The Big Apple. Vi har konstateret, at englænderen her kan alt det med at køre effektivt med G-påvirkninger. Nu afprøver vi det modsatte: Cruising. At køre blødt, afslappet, med god musik i ørerne og behagelig duft, der kilder næsen.

Selvfølgelig kan den det. Kørestilling perfekt, rattet kravler næsten af sig selv op i hænderne, og styringen er balanceret det helt rigtige sted. Tid til at filosofere: For er en F-Type med firehjulstræk bedre end den med træk på de to baghjul, som vi har kendt et år?

Porsches gule hammer

Mr. Norway og den svenske journalist var ikke i tvivl. Firehjulstræk. Men de lod til at være ligeglade med, om bilen er fræk med bagenden eller ej. De tænker sikkert bare på, at de med denne her kan trække sig op på skiløjperne i snevejr.

Hvilken ville jeg foretrække? F-Type med træk på baghjulene og baghjulene alene. For med 550 hk skal man da kunne skrive et 11-tal og nyde kontrastyring, hvis man vil.

FAKTA: Jaguar F-Type - helt kort:

Jaguars sportsvogn hedder F-Type. Langsliggende frontmotor, bag- eller firehjulstræk. Både 2-personers roadster og 2-personers coupé. To motorer, en 3-liters V6 med enten 340 eller 380 hk. Desuden en 5,0-liters V8 med 550 hk.

Jaguar F-Type R AWD Convertible - teknikken:

  • Type: 2-personers roadster, frontmotor, firehjulstræk.
  • Motor: 8-cyl. V-benzin, 5,0 liter, 550 hk ved 6.500 o/min., 680 Nm ved 3.500 o/min.
  • Forbrug i flg. EU-norm: 8,8 km/l
  • CO2-udslip: 269 g/km
  • Præstationer: 0-100 km/t: 4,1 sek., topfart: 300 km/t.
  • Pris: 2.660.000 kr.

Jaguar F-Type - priser:

Der er p.t. 14 forskellige varianter af Jaguar F-Type på det danske marked. Her er fire priseksempler

  • F-Type Coupé: 3,0 V6, 340 hk, man. gear – 1.415.000 kr.
  • F-Type Convertible: 3,0 V6, 380 hk, aut. – 1.890.000 kr.
  • F-Type R Coupé: 5,0 V8, 550 hk, aut. – 2.365.000 kr.
  • F-Type R AWD Convert.: 5,0 V8, 550 hk, aut. – 2.660.000 kr.
Jyllands-Posten var inviteret til testkørsel i USA af Jaguar Danmark.

 

Test af Jaguar F-type 5,0 S

07-07-2013: Test: Den nye Jaguar F-type kan både slå hårdt og stryge blidt - du bestemmer hvad og hvornår. Vi har testet topmodellen med V8-motor, kompressor og 495 hk. Læs artikel

Nyhed: Jaguars første SUV

03-10-2015: Jaguars første SUV, F-PACE, ligner et hit med lækkert design og avanceret teknik. Men den bliver dyr. Læs artikel

Nyhed: Åben sportsvogn for to

07-06-2008: Breckland præsenterer sin Beira-model med V8-motor på 400 hestekræfter. Bilen bygger videre på den britiske tradition. Læs artikel

Nyhed: C-klassen er nu klar som cabriolet

26-03-2016: Mercedes lancerer nu C-klassen som topløs model og mulighed for Airscarf, der giver varm luft gennem nakkestøtten. Læs artikel

Nyhed: Lille Porsche kører nu med fire cylindre

02-02-2016: Porsche Boxster får nu tilnavnet 718 og flere kræfter, men bedre økonomi. Læs artikel
Læs også
Loading...
Mest læste
Loading...