Find mere om:
Fremtidens campingvogn vises som små dryp | bil.guide.dk

Fremtidens campingvogn vises som små dryp

Udviklingen af campingvogne sker i et meget roligt tempo. Kun få detaljer fra design-koncepter overlever og ender i nye konstruktioner, som kommer på markedet. Knaus giver her et bud på, hvilke muligheder de ser i fremtiden.

Elektroniske løsninger, der styrer alt i vognen fra en skærm og indbygget spabad til elektrisk åbning af hele den bageste del af campingvognen er blot et par af de nyskabelser, vi for nylig har set i designstudier af fremtidens campingvogne.

Jo, der mangler ikke fantasi, når campingproducenterne vender bøtten og designer deres bud på en fremtid for campingvognen, som vi kender den i dag. Men når producenterne så hvert år præsenterer de nye modeller, er det svært at få øje på de helt store revolutioner, og ofte er en ny model blot et nyt navn, nogle nye baglygter og to ekstra LED-spot over sengen eller lignende, der i bilverdenen ville kaldes et facelift.

Et glimrende eksempel på disse design-koncepter er Knaus Caravisio, der ligner lige præcis, det, den er: fremtidens campingvogn, som producenterne og deres mange underleverandører ser i fremtiden, hvis penge og vægt ikke spiller den store rolle.

Set udefra ligner Caravisio en elegant krydsning mellem en luksusyacht og et køretøj, designet af Q i en scene i en 007-film. Den slags gør sig fantastisk på en udstilling med den rigtige lyssætning og kaster glans og image over de modeller, som er i programmet.

Kigger man nærmere på den cirka fire meter lange Caravisio, er der mange spændende løsninger, som vel egentlig ligger lige til højrebenet for en producent. Men alligevel er der langt herfra, til vi ser løsningerne i almindelige vogne. Men campister skal jo også have lov til at drømme, så lad os kigge nærmere på, hvad Caravisio byder på.

En bagende med udsigt

Specielt bagenden på designstudiet viser løsninger, der kunne være meget brugbare i en kommende campingmodel. Men hvordan man får Caravisios åbne bagende med terrasse over i en færdig campingvogn, det er et meget åbent spørgsmål.

Læser du med fra mobilen, så få et kig ind i en Caravisio her.

Når man åbner bagenden, kommer der en hel platform frem med komplet tag, så man i princippet slipper for at skulle stille et fortelt op. Indbygget i endevæggen er en kæmpeskærm, hvorpå man kan projicere film eller surfing på nettet.

B971885593Z.1_20150129175354_000+G4SIRG75.1-0.jpg

Bagenden styres fra en app på telefonen, og netop styringen af vognens mange funktioner fra en smartphone er et gennemgående tema, som vel egentlig ikke er så langt væk rent teknisk. Det gennemgående designtema er hentet fra bådenes og bilernes verden, og der er gjort specielt meget ud af, at aerodynamikken er i top. De elektroniske løsninger fortsætter i det avancerede køkken, hvor al styring af vognen sker fra en stor touchskærm, og hvor der blandt andet er en speciel vinkøler.

Oprindeligt blev Caravisio lanceret i 2013, og dengang forlød det, at vognens bedste detaljer ville kunne ses i produktionsmodeller inden for en toårig periode. Det kommer faktisk til at holde stik, idet grundridset i vognen er oversat til Knaus Eurostar, der netop har haft premiere og kan bestilles til levering i foråret.

»Både grundrids og møbler er stort set overtaget i Eurostar, men det er klart, at de mest avancerede løsninger ikke med et trylleslag ender i en produktionsmodel. Det handler ikke kun om det konstruktionsmæssige. Prisen på den færdige campingvogn er ekstremt vigtig,« forklarer salgschef Kim Godballe, Procamp, der har den danske import af Knaus.

Hvornår andre dele af Caravisio ender i produktionsmodeller er ikke klart, men for underleverandørerne har sådanne designprojekter stor værdi.

Letvægt har bedre chancer

»Caravisio er ren luksus, hvor man har brugt de bedste og dyreste løsninger. Men hvis man kigger på letvægts-studiet, Knaus Travelino, så kommer vi helt sikkert til at se detaljer herfra i modellerne allerede i 2016,« lyder vurderingen fra Kim Godballe.

Travelino er seneste studie fra Knaus, og selv om vognen umiddelbart betragtet ligner den gamle konstruktion, så gemmer den på moderne løsninger med fokus på bæredygtighed og den lavest mulige vægt.

Under det lidt kedelige retro-design gemmer sig avancerede sandwichkonstruktioner med papir, og i en stor del af konstruktionen er der brugt plast i stedet for træ.

Målet har været en fire-metervogn, der kan trækkes af selv helt små biler, idet vægten er under 650 kg for en køreklar vogn. Hvilke detaljer, der først ender i en rigtig Knaus, ved ingen, men at det sker, er Kim Godballe overhovedet ikke i tvivl om.

»Det er jo ikke for sjov, at Knaus arbejder med at få vægten ned i konstruktionerne. Det er en trend og en udfordring, som alle producenter arbejder med, så selvfølgelig kommer der detaljer fra Travelino i kommende modeller,« siger han.

Knaus Travelino

  • Længde: 4 meter
  • Indvendig bredde: 2 meter
  • Indvendig højde: 1,98 meter
  • Vægt i køreklar stand: ca. 650 kg
  • Den lave vægt er blandt andet opnået ved at bygge med papir og ved brug af ruder/døre uden rammer samt plastmaterialer med skumisolering.

Test af Knaus Jubilæumsvogn

06-11-2011: Knaus fejrer 50 års jubilæum med en storsælger, der er spækket med udstyr og sænket i pris. Læs artikel

Guide: Forårsklargøring er også et spørgsmål om sikkerhed

22-03-2015: Vand og sæbe hører til en forårsklar campingvogn, men det er mindst lige så vigtigt, at man får tjek på gassen. Læs artikel

Test af Knaus Sky I 650 LEG

05-05-2012: Det tyske firma er tilbage med nye campingvogne og en camper, der ligner et stærkt udspil. Læs artikel

Test af Kabe Classic 470 XV2 KS

14-04-2012: Campingvogne fra Kabe er kostbare som lystbåde. En ny version skal lokke yngre kunder til. Læs artikel

Test af Hobby Premium

24-03-2012: Forholdet mellem pris og udstyr gør tyske Hobby til en bestseller på det europæiske marked. Læs artikel
Læs også
Loading...
Mest læste
Loading...